
17.08.2011, 23:59:15
|
Banned
|
|
Data înregistrării: 12.01.2010
Locație: Turma Bunului Pastor
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.776
|
|
Citat:
În prealabil postat de delia31
Cand vine vorba de reprezentarea iconografica a lui Dumnezeu, cuvantul cheie e Intruparea uneia din cele Trei Persoane ale Sf. Treimi, una care a primit de la Fecioara Maria ceva ce nu exista in sanul Sf. Treimi din vesnicie, si anume CHIP (eikon) de om.
De aceea am zis, cand vei intelege Intruparea, vei intelege si rostul icoanelor. Si poate si cum trebuie abordate iconografic si celelalte doua Persoane.
Pt. ortodocsi, a-L reprezenta pe Dumnezeu in icoana e un adevar de credinta prin care marturisim ca Dumnezeul in care credem noi, e in acelasi timp vazut si nevazut pt. ca are atat fire divina (invizibila), cat si umana (vizibila). Hristos e chipul vazut al Dumnezeului Celui Nevazut.
Dumnezeul in care credem noi e altul decat acela pe care inca il asteapta evreii si de aceea ei nici nu si-l reprezinta in imagini. Dumnezeul nostru e altul decat vreun duh impersonal din vreo religie orientala sau new-age-ista sau neoprotestanta.
Dumnezeul nostru are un Chip ce merita a fi pus peste tot, nu ascuns, negat si ignorat, ca prea a uitat lumea de El!
Ortodocsii nu pot face abstractie de chipul Lui vazut, de latura Lui umana. Daca am face abstractie, n-am marturisi, inclusiv pt. simtul vizual, o dogma centrala a Ortodoxiei: Intruparea Celui-ce-este-Duh.
Plus ca mai apare o eroare: chiar daca formal si politically-correct, nu negam Intruparea, dar totusi nu admitem reprezentarea iconografica a lui Hristos,
ne-am da singuri cu stangul in dreptul, considerand de fapt ca () chipul primit de Hristos prin Intrupare nu merita nici o atentie, nici o cinste, nici un respect, nothing.
Da’ oricum ti-am mai zis toate astea. Urmeaza, so predictable, sa izbesti cu piciorul in tepusa.
|
Delia, multumesc de explicatiile anterioare.
Si mie imi plac icoanele cu sfinti si imi plac si statuile, chiar daca nu ma inchin lor ci doar lui Dumnezeu. Sunt deacord cu tine ca pe Domnul il putem acum reprezenta fiind intrupat cu chip uman. Insa am o reticenta fata de reprezentarea Tatalui si Sfantului Duh sub forma de ingeri. Duhul Sfant a coborat sub forma de porumbel, limbi de foc. Inger insa? Iar despre Tatal, cand apostolii I-au cerut sa le arate pe Tatal le-a raspuns ca cine il vede pe El il vede si pe Tatal. Deci eu inteleg ca nu ne este permisa o alta reprezentare a Tatalui. Parerea mea.
|