Citat:
În prealabil postat de Mihai36
Mai intii trebuie definit termenul de fire omeneasca si eventual facuta o lista prin care aceasta fire omeneasca se diferentiaza fata de firea divina.
Caci daca vorbim asa doar in linii generale nici noi nu intelegem exact.
Trebuie definit deci mai intii din ce este format omul mai intii in forma sa nedesavirsita si apoi din ce este el format atunci cind atinge desavirisrea arhanta. Si apoi sa vedem si care este diferenta dintre desavirsirea arhanta si desavirsirea dumnezeiasca.
In ce masura cele 3 ipostasuri divine locuiesc in om atunci cind omul este nedesavirsit si in ce masura cind este desavirsit- in ce masura mai ramine loc pentru firea omeneasca pacatoasa atunci cind dumnezeiea locuieste deplin ocupind tot spatiul nostru interior.
Ce legatura este intre firea omeneasca si existenta trupului? oamenii dupa ce se despart de trup nu mai au fire omeneasca? Ce anume nu mai au? ce mai au?
|
Firea e esenta, natura, dar firea nu poate exista decat daca apartine unui ipostas (persoana).
Firea divina e proprie doar celor 3 Persoane (ipostasuri): Tatal, Fiul si Sf. Duh.
Firea umana e comuna miliardelor de persoane umane care exista. Plus, in mod cu totul special, firea umana o are si una din cele Trei Persoane ale Treimii.
Firea, natura, esenta nu poate exista real decat intr-un ipostas sau ca un "cineva", intr-o persoana sau ca o persoana.
„Ipostasul sau persoana este starea de sine a unei firi spirituale, sau si spirituale; e una din unitatile unei astfel de firi, in stransa corelatie cu celelalte unitati, iar in cazul persoanei umane, in relatie si cu Dumnezeu cel personal. Ca atare persoana, care e modul de subzistenta concreta a firii umane, e un centru unitar al tuturor actelor si relatiilor sale mereu noi fata de alte persoane umane, dar si al relatiei cu Dumnezeu cel personal. Persoana e un "cine" unitar, care este si se stie subiectul unei firi sau al unui fond complex de insusiri din care poate scoate acte mereu noi si in care suporta si primeste actele altor factori personali si impersonali.” (Dumitru Staniloae, Teologia Dogmatica, vol.2, p 38 )
Vezi pe larg ce inseamna in conceptia teologica ortodoxa sensul ipostasului si al firii aici
http://www.crestinortodox.ro/carti-o...rii-80133.html
"
Ce legatura este intre firea omeneasca si existenta trupului? oamenii dupa ce se despart de trup nu mai au fire omeneasca? Ce anume nu mai au? ce mai au?"
Trupul e doar una din partile constitutive ale persoanelor umane. Omul e o alcatuire pnevmato-psihico-somatica. Despre partea somatica dupa moarte, am tot scris pe larg pe topicul "Eu sunt invierea si viata".
Omul nu are cum sa aiba alta fire dupa moarte decat cea care i-a fost data, adica fire umana. Ideea ca oamenii ( in general copiii) atunci cand mor isi schimba firea si devin ingeri e falsa. Omul are fire umana in veac, avand posibilitatea sa-si uneasca prin har (nu in fiinta) aceasta fire cu firea divina.
De fapt, asta e scopul pt. care ne-a facut Dumnezeu: sa ne facem partasi "dumnezeiestii firi" (2Petru 1, 4), daca incepem inca din viata asta sa ni-L insusim in toate componentele fapturii noastra noo-psiho-somatice pe Cel e are doua Firi - pe Hristos.
Aici iar o sa zica Tricesimus ca si Iuda s-a impartasit de Trupul Lui Hristos si asta nu i-a folosit la nimic. Nu i-a folosit pt. ca degeaba si L-a insusit doar in partea lui materiala, somatica, daca nu L-a asimilat si in cea spirituala, in pnevma lui launtrica.
La fel, degeaba ni-L insusim pe Hristos doar la nivel mental, daca nu ni-L impropriem organic, euharistic in intreaga noastra faptura. "De nu veti manca Trupul Meu, NU veti avea Viata in voi".
Asta e lectia Intruparii, asta e sensul esential al mijlocirii facute de Hristos pt. noi: Cel Necuprins S-a lasat pe Sine cuprins intr-un Trup de Persoana transfigurat tainic in Paine si Vin euharistic, pt. a fi mancat real. Altfel nimeni nu are nici un fel de acces la Dumnezeu.
Hristos dixit!