Alături de pozițiile unor ierarhi ortodocși, poziții care susțin că înafara apartenenței formale la Biserica Ortodoxă mântuirea nu este posibilă, poziții care sunt binecunoscute și frecvent citate în mediile ortodoxe, mai întâlnim și altă categorie de poziții, care nuanțează dogma. Iată ce au semnat ortodocșii la Balamand:
"Fiecare parte recunoaște faptul că ceea ce Hristos a încredințat Bisericii Sale nu poate fi considerat proprietatea exclusivă a uneia dintre Bisericile noastre” și ,,nu trebuie susținut nici un fel de exclusivitate în privința mântuirii”.
Iată și ce spunea, la data de 29 iunie 1995, întâipomenitul în toate Bisericile Ortodoxe, patriarhul ecumenic Bartolomeu:
,,Într-o analiză finală, lucrarea noastră, a ortodocșilor, și lucrarea voastră, a catolicilor, are ca țel slăvirea lui Dumnezeu și mântuirea omenirii și lumii. Aceasta este lucrarea la care Dumnezeu i-a chemat pe sfinții apostoli și evangheliști, prooroci, învățători și păstori ai Bisericii și Dumnezeu continuă să ne cheme și pe noi, împărțindu-ne darurile Duhului pentru zidirea Trupului lui Hristos”
Aceste două citate sunt de pe situl ortodox:
http://www.catacombeleortodoxiei.ro/...ului/1031.html
Iată, deci, dovada că și în Bisericile Ortodoxe coexistă eceleași două moduri de a interpreta dogma EENS ca și în Biserica Catolică. Câtă contradicție există la catolici, tot atâta există și la ortodocși pe această temă.