![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Alături de pozițiile unor ierarhi ortodocși, poziții care susțin că înafara apartenenței formale la Biserica Ortodoxă mântuirea nu este posibilă, poziții care sunt binecunoscute și frecvent citate în mediile ortodoxe, mai întâlnim și altă categorie de poziții, care nuanțează dogma. Iată ce au semnat ortodocșii la Balamand: "Fiecare parte recunoaște faptul că ceea ce Hristos a încredințat Bisericii Sale nu poate fi considerat proprietatea exclusivă a uneia dintre Bisericile noastre” și ,,nu trebuie susținut nici un fel de exclusivitate în privința mântuirii”.
Iată și ce spunea, la data de 29 iunie 1995, întâipomenitul în toate Bisericile Ortodoxe, patriarhul ecumenic Bartolomeu: ,,Într-o analiză finală, lucrarea noastră, a ortodocșilor, și lucrarea voastră, a catolicilor, are ca țel slăvirea lui Dumnezeu și mântuirea omenirii și lumii. Aceasta este lucrarea la care Dumnezeu i-a chemat pe sfinții apostoli și evangheliști, prooroci, învățători și păstori ai Bisericii și Dumnezeu continuă să ne cheme și pe noi, împărțindu-ne darurile Duhului pentru zidirea Trupului lui Hristos” Aceste două citate sunt de pe situl ortodox: http://www.catacombeleortodoxiei.ro/...ului/1031.html Iată, deci, dovada că și în Bisericile Ortodoxe coexistă eceleași două moduri de a interpreta dogma EENS ca și în Biserica Catolică. Câtă contradicție există la catolici, tot atâta există și la ortodocși pe această temă.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Invitația pe care am făcut-o Laurei este valabilă pentru toți ceilalți băgători în seamă cu scopuri diversioniste (asta este, nu doar școala e de vină).
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
La noi un ierarh sau chiar patriarhul ecumenic poate sa spuna si ca islamismul e adevarata religie, o sa spunem doar ca a luat-o pe aratura. In schimb la catolici e altceva, din cauza dogmei infailibilitatii tot ce spune papa ex cathedra e litera de lege, dogma. Asadar daca spune ex cathedra ca islamismul e adevarata religie e o mare problema, asta intra in dogma si catolicii trebuie sa creada asta. Sau sa spuna ca dogma infailibilitatii e falsa sau sa procedeze ca sedevacantistii, sa spuna ca papa e antipapa. In cazul acesta cu Eens se aplica acelasi principiu. In legatura cu citatele date din ortodoxie, documentul de la Balamand e uitat demult, a fost puternic contestat si unele sinoade chiar l-au respins. Chiar si BRU l-a respins, din alte motive. La Balamand s-au intalnit ortodocsii si catolicii ca sa discute problema greco-catolicilor din tarile ortodoxe. Ortodocsii vroiau ca BC sa permita revenirea acestora la ortodoxie si neaccpetarea reinfiintarii BU. Pentru aceasta au dat si unele declaratii de politete si buna intelegere care au fost considerate de multi ortodocsi ca prea permisive si contradictorii cu invatatura ortodoxa. La fel si declaratia patriarhului Bartolomeu se inscrie tot in declaratii de buna prietenie si bunavointa fata de catolici, dar bineinteles gresita. In schimb exista cativa ierarhi (destul de putini) care chiar au idei ecumenice, nu doar de complezenta. In BO conteaza doar invatatura BO nu ce spune un credincios sau chiar un ierarh, chiar si un inger daca ar spune ceva contrar invataturii e gresit. In concluzie in BO doar invatatura este infailibila, in BC si papa este infailibil ex cathedra. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Cu alte cuvinte, problema ortodocșilor este de aceeași natură cu cea a protestanților: inexistența unei autorități vizibile și invocarea permanentă a unei autorități invizibile, care nu poate fi apelată și care ar conduce Biserica într-un mod învăluit în ceață. Cercul vicios din care ortodocșii nu pot ieși este acesta: -învățătura ortodoxă este singura adevărată -dar care este învățătura ortodoxă ? -învățătura ortodoxă este aceea a Bibliei și a Sfinților Părinți. -bine, bine, dar ia uite ce spune Biblia și ia uite ce spun Sfinții Părinți -nu asta spun, fiindcă asemenea învățătură nu a fost ratificată de un sinod ecumenic -dar de unde putem ști dacă un sinod a fost ecumenic sau tâlhăresc ? -sinoadele ecumenice sunt acelea recunoscute de Biserica Ortodoxă ca atare -dar în ce bază recunoaște Biserica Ortodoxă un sinod ca fiind ecumenic ? -Biserica Ortodoxă recunoaște un sinod ca fiind ecumenic dacă el corespunde învățăturii Sfinților Părinți. etc.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 15.10.2011 at 14:58:06. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Sunteți în eroare pentru că nu am citat și nu am trimis doar la un document "infailibil", ci la mai multe printre care bula papei Eugeniu IV de unire cu copții (1442) de la Conciliul de la Florența. Doctrina bulei Unam Sanctam a papei Bonifaciu VIII este însă în mod implicit și tacit contrazisă și contestată de Conciliul II Vatican și de papa Ioan Paul II. Ioan Paul II s-a pronunțat de mai multe ori asupra mântuirii (celor din afara Bisericii Catolice) și în toate pronunțările a contrazis în mod implicit pronunțări anterioare ale altor papi și sinoade generale latinești, unul fiind acela de la Florența. Ceea ce reiese din pronunțările lui Ioan Paul II este că acea doctrină pe care a enunțat-o era efectiv ceea ce el credea, din poziția lui de papă și cu certitudine și dinainte de a fi papă, când era doar un cardinal sau episcop la Vatican II. Pur și simplu aceea este credința Conciliului II Vatican și a papilor Paul VI și Ioan Paul II. Faptul că nu și-au asumat-o prin documente asupra cărora să pretindă infailibilitatea nu are de fapt cea mai mare importanță. Când vorbim despre infailibilitatea credinței nu ne referim exclusiv la astfel de pretenții, ci la faptul că credința papilor nu se poate înșela, fapt însă care este contrazis tocmai de papi în practica lor. Comportamentul papei Ioan Paul II a fost de fapt al unui om care nu credea că se înșeală asupra acestei probleme, de aici și pronunțările multiple asupra acestei doctrine atât în epistole enciclice, audiențe generale sau cărți, și care erau făcute în deplină cunoștință de cauză referitor la pronunțări anterioare de mare autoritate ale Bisericii Catolice în această privință. Prin interpretările pe care le-a dat doctrinei eens Ioan Paul II nu a făcut de fapt decât să contrazică pronunțările anterioare, însă el credea că spune adevărul și interpretează fără greșeală doctrina. Faptul că nu și-a asumat-o printr-un document cu pretenție de infailibilitate nu înseamnă că de fapt el nu credea că ceea ce spune este curatul adevăr; practic prin tot ceea ce a scris și făcut s-a comportat efectiv cu credința că el nu greșește în interpretarea lui și a Conciliului II Vatican, și asta în condițiile în care era deplin conștient, sau cel puțin așa se pretinde, asupra pronunțărilor anterioare în această materie ale papilor Bonifaciu VIII, Clement V, Inocențiu III, Eugeniu IV.
|
#6
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Acuma, chiar și dacă ar fi așa: între un Conciliu care a spus el despre el că nu a emis nimic infailibil, că este un conciliu pastoral și nu unul dogmatic, care nouă ni se pare că ar contrazice "implicit" și "tacit", după cum spuneți, bula Unam Sanctam (al cărui caracter infailibil e evident), nu e mai simplu să dăm întâietate celui de al doilea ? Nu așa facem și cu normativele din lume, nu așa facem atunci când o decizie contrazice o lege, ori când o lege contrazice Constituția ? Nu dăm întâietate actului superior în rang ? Citat:
Dar sunteți la curent și cu această declarație a Papei Ioan Paul al II-lea: " The mystery of salvation is continued and accomplished in the Church, and from this single source it reaches the whole world. There is no salvation outside the Church. From her alone there flows the life giving force destined to renew the whole of humanity, directing every human being to become a part of the Mystical Body of Christ." Losservatore Romano Oct.12,1981 "Bine, bine", veți spune "dar aceasta e o simplă declarație reprodusă într-un ziar, aici nu vorbește Papa Ioan Paul al II-lea, ci teologul Karol Woytila, asta nu este document magisterial !" Să vedem atunci ce spun documente magisteriale ULTERIOARE Conciliului Vatican II: "Trupul Mistic al lui Cristos este Biserica Catolică" spune Orientale Ecclesiarum în preambul para 2, aici: http://www.cin.org/v2east.html "Există o singură Biserică a lui Cristos, care subzistă în Biserica Catolică" spune Dominus Iesus, para 17, aici: http://www.vatican.va/roman_curia/co...-iesus_en.html Să urmărim și ce spune Congregația Pentru Doctrina Credinței (succesoarea Sfântului Oficiu) ca răspuns la întrebarea: "A schimbat Conciliul Vatican II doctrina catolică despre Biserică ?". Scrie aici: http://www.vatican.va/roman_curia/co...tiones_en.html Citat:
Citat:
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 15.10.2011 at 20:23:56. |
#7
|
||||||
|
||||||
![]() Citat:
Citat:
Prin urmare ceea ce eu susțin nu este o simplă interpretare, așa cum încercați să insinuați, și chiar dacă ar fi o interpretare este una justă și realistă bazată pe comparația între texte. În schimb dvs nu faceți decât să afirmați că nu ar exista vreo contradicție dar nu aduceți absolut nimic pentru a susține ceea ce credeți. Și pentru ca să îmi argumentez poziția o să reiau citatele pe care le-am dat pentru ca opoziția existentă între cele două doctrine să fie evidentă: Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
"Universality of salvation", aici, nu înseamnă că toți se mântuiesc, ci înseamnă că toți sunt chemați la mântuire, chemare la care unii răspund, iar alții nu răspund. Noi nu putem crede că Dumnezeu cheamă pe cineva la mântuire fără a-i oferi și mijloacele concrete de a se urca în vehicului mântuirii, care este Biserica. Putem noi, oare, crede că Dumnezeu procedează astfel: îi adună pe toți cei care vor fi drepți în Europa și în țările creștine ale lumii (ori, încă și mai și, în alea 6 țări ortodoxe, dacă privim EENS din perspectiva ortodoxă) în vreme ce îi face pe ceilalți să se nască printre islamici, evrei și păgâni ? Deci, trebuie să existe ceva dincolo de apartenența formală la Biserică, ce te poate mântui printr-o altfel de apartenență la aceeași Biserică. Altfel spus, dacă Biserica e asemenea unui organism viu, care are cap și are mădulare, ea are și un "suflet" al ei, o "conștiință" a ei, un ceva care trece dincolo de ceea ce vedem din ea, în care, dacă cineva se lasă înglobat, e suficient pentru salvare. Asta e altceva decât a susține că există mijloace de salvare în afara Bisericii.
Prin urmare, încă de mult, cu mult înainte de Conciliul Vatican 2 sau de fer. Ioan Paul al II-lea a apărut ideea a ceea ce teologii numesc "ignoranță invincibilă". Această idee, că ignoranții care nu sunt astfel din vina lor, se pot mântui fără a avea legătură vizibilă cu Biserica nu datează de la Vatican 2. Iată ce spune, de exemplu, enciclica Quanto conficiamur a papei Pius al XI-lea: 7. Aici, de asemenea, iubiți fii și venerabili frați, este iarăși necesar să menționăm și să cenzurăm o foarte gravă greșeală în care cad unii catolici, care cred că este posibil a se ajunge la salvarea eternă trăind în eroare și în înstrăinare de adevărata credință și de unitatea catolică. O asemenea credință este în mod cert opusă învățăturii catolice. Există, desigur, cei care se luptă cu ignoranța invincibilă asupra preasfintei noastre religii. În mod sincer respectând legea naturală și preceptele ei înscrise de Dumnezeu în orice inimă și gata de a-L asculta pe Domnul, ei trăiesc vieți cinstite și sunt capabili de a atinge viața eternă prin virtuțile eficace ale luminii și grației divine. Fiindcă Dumnezeu cunoaște, caută și înțelege în mod limpede mințile, inimile, gândurile și naturile tuturor, suprema sa bunătate și clemență nu îngăduie nimănui care nu este vinovat de păcat deliberat să sufere pedeapsa eternă. 8. De asemenea, bine cunoscută este învățătura catolică potrivit căreia nimeni nu se poate salva în afara Bisericii Catolice. Salvarea eternă nu poate fi obținută de cei care se opun autorității și învățăturii acestei Biserici și sunt în mod obstinat separați de unitatea Bisericii și de urmașul lui Petru, Pontiful Romei, căruia "i s-a dat custodia viei de către Mântuitor" (Sinodul Ecumenic al IV-lea din Calcedon către Papa Leon). Cuvintele lui Cristos sunt suficient de limpezi: "Dacă refuză să asculte de Biserică, să vă fie vouă străin și vameș" "Cel ce vă ascultă pe voi pe Mine Mă ascultă, și cel ce se leapădă de voi se leapădă de Mine; iar cine se leapădă de Mine se leapădă de Cel ce M-a trimis pe Mine." (Luca 10:17), "Cel ce va crede și se va boteza se va mântui; iar cel ce nu va crede se va osândi." (Marcu 16:16), "cel ce nu crede a și fost osândit" (Ioan 3:18), "Cel ce nu este cu Mine este împotriva Mea; și cel ce nu adună cu Mine risipește." (Luca 11:23). Sf Ap Paul spune că asemenea persoane sunt "căzuți în păcat, fiind singuri de sine osândiți" (Tit 3:11); prințul Apostolilor îi numește "învățători mincinoși, care vor strecura eresuri pierzătoare și, tăgăduind chiar pe Stăpânul Care i-a răscumpărat, își vor aduce lor grabnică pieire" (2 Petru2:1) Să facem o paralelă. Să presupunem că nu despre EENS vorbim aici, ci despre o dogmă imaginară: "numai rapidiștii se pot mântui". Dar eu mă socotesc rapidist și vreau să mă mântuiesc. Cu toate astea, eu nu am fost în viața mea legitimat la clubul Rapid București. Nici nu am participat la Adunarea Generală Periodică a Rapidiștilor și știu foarte vag unde se află stadionul Giulești, mai ales acum, cu modificările din acea zonă, în care pare să fi trecut Conciliul Giuleștian II. Dimpotrivă, eu am fost legitimat la Dinamo. De copil am fost dus acolo, la cursuri de înot. Mai târziu, pe când eram adolescent, mi s-a spus că ar fi bine să fac arte marțiale și singurul loc unde se putea face asta atunci era clubul Ministerului de Interne, adică Dinamo. Din plasa asta eu nu pot ieși nici acum. M-a aruncat Dumnezeu să locuiesc fix vizavi de clubul Dinamo. Adică într-o viermuială de dinamoviști. Vă dați seama ce ar înseamna dacă eu aș aparține formal clubului Rapid și aș arbora un steag vișiniu la fereastră ? Nu aș fi sigur nici de pâinea pe care o cumpăr că nu a fost scuipată înainte, deoarece, se știe, dinamoviștii sunt capabili de orice, pe când rapidiștii sunt existențe serafice. În aceste condiții, întreb: sunt eu, sau nu sunt racordat într-un mod inpalpabil la sufletul echipei Rapid ? Sunt rapidist în inima mea, sau fac parte din cei "separați în mod obstinat de comuniunea cu echipa Rapid" ? De fapt, deosebirea dintre cele două variante (interpretări posibile) ale aceleiași dogme EENS se reduce la aceasta: unde se termină ignoranța invincibilă și unde începe ignoranța vinovată. Pentru unii, ignoranță invincibilă înseamnă să nu fi auzit niciodată de Cristos și de Evanghelie. Pentru alții, se extinde și asupra celor care au auzit, dar care nu au avut condiții de a face o alegere liberă în inima lor. Numai Dumnezeu, Care cunoaște inimile, poate da un răspuns perfect la asemenea întrebări. Oare bunica mea, care auzise în mod evident că există o Biserică Catolică, a putut face în mod liber o alegere ? În condițiile în care, în satul ei, a fi catolic era ceva de neimaginat ? În condițiile în care preoții ortodocși de atunci, ca și mulți preoți ortodocși de azi, susțineau egalitatățile catolic = vândut ungurilor și Papa = Anticrist ? Pe jumătate în glumă, pe jumătate serios, un preot spunea odată: "Biserica Catolică nu are numai Șapte Sacramente ale Salvării. Are opt. Al optulea este ignoranța. Ignoranța singură poate că a salvat mai multe suflete decât toate celelalte Sacramente la un loc."
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Invatatura ortodoxa e rezumata in Crez si ceva mai detaliat in catehismul ortodox. Nu e bazata pe parerea mea, a Laurei sau a oricarui ortodox. In general e bazata pe revelatia cuprinsa in Sfanta Scriptura, nu e inventata apoi. Autoritatea invizibila este Hristos, care este singurul Cap al Bisericii Ortodoxe. Despre sinoade si recunoasterea lor poate stiti, epntru ca am discutat de curand pe forumul catolic, nu are rost sa repet. Binenteles ca un sinod ce contrazice invatatura revelata este considerat fals, iar aceasta s-a intampalt de fiecare data dupa un timp scurt de la acel sinod. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Catehismul ortodox este un document infailibil ? Si daca da, care catehism ? Exista numai unul ? Sau mai multe ?
|
|