Subiect: Eens
View Single Post
  #81  
Vechi 16.10.2011, 06:36:25
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Este o interpretare. Ideea că Vatican II și Papa Ioan Paul al II-lea ar fi contrazis adevăruri infailibile pronunțate anterior este exact ceea ce susțin sedevacantiștii, care s-au desprins de BC din cauza acestui lucru. Catolicii susțin că nu există contradicție. Desigur, putem discuta cu textul în față, cu observația că au mai făcut-o și alții înaintea noastră.
Eu cu textul în față am discutat și până acuma. Dar să lăsăm textele să vorbească:
Citat:
10. The universality of salvation means that it is granted not only to those who explicitly believe in Christ and have entered the Church. Since salvation is offered to all, it must be made concretely available to all. But it is clear that today, as in the past, many people do not have an opportunity to come to know or accept the gospel revelation or to enter the Church. The social and cultural conditions in which they live do not permit this, and frequently they have been brought up in other religious traditions. For such people salvation in Christ is accessible by virtue of a grace which, while having a mysterious relationship to the Church, does not make them formally part of the Church but enlightens them in a way which is accommodated to their spiritual and material situation. This grace comes from Christ; it is the result of his Sacrifice and is communicated by the Holy Spirit. It enables each person to attain salvation through his or her free cooperation.

For this reason the Council, after affirming the centrality of the Paschal Mystery, went on to declare that "this applies not only to Christians but to all people of good will in whose hearts grace is secretly at work. Since Christ died for everyone, and since the ultimate calling of each of us comes from God and is therefore a universal one, we are obliged to hold that the Holy Spirit offers everyone the possibility of sharing in this Paschal Mystery in a manner known to God."19

19. Pastoral Constitution on the Church in the Modern World Gaudium et Spes, 22.

Sursa: Ioannes Paulus PP. II - Redemptoris Missio
În comparație cu pronunțări ale papilor Bonifaciu VIII și Eugeniu IV această doctrină pe care o manifestă Ioan Paul II este în directă contradicție, pronunțări care spun foarte clar că nu există mântuire și iertare sau ștergere a păcatelor în afara Bisericii și că este absolut necesară pentru mântuire supunerea față de papa, în cazul lui Bonifaciu VIII, și că nimeni, conceput din bărbat și femeie, niciodată nu a fost liberat de sub stăpânirea diavolului decât prin credința în Iisus Hristos, în cazul lui Eugeniu IV. În contrast cu aceste pronunțări pretinse infailibile vine în mod direct doctrina expusă mai sus de Ioan Paul II care crede că și aceia care nu cred explicit în Iisus Hristos și care nu fac parte din Biserică, precum și aceia care nu sunt supuși ai papei, din diverse motive, au mântuirea accesibilă. Pozițiile sunt pur și simplu contradictorii oricât ai încerca să mistifici prin așa-zisele "interpretări".

Prin urmare ceea ce eu susțin nu este o simplă interpretare, așa cum încercați să insinuați, și chiar dacă ar fi o interpretare este una justă și realistă bazată pe comparația între texte. În schimb dvs nu faceți decât să afirmați că nu ar exista vreo contradicție dar nu aduceți absolut nimic pentru a susține ceea ce credeți. Și pentru ca să îmi argumentez poziția o să reiau citatele pe care le-am dat pentru ca opoziția existentă între cele două doctrine să fie evidentă:

Citat:
There is indeed one universal church of the faithful, outside of which nobody at all is saved, in which Jesus Christ is both priest and sacrifice. His body and blood are truly contained in the sacrament of the altar under the forms of bread and wine, the bread and wine having been changed in substance, by God's power, into his body and blood, so that in order to achieve this mystery of unity we receive from God what he received from us. Nobody can effect this sacrament except a priest who has been properly ordained according to the church's keys, which Jesus Christ himself gave to the apostles and their successors. But the sacrament of baptism is consecrated in water at the invocation of the undivided Trinity -- namely Father, Son and holy Spirit -- and brings salvation to both children and adults when it is correctly carried out by anyone in the form laid down by the church. If someone falls into sin after having received baptism, he or she can always be restored through true penitence. For not only virgins and the continent but also married persons find favour with God by right faith and good actions and deserve to attain to eternal blessedness.

sursa: Conciliul IV Lateran (1215) sub papa Inocențiu III
Citat:
Urged by faith, we are obliged to believe and to maintain that the Church is one, holy, catholic, and also apostolic. We believe in her firmly and we confess with simplicity that outside of her there is neither salvation nor the remission of sins, as the Spouse in the Canticles [Sgs 6:8] proclaims: 'One is my dove, my perfect one. She is the only one, the chosen of her who bore her,' and she represents one sole mystical body whose Head is Christ and the head of Christ is God [1 Cor 11:3]. In her then is one Lord, one faith, one baptism [Eph 4:5]. There had been at the time of the deluge only one ark of Noah, prefiguring the one Church, which ark, having been finished to a single cubit, had only one pilot and guide, i.e., Noah, and we read that, outside of this ark, all that subsisted on the earth was destroyed. (...)

Furthermore, we declare, we proclaim, we define that it is absolutely necessary for salvation that every human creature be subject to the Roman Pontiff.

sursa: bula "Unam Sanctam" a papei Bonifaciu VIII promulgată la 1302
Citat:
It firmly believes, professes and preaches that never was anyone, conceived by a man and a woman, liberated from the devil's dominion except by faith in our lord Jesus Christ, the mediator between God and humanity, who was conceived without sin, was born and died. He alone by his death overthrew the enemy of the human race, cancelling our sins, and unlocked the entrance to the heavenly kingdom, which the first man by his sin had locked against himself and all his posterity.

sursa: Conciliul de la Florența, sesiunea a XI-a, bula papei Eugeniu IV de unire cu copții (1442)
Iar faptul că nu doar Ioan Paul II contrazice în mod implicit doctrinele sau dogmele anterioare în materia discutată, ci și Conciliul II Vatican o face este evident nu doar din paragrafele 14-16 ale Constituției Dogmatice "De Ecclesia" (sau Lumen Gentium) (și ar fi bine să nu ne mai fluturați marota cu caracterul pastoral al conciliului, pentru că aici vorbim despre o constituție dogmatică) ci chiar și din constituția pastorală Gaudium et Spes citată mai sus de Ioan Paul II, în care se spune că
Citat:
Since Christ died for everyone, and since the ultimate calling of each of us comes from God and is therefore a universal one, we are obliged to hold that the Holy Spirit offers everyone the possibility of sharing in this Paschal Mystery in a manner known to God.
romano-catolicii sunt obligați să susțină universalitatea mântuirii așa cum o susține Vatican II în "De Ecclesia" și "Gaudium et spes". Prin urmare, de vreme ce catolicii sunt obligați să creadă și să suțină această doctrină atunci este evidentă pretenția de infailibilitate a Conciliului II Vatican și a lui Paul VI. Ba mai mult catolicii sunt obligați de Vatican II și de Paul VI, iar pe urma lor de Ioan Paul II, în ciuda, în contra și în opoziția doctrinei catolice, tradiționale să zicem așa cum este expusă în citatele date mai sus, să creadă ceea ce susține Vatican II și Paul VI. Din însuși faptul că se pretinde obligația catolicilor de crede și susține doctrina de la Vatican II, aprobat de Paul VI, reiese pretenția de infailibilitate a acestor pronunțări, pentru că dacă nu le-ar considera credința cea adevărată a Bisericii nu ar exista nici un fel de obligație din partea sinodalilor și a celorlalți catolici să creadă și să susțină această doctrină.
Reply With Quote