Subiect: Iesiti din lume!
View Single Post
  #16  
Vechi 17.11.2011, 09:04:37
oana72
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Buna Cezar,

Definitia persoanei in crestinism...nu avem asa ceva. Crestinismul nu poate defini persoana (pentru ca nu are termeni filosofici ) dar iti indica cum poti sa o intelegi pe dinlauntru.

Se spune ca Dumnezeu este Persoana dar nu se spune ce este Persoana...asa ca se pleaca de la o intelegere ordinara a termenului.

Nu avem o explicatie, in scrierile exegetilor crestini, ci ramanem la o perceptie dogmatica, axiomatica -pe care o are si o persoana nereligioasa sau fara Dumnezeu. Orice om iti spune ce este o persoana si o poate indica cu degetul, oricine iti spune ca existam - dar nu oricine stie ce este cu adevarat persoana sau fiintarea.

Definitia budista:
"Persoana" reprezinta constientizarea unui "eu intrinsec" (gandit ca existand in sine sau prin sine) imputat in continuumul experientei mentale, intr-un mod fluctuant, pe cele 5 agregate generice tranzitorii (trup, simtire, discriminare mentala, reactivitate mentala, constientizari). Eul poate fi imputat pe un trup de copil sau pe un trup de batran, pe o idee (ideea mea), diferite forme de amintiri...toate fiind in fapt tranzitorii, adica inconsistente. Insa perceptia ordinara le vede clipa de clipa ca fiind permanente - fiintand in sine.

P.S.

In budism, intelegerea ordinara a fiintarii (prin sine si nu prin Dumnezeu) se numeste "extrema existentiala" sau "extrema reificarii".
Sustinerea ideii ca nimic nu exista se numeste "extrema nihilista".

Amandoua sunt la fel de periculoase si evitate prin educarea mintii in Viziunea de Mijloc sau Calea de Mijloc - Madhyamaka.
Budismul confunda persoana cu individul, neutralizeaza fiintarea particulara... Individul nu este decat o picatura intr-un ocean. Ortodoxia ne invata ca suntem madulare ale trupului lui Hristos care este capul Bisericii, citeste cu atentie, toti avem un rol, fiecare rolul sau, nu suntem doar indivizii unei specii ca animalele, suntem persoane.

Epistola 1 Corinteni, cap. 12
1. Iar cât privește darurile duhovnicești nu vreau, fraților, să fiți în necunoștință.
2. Știți că, pe când erați păgâni, vă duceați la idolii cei muți, ca și cum erați mânați.
3. De aceea, vă fac cunoscut că precum nimeni, grăind în Duhul lui Dumnezeu, nu zice: Anatema fie Iisus! - tot așa nimeni nu poate să zică: Domn este Iisus, - decât în Duhul Sfânt.
4. Darurile sunt felurite, dar același Duh.
5. Și felurite slujiri sunt, dar același Domn.
6. Și lucrările sunt felurite, dar este același Dumnezeu, care lucrează toate în toți.
7. Și fiecăruia se dă arătarea Duhului spre folos.
8. Că unuia i se dă prin Duhul Sfânt cuvânt de înțelepciune, iar altuia, după același Duh, cuvântul cunoștinței.
9. Și unuia i se dă întru același Duh credință, iar altuia, darurile vindecărilor, întru același Duh;
10. Unuia faceri de minuni, iar altuia proorocie; unuia deosebirea duhurilor, iar altuia feluri de limbi și altuia tălmăcirea limbilor.
11. Și toate acestea le lucrează unul și același Duh, împărțind fiecăruia deosebi, după cum voiește.
12. Căci precum trupul unul este, și are mădulare multe, iar toate mădularele trupului, multe fiind, sunt un trup, așa și Hristos.
13. Pentru că într-un Duh ne-am botezat noi toți, ca să fim un singur trup, fie iudei, fie elini, fie robi, fie liberi, și toți la un Duh ne-am adăpat.
14. Căci și trupul nu este un mădular, ci multe.
15. Dacă piciorul ar zice: Fiindcă nu sunt mână nu sunt din trup, pentru aceasta nu este el din trup?
16. Și urechea dacă ar zice: Fiindcă nu sunt ochi, nu fac parte din trup, - pentru aceasta nu este ea din trup?
17. Dacă tot trupul ar fi ochi, unde ar fi auzul? Și dacă ar fi tot auz, unde ar fi mirosul?
18. Dar acum Dumnezeu a pus mădularele, pe fiecare din ele, în trup, cum a voit.
19. Dacă toate ar fi un singur mădular, unde ar fi trupul?
20. Dar acum sunt multe mădulare, însă un singur trup.
21. Și nu poate ochiul să zică mâinii: N-am trebuință de tine; sau, iarăși capul să zică picioarelor: N-am trebuință de voi.
22. Ci cu mult mai mult mădularele trupului, care par a fi mai slabe, sunt mai trebuincioase.
23. Și pe cele ale trupului care ni se par că sunt mai de necinste, pe acelea cu mai multă evlavie le îmbrăcăm; și cele necuviincioase ale noastre au mai multă cuviință.
24. Iar cele cuviincioase ale noastre n-au nevoie de acoperământ. Dar Dumnezeu a întocmit astfel trupul, dând mai multă cinste celui căruia îi lipsește,
25. Ca să nu fie dezbinare în trup, ci mădularele să se îngrijească deopotrivă unele de altele.
26. Și dacă un mădular suferă, toate mădularele suferă împreună; și dacă un mădular este cinstit, toate mădularele se bucură împreună.
27. Iar voi sunteți trupul lui Hristos și mădulare (fiecare) în parte.
28. Și pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea prooroci, al treilea învățători; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecărilor, ajutorările, cârmuirile, felurile limbilor.
29. Oare toți sunt apostoli? Oare toți sunt prooroci? Oare toți învățători? Oare toți au putere să săvârșească minuni?
30. Oare toți au darurile vindecărilor? Oare toți vorbesc în limbi? Oare toți pot să tălmăcească?
31. Râvniți însă la darurile cele mai bune. Și vă arăt încă o cale care le întrece pe toate:


Dumnezeu sa ne lumineze pe toti!
Doamne ajuta!
Reply With Quote