![]() |
![]() |
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu am afirmat ca nu existam, ci ca nu existam intr-un mod inerent sau ca nu existam in sine. Citeste cu atentie inca o data. Perceptia faptului ca existam prin noi insine, ca fiecare obiect al realitatii exista prin el insusi, este cauza tuturor pacatelor. Definitia persoanei in crestinism...nu avem asa ceva. Crestinismul nu poate defini persoana (pentru ca nu are termeni filosofici ) dar iti indica cum poti sa o intelegi pe dinlauntru. Se spune ca Dumnezeu este Persoana dar nu se spune ce este Persoana...asa ca se pleaca de la o intelegere ordinara a termenului. Nu avem o explicatie, in scrierile exegetilor crestini, ci ramanem la o perceptie dogmatica, axiomatica -pe care o are si o persoana nereligioasa sau fara Dumnezeu. Orice om iti spune ce este o persoana si o poate indica cu degetul, oricine iti spune ca existam - dar nu oricine stie ce este cu adevarat persoana sau fiintarea. Definitia budista: "Persoana" reprezinta constientizarea unui "eu intrinsec" (gandit ca existand in sine sau prin sine) imputat in continuumul experientei mentale, intr-un mod fluctuant, pe cele 5 agregate generice tranzitorii (trup, simtire, discriminare mentala, reactivitate mentala, constientizari). Eul poate fi imputat pe un trup de copil sau pe un trup de batran, pe o idee (ideea mea), diferite forme de amintiri...toate fiind in fapt tranzitorii, adica inconsistente. Insa perceptia ordinara le vede clipa de clipa ca fiind permanente - fiintand in sine. Noi existam, insa nu in sensul ordinar al termenului. Matematic, doar Dumnezeu exista in Sine, in vastitatea Sa necuprinsa fara nicio obstructie. Asa zice Sfantul Maxim Marturisitorul: daca vrei sa-L cunosti pe Dumnezeu, trebuie sa renunti la tot, sa-ti golesti mintea si inima, sa vezi in fata ta abisul divinitatii si sa te arunci in el . Este o forma crestina de instruire pentru intelegerea miezului fiintarii - miezului persoanei. P.S. In budism, intelegerea ordinara a fiintarii (prin sine si nu prin Dumnezeu) se numeste "extrema existentiala" sau "extrema reificarii". Sustinerea ideii ca nimic nu exista se numeste "extrema nihilista". Amandoua sunt la fel de periculoase si evitate prin educarea mintii in Viziunea de Mijloc sau Calea de Mijloc - Madhyamaka.
__________________
Last edited by florin.oltean75; 16.11.2011 at 21:56:23. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
de ce va e teama in lume ? | Mirela0110 | Generalitati | 31 | 27.02.2014 00:06:32 |
De la lume adunate, si-napoi la lume date... | ucenic | Generalitati | 27 | 28.06.2012 22:50:26 |
Dar cind suntem iesiti din Biserica | andreicozia | Despre Biserica Ortodoxa in general | 16 | 24.10.2010 21:04:13 |
Despre lume si lepadarea de lume | buiacu gabriel | Intrebari utilizatori | 12 | 10.08.2010 11:27:11 |
|