View Single Post
  #96  
Vechi 21.12.2011, 22:47:37
MariS_'s Avatar
MariS_ MariS_ is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.10.2009
Locație: Religie: creștin
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
,,dar pentru cei de afară totul se face în pilde, Ca uitându-se, să privească și să nu vadă, și, auzind, să nu înțeleagă, ca nu cumva să se întoarcă și să fie iertați."

Pentru ca discutia pare a ramane un pic in suspans, pana se mai aduna probe :)
cu riscul de a irita pe careva prin lipsa mea de cunostinte teologice (iar memoria nu imi permite sa inlocuiesc cartile din biblioteca de acasa, aflata undeva in Baragan)
indraznesc o opinie personala. Desigur, fara nici o pretentie, ci doar asa de umplutura, pentru a da ragaz sa se iveasca vreo talcuire fericita.

"Cei de afara" e clar cine sunt. In orice caz, nu sunt ucenicii, nu sunt cei pe care Hristos ii alege pentru constituirea Bisericii, pentru propovaduire etc. Acestia, "din afara", din ratiuni stiute doar de Mantuitorul, au o proprietate remarcabila.

Iar aceasta insusire se pare ca o avem si multi dintre noi.
Iar ceea ce urmeaza este [b]doar o descriere a insusirii lor, nu o relatie cauzala, cum se obisnuieste in talcuiri[b] (sa fiu iertat, afirm ceea ce cred acum, opinie personala)

Care este aceasta insusire?
Cred ca, in exprimare sintetica, e vorba despre lipsa Duhului Sfant si impietrirea inimii (spre deosebire de ucenici, care primesc invatatura direct, prin harul Domnului)

Si cum este un om lipsit de Duhul, adica acela care nu a castigat inca pe Duhul?
Este un om care vede totul "in ghicitura", in metafore, in analogii si alte exercitii mintale, in inchipuire etc. Nu e dus de Duhul in miezul Tainelor, nu este un cunoscator al iconomiei lui Dumnezeu ci un om care isi face "idei despre...". Nu e in Dumnezeu, nu are duhul lui Hristos ci pur si simplu filosofeaza, fie si crestineste.

De aceea, [b]descrierea[ (caracterizarea)/B] lor este: neputind avea accesul direct (din varii motive, numite de Hristos) ei ce fac? descifrari de pilde (iau ca pilda ceea ce nu e pilda, de fapt...), se ocupa de simboluri (deh, mintea, intelectul...), complica, fac si desfac, rationeaza (poate chiar rationalizeaza) etc. Nu au perceptie directa, curata, nu pot vedea pe Dumnezeu inaintea lor ci vad un profet, un om, un poet, un visator (parca asa si zice Pilat), iar iudeii vad un salvator razboinic al poporului chinuit de dominatia romana etc. Doar pe Dumnezeu nu il vad, desi e acolo in fata ochilor lor si a urechilor lor. "Sacrul camuflat in profan" la ei ramane doar exercitiu de admiratie intelectuala a profanului. Cuvantul pentru ei e un discurs de cuvinte. Inima lor e impietrita. (In schimb, pe 3 dintre ucenici Domnul ii duce "in munte" si acolo li Se destainuie... Schimbarea la Fata...)

"Ca uitându-se, să privească și să nu vadă, și, auzind, să nu înțeleagă, ca nu cumva să se întoarcă și să fie iertați" - iata descrierea lor (se simte aici si ironia), a modului lor de "functionare". Nu este o consecinta, un fel de pedeapsa, misterioasa, de neinteles pentru noi, ci e exact starea lor de a fi. Asa sunt ei. Asa se poarta ei. Se uita, vad, privesc si percep (activitate complexa, la care concura tot sufletul) pe Domnul dar nu Il vad ca Dumnezeu. Cu inima si mintea gasesc doar un om pe care il cred profet etc.
Si nu vor sa se intoarca..............
Nu vor sa fie iertati....................
Da, da, pur si simplu nu vor, deoarece nu vad si nu cred... Sunt cantonati cu totul in micul lor univers. Sunt "mentati". (Se vede aici cam cat bate lanterna mintii umane...)
Pentru ca sunt rupti in doua: mintea e desprinsa de inima care, la randul ei, e impietrita.
Sunt aproape de starea celor din vechime, de pe vremea uriasilor - "numai trupuri". Aici insa trupul e lipsa duhului in minte, datorita necuratiei inimii, a impietririi ei, a daruirii ei in intregime duhului lumii acesteia, lui Mamona.

Deci, aflam ca ei se uita dar nu vor sa vada, aud dar refuza sa inteleaga, si se tem (da) sa se intoarca si sa fie iertati (pentru ca nu cred in iertare si in Cel care i-ar putea mantui). Iata starea lor. (Seamana, in psihologia de azi, cu "fenomenul Stockholm", cand prizonierul pactizeaza cu agresorul care il tine captiv, ostatic, datorita convingerii lui de catre agresor ca acesta ii este prieten, dandu-i o gura de apa, un colt de paine si alte jalnice avantaje, in schimb se aliaza cu agresorul impotriva salvatorului, a politistului sau, in terapie, a terapeutului...)

Este aici si un mic discurs despre impatimire si refuzul despatimirii, al infranarii, al curatiei.
Asa gasesc acest pasaj, acum. Fara pretentii, desi imi place modul acesta de interpretare, pe care il consider convergent cu multe alte pasaje-cheie din Evanghelii.

Iertati filosofarea mea, va rog... Regret ca nu am o talcuire din Sfintii Parinti la indemana.
Imi place pana unde a sapat fratele Ioan Cezar si incerc sa mai dau si eu cateva lopeti sau harlete si poate ar fi bine, ca dupa mine, sa ia altul harletul si sa adanceasca lucrarea.
Mai intai sa bat un tarus de semn: ce este o pilda? Stie cineva ce este o pilda? Da, exact, o pilda este un comprimat de intelepciune sau, cum spune chiar o emisiune radio, o pastila de intelepciune. Deja cred ca ati sesizat directia incotro o sa sap. Da, catre intelepciune. Ce e aceea intelepciune? Cunoastere? Nu, mai mult decat atat: e iubire in primul rand, apoi e cunoastere si mai apoi e adancire. Deci intelepciune = iubire + cunoastere + adancire. Asta inseamna ca Domnul nostru nu ne-a adus doar o invatatura, ci un mod de a trai si a cunoaste prin intelepciune. Pildele Sale dau nu simple cunostinte, informatii, ci intelepciune, care e mai mult decat atat. Dar pentru a primi intelepciunea e nevoie mai intai de iubire si de curatie a inimii. Culmea, Domnul spune o pilda copiilor, stiti dvs care pilda, cea cu tatal care are doi fii si tot culmea, la final ii intreaba care fiu e cel bun, adica nu numai ca se astepta ca ei sa inteleaga pilda, dar le cerea si sa stie sa raspunda la intrebare. Curios, nu? Fariseii, care priveau de pe margine, sunt sigur ca lor nu le-a cazut fisa din prima, ei faceau tot felul de deductii logice mai intai. Au inteles ei pana la urma unde batea pilda, dar copiii au raspuns din prima. Ciudat, nu? Fara explicatii, fara talcuire?? Niste sarmani copilasi? Da, da, da, caci acei copii erau curati cu inima si iubeau pe Mantuitorul sincer. Dar de ce Mantuitorul nu le talcuia pildele si celorlalti? Pentru ca El nu era interesat sa le dea informatii, cunostiinte, ci vroia sa le deschida inima mai intai si mai apoi intelegerea venea de la sine. La fel trebuia sa decurga lucrurile si in Rai cu primele fiinte umane, Adam si Eva. Ei trebuiau sa creasca in iubire si, pe masura ce ar fi crescut in iubire, ar fi primit si intelepciune. Dar ei au vrut sa incerce "metoda tolcerului": dintr-o data si cat cuprinde. Cunostinte goale nu doreste Mantuitorul sa avem, ci ele sa se nasca intr-o iesle a iubirii. Adevarul si Intelepciunea se nasc prin, in si cu Iubire. Fara ea suntem monede calpe, trambite si alamuri sunatoare, cum spune apostolul Pavel.
Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele?
Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11)
Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie.
Reply With Quote