View Single Post
  #904  
Vechi 29.12.2011, 00:37:53
ALEXANDRU ANASTASIU's Avatar
ALEXANDRU ANASTASIU ALEXANDRU ANASTASIU is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.03.2010
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Implicit Medicina contemporană și vindecările ei 93

Servetus a încercat în 1552 să și publice cartea la Basel, dar nu a reușit. Cartea a fost imprimată în secret la Vienne pe cheltuiala autorului pe parcursul a trei sau patru luni, tipărirea terminându se pe 3 ianuarie 1553. Deși tirajul a fost de 1800 de exemplare, toate exemplarele au fost arse și distruse, păstrându se până azi doar trei exemplare. Volumul[20] cuprindea în prima treime o ediție revăzută și adăugită a celor șapte cărți despre Erorile Trinității concentrate în cinci cărți urmate de cele două dialoguri despre Trinitate care au luat locul cărților șase și șapte din vechea lucrare. Restul „Restituției”, aproape două treimi din volum, era nou și cuprindea: trei cărți despre credința și dreptatea Împărăției lui Dumnezeu, patru cărți despre nașterea din nou și împărăția lui Antihrist, 30 de scrisori către Calvin, 60 de semne ale lui Antihrist și o apologie către Melanchthon despre misterul Treimii și vechea disciplină a Bisericii. Pentru contemporani „Restitutio” a apărut, ca și pentru Calvin, un „volumen deliriorum” și un „prodigiosum blasphemiarum chaos”, o sinteză a tuturor ereziilor creștine cunoscute până atunci. Servetus părea a fi combinat astfel în cartea sa sabelianismul și arianismul trinitar, apolinarismul hristologic și pelagianismul soteriologic amestecându le cu erori anabaptiste și speculații neoplatonice și panteiste. Sistemul teologic al lui Servetus era în esență un panteism original prezentat sub forma unui „pan hristism” sau exact a unui „hristo panteism” teosofic și mistic. Servetus nu era deloc un sceptic sau un raționalist, ci avea convingeri mistice extrem de puternice despre adevărul absolut al religiei creștine. Biblia în canonul ei tradițional era pentru umanistul spaniol izvorul infailibil al adevărului[21]. Acesta însă a fost falsificat de către Biserica Catolică. Inspirată de învățăturile lui Pavel și Augustin, Reforma protestantă a fost în primul rând o mișcare practică; de aceea ea a reținut de la Biserica Catolică articolele Crezului Apostolic și dogmele Treimii și Întrupării. Plecând de la Biblie, așadar, Servetus își propunea o reformă mai radicală decât cea a reformatorilor: reforma dogmelor despre Dumnezeu și Hristos precum și a sistemului eclezial. Concepția lui Servetus se caracteriza prin trei refuzuri: refuzul dogmei ortodoxe a Trinității din Crezul niceo constantinopolitan, refuzul hristologiei ortodoxe a Sinodului Ecumenic de la Chalcedon și refuzul botezului pruncilor, din care ar deriva toate relele și coruperea Bisericii. Adevărata Biserică a înflorit în primele trei secole fiind apoi alungată în pustie timp de 1260 de ani, adică din 325 până în 1585. Împărăția lui Antihrist a început cu trei evenimente simultane: primul Sinod Ecumenic de la Niceea (325), care a împărțit divinitatea unică în trei idoli; unirea dintre Biserică și stat sub Constantin cel Mare; și instaurarea dominației temporale a papalității sub papa Silvestru. Din aceeași perioadă datează și practica generală a botezului copiilor cu consecințe funeste. Începând de atunci adevărații creștini au fost persecutați pretutindeni și s au ascuns în pustii. Domnia Antihristului papalo cezarist se apropie însă de sfârșit. Bătălia Arhanghelului Mihail a început deja în cer și pe pământ, autorul „Restituției” sunând trâmbița războiului care se va încheia cu victoria lui Hristos și a adevăratei Sale Biserici. Atunci va avea loc „prima înviere” și inaugurarea Împărăției milenare a lui Hristos pe pământ urmată de Învierea și Judecata generală, după care Hristos va preda Tatălui Împărăția și Dumnezeu va fi totul în toate. Pentru Servetus Hristos nu are două naturi și nici o preexistență personală ca o a doua ipostasă a divinității, personalitatea începând doar o dată cu concepția și nașterea sa. Acest om Iisus e în același timp consubstanțial cu Dumnezeu Care e una cu omul în Hristos așa cum bărbatul și femeia sunt una în trupul fiului lor. Iisus Hristos e Fiu adevărat și unic al lui Dumnezeu, nu însă Logosul preexistent; cu toate acestea, El este Dumnezeu adevărat, întreaga ființă a lui Dumnezeu arătându se în El și locuind în El trupește. Divinitatea este, așadar, absolut unică, simplă și indivizibilă. Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt sunt „dispoziții”, „dispensații”, „economii” sau modalități succesive ale unicei divinități[22]. Doctrina trinitară a lui Servetus este, așadar, una modalistă de tip sabelian. Concepția lui Servetus nu este însă doar modalistă, ci și panteistă. Toate sunt una și una sunt toate în Dumnezeu, iar Dumnezeu e substanța a toate. Dumnezeu locuiește în Cuvântul și în Duhul Său și este Cuvântul și Duhul Său Care locuiesc însă și în cuvântul, mintea și duhul omului și sunt cuvântul, duhul și mintea omului însuși. Panteismul lui Servetus nu este însă unul cosmic, ci un „hristo panteism”; nu lumea este Dumnezeu, ci Hristos este marele Dumnezeu[23]. În antropologie Servetus contesta predestinația absolută și servitutea naturii umane. Admitea căderea în păcat și păcatul originar, dar nu și vina moștenită. Omul căzut își menține voința liberă, rațiunea și conștiința care îl leagă de harul divin; ca atare el rămâne încă chipul lui Dumnezeu. Învățătura augustiniană și reformatoare despre căderea radicală a omului și despre stricăciunea totală a naturii umane sunt pentru Servetus o insultă atât la adresa lui Dumnezeu, cât și a omului. Omul are divinitatea în el și sufletul e consubstanțial cu Dumnezeu. Dumnezeu e drept și milostiv față de toate creaturile și nu condamnă pe nimeni, dacă omul nu se condamnă pe sine însuși[24]. Servetus respingea și învățătura reformatoare despre justificarea numai prin credință, căreia îi opunea mântuirea prin credință și fapte bune și posibilitatea reală de sfințire și de transformare ontologică a omului sub influența harului. Sfințirea și iubirea sunt mai mari pentru el decât simpla credință. Dintre sacramente Servetus recunoștea doar două: Botezul și Euharistia. Botezul este nașterea din nou a omului spre Împărăția lui Dumnezeu, dar numai atunci când este primit cu credință și e precedat de căință și luminare. Cine nu are credință, acela nu se poate căi, nici nu poate renaște din Dumnezeu. Ceea ce nu înseamnă însă că pruncii morți nebotezați sunt condamnați la iad, mântuirea lui Hristos extinzându se și asupra tuturor copiilor morți nebotezați. Dacă Botezul e nașterea omului nou, Euharistia e hrănirea lui: prin Botez primim Duhul lui Hristos, iar prin Euharistie Trupul Său, dar în chip spiritual și mistic, întrucât omul ceresc din noi are nevoie de hrană pentru viața veșnică[25]. Dogma trinitară, pedobaptismul și celelalte sacramente catolice sunt însă invenții demonice ale papei antihrist. El, Michael Servetus, e arhanghelul trimis de Hristos ca să elibereze adevărata Biserică din activitatea babilonică a lui Antihrist de ipocrizia, tirania și idolatria sa[26]. Curând după publicarea „Restituției” apariția ei a fost denunțată autorităților catolice din Lyon printr un locuitor din Lyon, Guillaume Trie, convertit la protestantism și aflat pe atunci la Geneva. Foarte probabil Trie a obținut informațiile necesare despre Serve¬tus și cartea sa de la Calvin și colegii săi, fie direct din convorbiri cu aceștia, fie din demascări ale acestora de amvon. Denunțarea lui Servetus autorităților catolice de către Calvin se explică prin zelul teologic al reformatorului pentru ortodoxia dogmatică. Pe baza informațiilor oferite de la Geneva, cardinalul de Lyon și arhiepiscopul de Vienne, după o consultare cu inchizitorul Franței, au ordonat pe 4 aprilie arestarea lui Servetus și a editorului său. A avut loc o anchetă în care spaniolul a încercat să se disculpe de acuzațiile care i se aduceau inducându i în eroare pe anchetatori. Pe 7 aprilie însă cu ajutorul câtorva prieteni a reușit să scape din arest și să fugă ,ascunzându se. Protestul a continuat însă pe baza còpiilor cărții „Restitutio”, pe 17 iunie tribunalul civil condamnându l la moarte pe Servetus pentru erezie, pentru încălcarea ordinelor regale și evadarea din închisoare prin ardere pe rug. În aceeași zi sentința a fost executată în efigie[27]. Câteva luni Servetus a rătăcit ascunzându se prin Franța. Intenționa probabil să plece spre Spania, iar ulterior spre Napoli, unde rezidau numeroși umaniști spanioli. A ales să treacă prin Geneva, unde a ajuns singur pe jos la mijlocul lunii iulie a anului 1553. A rămas aici timp de o lună intenționând să plece spre Zürich. Cu o zi înainte de plecare însă, duminică 13 august, s a dus la biserică. Aici însă a fost recunoscut și arestat de un ofițer al poliției în numele consiliului municipal[28]. Responsabil pentru arestarea sa a fost Calvin pentru care reforma nu se putea menține decât salvând puritatea învățăturii creștine și disciplinei bisericești. Reformatorul nu putea tolera prezența în oraș a unui spirit independent și anarhic cum era Servetus, mai ales date fiind condițiile speciale care domneau în Geneva în anii 1551–1555.
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.


SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"

Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)

Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
Reply With Quote