![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Servetus a încercat în 1552 să și publice cartea la Basel, dar nu a reușit. Cartea a fost imprimată în secret la Vienne pe cheltuiala autorului pe parcursul a trei sau patru luni, tipărirea terminându se pe 3 ianuarie 1553. Deși tirajul a fost de 1800 de exemplare, toate exemplarele au fost arse și distruse, păstrându se până azi doar trei exemplare. Volumul[20] cuprindea în prima treime o ediție revăzută și adăugită a celor șapte cărți despre Erorile Trinității concentrate în cinci cărți urmate de cele două dialoguri despre Trinitate care au luat locul cărților șase și șapte din vechea lucrare. Restul „Restituției”, aproape două treimi din volum, era nou și cuprindea: trei cărți despre credința și dreptatea Împărăției lui Dumnezeu, patru cărți despre nașterea din nou și împărăția lui Antihrist, 30 de scrisori către Calvin, 60 de semne ale lui Antihrist și o apologie către Melanchthon despre misterul Treimii și vechea disciplină a Bisericii. Pentru contemporani „Restitutio” a apărut, ca și pentru Calvin, un „volumen deliriorum” și un „prodigiosum blasphemiarum chaos”, o sinteză a tuturor ereziilor creștine cunoscute până atunci. Servetus părea a fi combinat astfel în cartea sa sabelianismul și arianismul trinitar, apolinarismul hristologic și pelagianismul soteriologic amestecându le cu erori anabaptiste și speculații neoplatonice și panteiste. Sistemul teologic al lui Servetus era în esență un panteism original prezentat sub forma unui „pan hristism” sau exact a unui „hristo panteism” teosofic și mistic. Servetus nu era deloc un sceptic sau un raționalist, ci avea convingeri mistice extrem de puternice despre adevărul absolut al religiei creștine. Biblia în canonul ei tradițional era pentru umanistul spaniol izvorul infailibil al adevărului[21]. Acesta însă a fost falsificat de către Biserica Catolică. Inspirată de învățăturile lui Pavel și Augustin, Reforma protestantă a fost în primul rând o mișcare practică; de aceea ea a reținut de la Biserica Catolică articolele Crezului Apostolic și dogmele Treimii și Întrupării. Plecând de la Biblie, așadar, Servetus își propunea o reformă mai radicală decât cea a reformatorilor: reforma dogmelor despre Dumnezeu și Hristos precum și a sistemului eclezial. Concepția lui Servetus se caracteriza prin trei refuzuri: refuzul dogmei ortodoxe a Trinității din Crezul niceo constantinopolitan, refuzul hristologiei ortodoxe a Sinodului Ecumenic de la Chalcedon și refuzul botezului pruncilor, din care ar deriva toate relele și coruperea Bisericii. Adevărata Biserică a înflorit în primele trei secole fiind apoi alungată în pustie timp de 1260 de ani, adică din 325 până în 1585. Împărăția lui Antihrist a început cu trei evenimente simultane: primul Sinod Ecumenic de la Niceea (325), care a împărțit divinitatea unică în trei idoli; unirea dintre Biserică și stat sub Constantin cel Mare; și instaurarea dominației temporale a papalității sub papa Silvestru. Din aceeași perioadă datează și practica generală a botezului copiilor cu consecințe funeste. Începând de atunci adevărații creștini au fost persecutați pretutindeni și s au ascuns în pustii. Domnia Antihristului papalo cezarist se apropie însă de sfârșit. Bătălia Arhanghelului Mihail a început deja în cer și pe pământ, autorul „Restituției” sunând trâmbița războiului care se va încheia cu victoria lui Hristos și a adevăratei Sale Biserici. Atunci va avea loc „prima înviere” și inaugurarea Împărăției milenare a lui Hristos pe pământ urmată de Învierea și Judecata generală, după care Hristos va preda Tatălui Împărăția și Dumnezeu va fi totul în toate. Pentru Servetus Hristos nu are două naturi și nici o preexistență personală ca o a doua ipostasă a divinității, personalitatea începând doar o dată cu concepția și nașterea sa. Acest om Iisus e în același timp consubstanțial cu Dumnezeu Care e una cu omul în Hristos așa cum bărbatul și femeia sunt una în trupul fiului lor. Iisus Hristos e Fiu adevărat și unic al lui Dumnezeu, nu însă Logosul preexistent; cu toate acestea, El este Dumnezeu adevărat, întreaga ființă a lui Dumnezeu arătându se în El și locuind în El trupește. Divinitatea este, așadar, absolut unică, simplă și indivizibilă. Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt sunt „dispoziții”, „dispensații”, „economii” sau modalități succesive ale unicei divinități[22]. Doctrina trinitară a lui Servetus este, așadar, una modalistă de tip sabelian. Concepția lui Servetus nu este însă doar modalistă, ci și panteistă. Toate sunt una și una sunt toate în Dumnezeu, iar Dumnezeu e substanța a toate. Dumnezeu locuiește în Cuvântul și în Duhul Său și este Cuvântul și Duhul Său Care locuiesc însă și în cuvântul, mintea și duhul omului și sunt cuvântul, duhul și mintea omului însuși. Panteismul lui Servetus nu este însă unul cosmic, ci un „hristo panteism”; nu lumea este Dumnezeu, ci Hristos este marele Dumnezeu[23]. În antropologie Servetus contesta predestinația absolută și servitutea naturii umane. Admitea căderea în păcat și păcatul originar, dar nu și vina moștenită. Omul căzut își menține voința liberă, rațiunea și conștiința care îl leagă de harul divin; ca atare el rămâne încă chipul lui Dumnezeu. Învățătura augustiniană și reformatoare despre căderea radicală a omului și despre stricăciunea totală a naturii umane sunt pentru Servetus o insultă atât la adresa lui Dumnezeu, cât și a omului. Omul are divinitatea în el și sufletul e consubstanțial cu Dumnezeu. Dumnezeu e drept și milostiv față de toate creaturile și nu condamnă pe nimeni, dacă omul nu se condamnă pe sine însuși[24]. Servetus respingea și învățătura reformatoare despre justificarea numai prin credință, căreia îi opunea mântuirea prin credință și fapte bune și posibilitatea reală de sfințire și de transformare ontologică a omului sub influența harului. Sfințirea și iubirea sunt mai mari pentru el decât simpla credință. Dintre sacramente Servetus recunoștea doar două: Botezul și Euharistia. Botezul este nașterea din nou a omului spre Împărăția lui Dumnezeu, dar numai atunci când este primit cu credință și e precedat de căință și luminare. Cine nu are credință, acela nu se poate căi, nici nu poate renaște din Dumnezeu. Ceea ce nu înseamnă însă că pruncii morți nebotezați sunt condamnați la iad, mântuirea lui Hristos extinzându se și asupra tuturor copiilor morți nebotezați. Dacă Botezul e nașterea omului nou, Euharistia e hrănirea lui: prin Botez primim Duhul lui Hristos, iar prin Euharistie Trupul Său, dar în chip spiritual și mistic, întrucât omul ceresc din noi are nevoie de hrană pentru viața veșnică[25]. Dogma trinitară, pedobaptismul și celelalte sacramente catolice sunt însă invenții demonice ale papei antihrist. El, Michael Servetus, e arhanghelul trimis de Hristos ca să elibereze adevărata Biserică din activitatea babilonică a lui Antihrist de ipocrizia, tirania și idolatria sa[26]. Curând după publicarea „Restituției” apariția ei a fost denunțată autorităților catolice din Lyon printr un locuitor din Lyon, Guillaume Trie, convertit la protestantism și aflat pe atunci la Geneva. Foarte probabil Trie a obținut informațiile necesare despre Serve¬tus și cartea sa de la Calvin și colegii săi, fie direct din convorbiri cu aceștia, fie din demascări ale acestora de amvon. Denunțarea lui Servetus autorităților catolice de către Calvin se explică prin zelul teologic al reformatorului pentru ortodoxia dogmatică. Pe baza informațiilor oferite de la Geneva, cardinalul de Lyon și arhiepiscopul de Vienne, după o consultare cu inchizitorul Franței, au ordonat pe 4 aprilie arestarea lui Servetus și a editorului său. A avut loc o anchetă în care spaniolul a încercat să se disculpe de acuzațiile care i se aduceau inducându i în eroare pe anchetatori. Pe 7 aprilie însă cu ajutorul câtorva prieteni a reușit să scape din arest și să fugă ,ascunzându se. Protestul a continuat însă pe baza còpiilor cărții „Restitutio”, pe 17 iunie tribunalul civil condamnându l la moarte pe Servetus pentru erezie, pentru încălcarea ordinelor regale și evadarea din închisoare prin ardere pe rug. În aceeași zi sentința a fost executată în efigie[27]. Câteva luni Servetus a rătăcit ascunzându se prin Franța. Intenționa probabil să plece spre Spania, iar ulterior spre Napoli, unde rezidau numeroși umaniști spanioli. A ales să treacă prin Geneva, unde a ajuns singur pe jos la mijlocul lunii iulie a anului 1553. A rămas aici timp de o lună intenționând să plece spre Zürich. Cu o zi înainte de plecare însă, duminică 13 august, s a dus la biserică. Aici însă a fost recunoscut și arestat de un ofițer al poliției în numele consiliului municipal[28]. Responsabil pentru arestarea sa a fost Calvin pentru care reforma nu se putea menține decât salvând puritatea învățăturii creștine și disciplinei bisericești. Reformatorul nu putea tolera prezența în oraș a unui spirit independent și anarhic cum era Servetus, mai ales date fiind condițiile speciale care domneau în Geneva în anii 1551–1555.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Opoziția împotriva lui Calvin din partea „libertinilor” sau „patrioților” conduși de Ami Perrin ajunsese acum la apogeu. Consiliul orașului, dominat de adepții lui Perrin, era pe față ostil lui Calvin care nu putea accepta perspectiva unei alianțe împotriva sa între „libertini” și Servetus, alianță care putea duce la expulzarea din nou a reformatorului din Geneva. Pe de altă parte, nu trebuie uitat că responsabilitatea procesului și condamnării lui Servetus a aparținut în integralitate consiliului Genevei. Rolul lui Calvin a fost doar acela al unui expert tehnic. Servetus a fost închis în vechea reședință a episcopilor Genevei transformată în închisoare. Procesul său a început pe 15 august și a continuat cu întreruperi mai mult de două luni. El s a desfășurat în franceză, în palatul episcopal, în prezența membrilor Consiliului Mic. Actul de acuzare prezentat de Nicholas de la Fontaine, secretarul personal al lui Calvin, consta din 38 de articole redactate de Calvin însuși și susținute cu extrase din cărțile lui Servetus, îndeosebi la „Restituția creștinismului” anexată atât în copie manuscrisă, cât și într un exemplar tipărit. Acuzele principale priveau opiniile sale blasfematoare și eretice despre Treime, Persoana lui Hristos și botezul pruncilor, precum și calomnierea în persoana lui Calvin a bisericii din Geneva și a reformei sale. Servetus n a recunoscut decât contestarea pedobaptismului și faptul că l a criticat pe Calvin cu intenția de a i îndrepta erorile pe care se declara gata să le dovedească prin Scriptură[29]. Discuțiile au continuat și în zilele următoare însă fără rezultat. Cazul a fost predat apoi procurorului general, Servetus fiind anchetat din nou pe baza a treizeci de articole care îl acuzau mai puțin de erezii, cât de intenția de a răspândi erezia în Geneva. Consiliul a scris și judecătorilor din Vienne să le trimită documentația condamnării lui Servetus, iar pe 31 august Consiliul Mic a primit răspunsul sub forma unei copii a sentinței la moarte cu rugămintea ca Servetus să fie extrădat în Franța pentru ca să fie executată în persoana acuzatului, nu numai în efigia și cărțile sale, cum se făcuse în iunie. Consiliul a refuzat să l extrădeze pe Servetus, dar a promis că are să facă dreptate. Condamnarea de la Vienne a stimulat zelul pentru ortodoxie al Consiliului Genevei, care nu dorea să rămână în urma Bisericii Romano Catolice în această privință[30]. Primele zile ale lunii septembrie au adus o confruntare directă între Calvin și Servetus. Consiliul a hotărât ca reformatorul să extragă din cărțile spaniolului tezele contestate, iar Servetus să răspundă de ele tot în latină, iar Calvin să replice apoi la răspunsul lui Servetus. Calvin a extras 38 de teze la care Servetus a răspuns în 24 de ore pe un ton apologetic, violent și agresiv. În răspunsul său Servetus respingea cu dispreț imixtiunea în proces a lui Calvin pe care l numea discipol al lui Simon Magul, acuzator, criminal și ucigaș, nedemn de a se numi slujitor al ortodoxiei în Biserică. Calvin a răspuns în două zile pe larg, răspunsul său fiind semnat de toți cei 14 pastori din Geneva. Toate cele trei documente care conțineau esența dezbaterii doctrinare au fost prezentate Consiliului pe 5 septembrie. Consiliul a hotărât să ceară opinia asupra cazului lui Servetus și magistraților și pastorilor Bisericilor reformate din Berna, Zürich, Schaffhausen și Basel. Între timp, pe 22 septembrie Servetus a cerut Consiliului arestarea lui Calvin și judecarea lui pe baza unei liste de teze formulate de el însuși. El cerea ca reformatorul să fie judecat și stârpit ca un magician, ca un adept al lui Simon Magul, care reprima adevărul lui Iisus Hristos[31]. Pe 18 octombrie au sosit toate răspunsurile de la bisericile elvețiene. Acestea erau unanime în condamnarea ereziilor teologice ale lui Servetus și în declararea adeziunii lor față de Calvin și colegii săi din Geneva, dar nici una din bisericile consultate n a sugerat expres sentința capitală, lăsând pedepsirea lui Servetus la latitudinea Republicii geneveze. Poziția lui Servetus a fost discutată în sesiunea Consiliului din 26 octombrie, într o sesiune extrem de furtunoasă. Ami Perrin care prezidat o a insistat ca Servetus să fie achitat, ceea ce echivala cu triumful „patrioților” și expulzarea lui Calvin. Fiind combătut, Perrin a părăsit casa senatului împreună cu câțiva prieteni. Sentința Consiliului a fost atunci unanimă. Pe baza legilor imperiale ale creștinătății antice și medievale Servetus a fost condamnat la moarte prin ardere pe rug pentru blasfemie la adresa Sfintei Treimi, a Fiului lui Dumnezeu și a botezului pruncilor. Propunerea lui Calvin de a se înlocui rugul prin sabie a fost respinsă[32]. A doua zi dimineață Servetus a fost vizitat în închisoare de bătrânul Farel, venit special la Geneva ca să încerce să l convingă pe spaniol de greșeala sa. Servetus i a cerut să i citeze un singur pasaj biblic în care Hristos e numit „Fiu al lui Dumnezeu” înainte de întruparea Sa. Farel n a putut să facă aceasta, în schimb l a chemat pe Calvin în fața căruia orgoliosul umanist a cerut umil iertare. Acesta i a spus să ceară mila lui Dumnezeu pe Care L blasfemiase. Nereușind să l convingă să retracteze, Farel și Calvin l au părăsit. La amiaza zilei de 27 octombrie 1553 Servetus a fost dus de la închisoare la primăria orașului, unde i s a citit sentința de condamnare, după care a fost dus în piața Champel unde era pregătit rugul. Servetus a murit cu curaj implorând până în ultima clipă cu glas tare: „Iisus Hristoase, Fiule al veșnicului Dumnezeu, ai milă de mine!” Până la sfârșit Servetus a refuzat să recunoască în Hristos, pe Fiul veșnic al lui Dumnezeu, ci doar pe Fiul veșnicului Dumnezeu[33]. Personalitate complexă a secolului al XVI lea — teolog, filozof, geograf, medic și om de știință —, Servetus murea în vârstă de doar 41 de ani, victimă în primul rând a orgoliului său și a iluziei fanatice că era chemat de Providență să „reformeze reforma” Bisericii „restaurând religia creștină” în puritatea ei originară[34]. Execuția lui Servetus avea să apese greu asupra imaginii lui Calvin în istoriografia modernă, fixându i aici imaginea unui inchizitor nemilos. Cu excepția cercului italienilor umaniști și sceptici, ea a fost însă aplaudată de către aproape toate mediile protestante din Europa. Calvin își apăra astfel reputația de apărător și promotor al ortodoxiei protestante împotriva subversiunilor destabilizatoare ale tuturor formelor reformei radicale reprimate de altfel de toate autoritățile statale și ecleziastice ale Europei epocii. Dar nu numai dușmanii personali sau umaniștii sceptici au criticat severitatea pedepsirii lui Servetus, ci și prieteni protestanți ai lui Calvin care se temeau că această măsură să nu i încurajeze pe catolici în persecuția protestanților în Franța și în Europa. În aceste condiții, Calvin s a simțit obligat să și apere severitatea demascând erorile dogmatice ale lui Servetus. În câteva luni el a încheiat astfel o lucrare de apărare a credinței ortodoxe privitoare la Sfânta Treime și de în justificare a pedepsei capitale aplicate ereticilor[35], lucrare publicată în latină și în franceză la începutul lui 1554 și având un caracter oficial fiind semnată de toți cei 15 pastori ai Genevei. Calvin își justifica pledoaria pentru datoria magistraților creștini de a pedepsi erezia cu moartea invocând însă mai cu seamă legislația teocratică mozaică împotriva idolatriei și blasfemiei și interpretarea de tip inchizitorial dată de Augustin cuvintelor parabolei lui Hristos: „Siliți i să intre” (Lc 14, 23), citat folosit de catolici pentru a justifica persecuția și exterminarea protestanților. Dacă în prima sa carte publicată (despre Seneca) umanistul Calvin făcea apologia clemenței, acum, la maturitate (Calvin avea 44 de ani), reformatorul convertit din umanist făcea o regretabilă apologie a violenței și intoleranței religioase. Pledoaria sa pentru pedepsirea cu moartea a ereticilor n a rămas însă fără răspuns. O lună după apariția cărții împotriva lui Servetus, la Basel a apărut sub pseudonim, o cărțulie cu titlul „Despre eretici, dacă trebuie persecutați”[36]. Dedicată ducelui Christopher de Würtenberg, era prefațată și editată de un oarecare Martinus Bellius, sub care se ascundea probabil Martin Borrhaus din Stuttgart (1499–1564), profesor de ebraică la Universitatea din Basel. Calvin a intuit însă adevărații săi autori: Castellio și Curio aflați și ei la Basel. Cartea constă dintr o culegere de mărturii în favoarea toleranței religioase extrase din scrierile lui Luther, Brenz, Erasmus, Frank, câțiva Părinți ai Bisericii (Lactanțiu, Hrisostom, Ieronim și Augustin, tânăr), Hedio, ba chiar din prima ediție a „Instituției” lui Calvin; Partea originală a cărții era epilogul scris de Castellio[37]. Castellio citează cazurile persecuțiilor și contra persecuțiilor scandaloase din istoria creștinătății antice medievale și contemporane, încheind cu imaginea alegorică a unei călătorii de a lungul veacurilor cu prezentarea efectelor celor două principii antagonice ale forței și libertății, intoleranței și iubirii, lăsându i pe cititori să hotărască care dintre cele două tabere e tabăra lui Hristos. Calvin l a lăsat să i răspundă lui Castellio pe discipolul său apropiat și succesorul său Teodor de Beza.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Acum vom vedea că ceea ce se naște din pisică șoareci mănâncă:
Cartea acestuia[38] a apărut în septembrie 1554. În prima parte Beza combătea principiul toleranței, iar în cea de a doua apăra conduita Genevei în cazul Servetus. Pentru el toleranța față de eroare e indiferență față de adevăr și distruge orice ordine și disciplină în Biserică. Chiar și unitatea forțată a papalității e mai bună decât anarhia. Erezia fiind mult mai rea decât crima fiindcă distruge sufletul, e datoria puterii civile să i pedepsească pe ereticii încăpățânați și destabilizatori. Toți împărații și suveranii creștini i au pedepsit pe eretici. Cine contestă dreptul autorității civile de a restrânge și pedepsi erorile periculoase împotriva religiei acela subminează autoritatea lui Dumnezeu Însuși. Autoritatea civilă trebuie să se limiteze însă la competențele ei, lăsând definirea și condamnarea ereziei pe seama Bisericii. După care trebuie să aplice cu înțelepciune acea pedeapsă care să asigure respectarea maiestății divine, precum și pacea și unitatea Bisericii. Reformatorii n au fost deci apostolii libertății și toleranței moderne (care e un produs al umanismului și iluminismului), ci s au vrut a fi prin toate mijloacele slujitorii necondiționați ai lui Dumnezeu. Din punct de vedere social și politic ei au fost aici mai aproape de Evul Mediu decât de modernitate. După depășirea crizei legate de condamnarea lui Servetus și de escaladarea opoziției „patrioților” din anii 1553–1555, Calvin s a putut în sfârșit bucura de o autoritate incontestabilă în Geneva. Prestigiul său însă era imens în întreaga Europă. Mica republică geneveză, lipsită de resurse economice sau de putere militară, devenise cetatea model a Reformei. Academia teologică din Geneva deschisă solemn pe 5 iunie 1559 a contribuit considerabil la consolidarea calvinismului și la extinderea sa în Europa: în Franța, Olanda, Scoția, Ungaria și Polonia, ba chiar și în Germania (Palatinat)[39]. În lumina acestor dezvăluiri figura solitară a lui Michael Servetus ocupă un rol central, el fiind o personalitate îndrăzneață care a analizat dogmele proaspăt îmbrățișate de creștini dar și autoritatea valorilor antice cat și teologia medievală. Creștinismul pe care Servetus l-a descoperit în timpul vieții sale nu avea prea multe în comun cu Scriptura și practicarea acestuia a avut consecințe dezastruoase în sânul societății de atunci. El a îndrăznit să pună la îndoială premisele religioase fundamentale și de unul singur a dezvoltat un creștinism alternativ mai apropiat de litera și spiritul Scripturii. De asemenea el a combinat doctrina sa religioasă cu viziunile naturaliste asupra lumii timpului său și le-a unificat pe toate într-un singur sistem de gândire. El își păstrează o religiozitate profundă pană la sfârșitul vieții în care Hristos este motivul central al existenței sale și ghidul permanent în comportarea personală și profesională. În domeniul cercetărilor intelectuale Servetus a ridicat problema unei reevaluări radicale a întregului sistem ideologic al religiei dogmatice impuse de Apusul Europei încă din secolul al IV-lea. Cercetarea sa teologică s-a bazat pe studiul tradiției Scripturii într-o încercare de a dezvălui doctrinele religioase autentice conținute în aceasta. În cadrul acestui proces de cercetare el a dezvoltat o nouă religie bazată pe elementul uman și o nouă înțelegere a divinului și problemelor divine mult mai apropiată de realitățile condiției umane. Mai târziu aceasta a evoluat într-un unitarianism biblic și în timpurile moderne s-a dezvoltat în unitarianismul universalist. Pentru toate acestea el a rămas neegalat și încă se constituie ca una din cele mai extraordinare minți din istoria lumii ce și-a adus contribuția sa la cultura universală. Studiul de față intitulat pune în lumină disputa care a avut loc între marele reformator Jean Calvin și medicul savant Michael Servetus care s-a terminat tragic pentru cel din urmă. Acest conflict, încheiat cu arderea pe rug a lui Servetus a contribuit enorm la discreditarea lui Calvin în epoca modernă ca un adept al persecuției și intoleranței. Calvin a fost stigmatizat ca un „inchizitor” protestant și ca un „papă” genevez, adversar al libertății de conștiință și al intoleranței medievale. Plecând de la Biblie, Servetus își propunea o reformă mai radicală decât cea a reformatorilor: reforma dogmelor despre Dumnezeu și Hristos precum și a sistemului eclezial. Concepția lui Servetus se caracteriza prin trei refuzuri: refuzul dogmei ortodoxe a Trinității din Crezul niceo-constantinopolitan, refuzul hristologiei ortodoxe a Sinodului Ecumenic de la Calcedon și refuzul botezului pruncilor, din care ar deriva toate relele și coruperea Bisericii. În aceste condiții, Calvin cuprins de zel pentru ortodoxia dogmatică s a simțit obligat să și apere severitatea demascând erorile dogmatice ale lui Servetus. Execuția lui Servetus avea să apese greu asupra imaginii lui Calvin în istoriografia modernă, fixându i aici imaginea unui inchizitor nemilos. Cu toate acestea, cu excepția cercului italienilor umaniști și sceptici, ea a fost însă aplaudată de către aproape toate mediile protestante din Europa. ________________________________________ [1] P.F. Geisendorf, F. Klein, A pópos d’un quatrieme centenaire Michel Servete, Geneva, 1953, p. 68. [2] A.V. Harnack, Lehrbuch der Dogmengeschichte, fourth edition, J.C.B: Mohr, Tubingen, Germany, vol. III p. 660, apud. E. Doumerque, Jean Calvin. Les Hommes et les choses de son temps, first edition, Lausanne-Paris 1899-1927, second edition Geneva, 1969, tome I, p. 32. [3] Spre deosebire însă de protestanți, el supunea Scriptura unei lecturi critice în același timp raționaliste și spiritualist-mistice și apocaliptice. [4] I. Zăgreanu, ,,Semnificația unui portret” Steaua, an XXXIV, nr. 6 (4331), iunie 1983, Cluj-Napoca, p. 39. [5] Ibidem, p. 302. [6] Servetus i-a vizitat și pe Bucer și pe Capito la Strasbourg care l-au primit cu prietenie, dar nici ei n-au reușit să-l convingă să renunțe la opiniile sale. [7] De Trinitatis erroribus libri septem per Michelem Serveto ab Aragonia Hispanum anno 1530, 120 p. [8] J. Friedman, Michael Servetus: a Case study in total heresy, Edition Droz , Genève, 1978, p. 112. [9] Dialogorum de Trinitate libri duo. De justitia regni Christi capitula Quattuor per Michelem Serveto ab Aragonia HIspanum. Anno 1532. [10] A. Hollard, Michael Servetus et Jean Calvin, Bibliotheque d’Humanisme et Renaisance, tome VI, Paris, 1945, p. 114. [11] P.F. Geisendorf, F. Klein, op. cit., p. 70. [12] A. Holland, op. cit., p. 116. [13] Servetus anticipa astfel exegeza modernă raționalistă. [14] P. Collinson, The Reformation, edition Weidenfeld & Nicolson, London, Great Britain, p. 359. [15] P. Covard, Le proces de Michael Servetus à Vienne, Vienne, 1953, p. 71–75. [16] A. Hollard, op. cit., p. 118. [17] Denis Crouzet, op. cit., p. 317. [18] Ibidem, p. 320. [19] D. Macculloch, The Reformation. A History, Viking Books, New-York, U.S.A., 2004, p. 573. [20] Christianismi restitutio. Totius ecclesiae apostolicae est ad sua limina vocatio, in integrum restituta cognitione Dei, fidei Christi, justificationis nostrae, regenerationis baptismi et Coena Domini manducationis. Restitutio denique nobis regno coelesti, Babylonis impiae captivitate soluta, et Antichristo cum suis penitus destructo, 1553, 734 p. [21] R. H. Bainton, Hunted Heretic: The life and Death of Michael Servetus, 1511–1553, Beacon Press, Boston, 1953, p. 7. [22] Ibidem, p. 10–14. [23] M. Hillar, Process theology and process thought in the writtings of Michael Servetus, paper presented at the annual meeting of the Sixteenth Century Studies Conference, october 24-27, 2002, San Antonio, TX, accesat internet http w.w.w.socinian.org/ files/ ServetusMemory/pdf, accesat la data de 16 noiembrie 2007. [24] Ibidem, p. 16. [25] Servetus afirmă limpede prezența reală a lui Hristos căreia îi dă o înaltă valoare mistică, dar combate sever cele trei teorii false ale așa numiților „transsubstantiatores” (catolicii), „impanatores” (luteranii) și „tropistae” (zwinglienii). [26] R.H. Bainton, op.cit., p. 18–20. [27] Emile G. Leonard, Histoire Generale du Protestantisme, tom premier ,,La ReforŹmation” Presse Universitaires de France, Paris, 1961, p. 365. [28] Ibidem, p. 366. [29] A. Hollard, op. cit., p. 121. [30] Ibidem, p. 122. [31] Ibidem, p. 123. [32] R.H. Bainton, op. cit., p. 24. [33] Ibidem, p. 26. 34 G. Haldas, Passion et mort de Michel Servet: chronique historique et dramatique, Editions L'Age d'homme, Lausanne, 1975, p. 271. [35] Defensio orthodoxae fidei de Sacra Trinitate contra prodigiosos errores Michaelis Serveti Hispani, ubi ostenditur haereticos jure gladii coercendos esse 1554, în CO 8, p. 453–644; aici și actele procesului lui Servetus, p. 721–872. [36] De haereticis, an sint perseguendi, Basel, 1544. [37] Acesta examinează diferitele pasaje biblice invocate pro și contra intoleranței și e prima apologie europeană a toleranței religioase revendicate în numele Evangheliei și al Reformei. [38] De haereticis a civili magistratu puniendis, adversus Martini Bellii farraginem et novorum academicorum sectam, Geneva, 1554. [39] Emile G. Leonard, op. cit., tome premier, p. 301. Va urma cu durerile provocate nouă de calvini - pentru a preveni pe cei ce vor să ușureze accesul la putere al (neo)protestanților sau papiștilor de cele de care vor suferi ei și cu tot neamul nostru cel mult încercat și mult îndurerat. De asemenea călătorim pe această cale lungă pentru a vedea și pentru a ne convinge că după cum nu tot creștinismul este creștinism și face bine așa nici tot ceea ce se cheamă medicină este medicină și face bine. Cu durere și dragoste, Alexandru
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 29.12.2011 at 00:48:00. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Alexandre,eu nu am inteles fraza de final.Ce este clar este ca articolul nu are legatura cu titlul,dar sa nu ne incurcam in amanunte,spiritul apologetic nu se impedica in detalii,cand trebuie combatut neicusorule pai trebuie combatut,chiar si sub camuflaj,underground ca sa nu se inchida (si)acest topic.Ce ai postat este interesant da sa ma pici cu ceara daca inteleg finalul: ,,Va urma cu durerile provocate nouă de calvini - pentru a preveni pe cei ce vor să ușureze accesul la putere al (neo)protestanților sau papiștilor de cele de care vor suferi ei și cu tot neamul nostru cel mult încercat și mult îndurerat.".Lipseste logica.Sa zicem ca tu vrei sa arati atrocitatile calvine da ce treaba are asta cu ascensiunea neoprotestanta si catolica?Adica neo+romano-catolicii vor proceda la fel precum calvinii?:)) Pai adventistii refuza sa tina arma-n mana,ce sa faca,sa te fugareasca cu Biblia?:))Imi era dor de tine,apologetul meu fav :) PS:la care putere te referi?Politica,bisericeasca?Zi,macar sa stiu unde pun stampila la anu,nu ma tine ma in suspans.Ador genul aceste de postari,pe sistem ,,dezvaluiri incendiare".O ultima intrebare:vorbesti la plural.Care ,,noi"?Sau si asta este secret? :)
Last edited by Scotland The Brave; 29.12.2011 at 00:59:17. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dr. Alex, stiti, exista o conspiratie cheloniano-tardigrada, cu finantare FMI si personal din Opus Dei si Biserica Reformata. Aia cu tunurile sunt neo, si aia cu bibliile, menonitii si iehovistii. Calvin va fi clonat, si va fi incoronat ca si Rege al Europei. Nasol. Eu lucrez pentru solarieni, deci am asistat. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Last edited by Scotland The Brave; 29.12.2011 at 01:09:16. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() "Cosnpiratie cheloniano-tardigrada"...ha, pai chelonienii sunt testoasele, iar tardigrazii...animale semimicroscopice, care traiaesc in apa, sol, muschi, si licheni umezi., foarte dragi mie. Normal ca dom' doc nu s-ar fi prins... Ce ti-e si cu unii care cred ca diversitatea credintelor e motiv sa isi rupa camasa de forta (desigur, daca se poate).... Crezi ca nu stiu ca calvinistii ardeleni, cu un secol inainte de Scoala ardeleana, au trimis tineri nobili romani la studii in vechi Universitati europene?! Mda, "ereticii" astia de protestanti, obsedati dom'le de cultura si iluminarea maselor...Nt nt nt...Crima lui Calvin se numeste Michel Servet. Crima altora se cheama "prostia ca religie personala/institutionalizata", dupa caz. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Rom 3:8 Și de ce n-am face cele rele, ca să vină cele bune, precum suntem huliți și precum spun unii că zicem noi? Osânda aceasta este dreaptă. Rom 3:9 Dar ce? Avem noi vreo precădere? Nicidecum. Căci am învinuit mai înainte și pe iudei, și pe elini, că toți sunt sub păcat, Vezi? Noi ortodocșii încercăm să ne însușim gramatica Sfinților Apostoli. Aceștia când vorbeau de păcat, chiar și cel presupus și neadevărat ca în citatul de mai sus vorbeau cu eu, eu păcătuiesc, eu sunt acuzat de minciună etc. Atunci însă când mărturiseau adevărul Bisericii se simțeau mici și vorbeau de noi, adică ei personal nu își expuneau propria părere ci Adevărul dat de Sfânta Biserică în sobor. Acesta este și motivul pentru care folosesc pronumele noi și folosesc citatele în loc de cuvintele mele. Voi asta nu aveți cum să o știți pentru că eu este stimulat în papism de singurul eu papă iar în protestantism fiecare cititor al bibliei este un eu papă. 2Co_10:12 Căci nu îndrăznim să ne numărăm sau să ne asemănăm cu unii care se laudă singuri; dar aceia, măsurându-se și asemănându-se pe ei cu ei înșiși, nu au pricepere. Eu am multă treabă și cu Facultatea și cu serviciul și de aceea nu pot sta să vă răspund amănunțit la toate, de aceea scriu noaptea și în perioadele de sărbători. Vă rog să mă iertați dacă poate vă simțiți jigniți că nu stau la discuții amănunțite și prompte. Tot ce pot face eu este să aduc ortodocșilor care îmi scriu pe mesageria privată că se folosesc de postările noastre bucuria pe care am primit-o eu de la Dumnezeu și Sfânta Sa Biserică în problemele discutate aici. Faptul că vă stimulează la replici, chiar și ironice, este tot o bucurie a mea că Sfinții și Părinții citați de mine vă trezesc interesul, chiar dacă îi criticați, poate vreo dată vi se va străpunge inima... desigur nu cu cuvintele mele ci ale noastre, ale ortodocșilor. Dacă însă nu vă veți folosiți până la capăt corectându-vă defectele ci întărindu-vă în ele criticându-i pe sfinți asta e propria voastră sminteală, vă aparține: Fil 1:14 Și cei mai mulți dintre frații întru Domnul, îmbărbătați prin lanțurile mele, au mai multă îndrăzneală să propovăduiască fără teamă cuvântul lui Dumnezeu. Fil 1:15 Unii, e drept, vestesc pe Hristos din pizmă și din duh de ceartă, alții însă din bunăvoință. Fil 1:16 Unii o fac din iubire, știind că stau aici pentru apărarea Evangheliei; Fil 1:17 Ceilalți, însă, - din zavistie - vestesc pe Hristos, nu cu gânduri curate, ci socotind să-mi sporească necazul în lanțurile mele. Fil 1:18 Dar ce este? Nimic altceva decât că, în tot chipul, fie din fățărie, fie în adevăr, Hristos se propovăduiește și întru aceasta mă bucur. Și mereu mă voi bucura. Fil 1:19 Căci știu că aceasta îmi va fi mie spre mântuire, prin rugăciunile voastre și cu ajutorul Duhului lui Iisus Hristos Postările voastre în duet îmi aduc aminte de anii copilăriei mele... Atunci mă uitam pe la TV și era un serial numit The Muppet Show. În el erau doi bătrâni cârcotași ce bârfeau pe toți și pe toate. Dădeau savoarea emisiunii. Vă mulțumesc că faceți pauze de divertisment la subiecte atât de dureroase și încordate. Vă aștept cu foarte mult drag și pe mai departe. Și nu v-o spun aceasta cu ironie ci cu simpatie. În rest vă doresc numai cele bune și să veniți la Sfânta Lumină... Cu durere și dragoste, Alexandru
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 16.01.2012 at 05:48:00. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Citatele de mai jos sunt date din cartea:
Mircea Păcurariu, Preot Prof. Dr. Istoria Bisericii Ortodoxe Române. Vol. 2. Editura IBMBOR. București, 1992. Pag. 63-92 IV. SĂ VEDEM ACUM ROADELE ACESTEI TEOLOGII LA NOI A. MITROPOLITUL GHENADIE După înlăturarea lui Dosoftei, scaunul mi-tropolitan a fost ocupat de preotul nobil Gheorghe de Brad (cel pomenit în inscripția din Alba Iulia-Maieri din 1622 : «preot chir Gheorghe»), numit în călugărie — și ca mitropolit — Ghenadie.'Presupunem că el a fost hirotonit la Tîrgoviște de mitropolitul de atunci al Ungrovlahiei, Luca din Cipru. Este atestat documentar ca mitropolit la 17 octombrie 1627. La 4 decembrie 1628 da o carte de întărire în slujbă protopopului Ianăș din Hunedoara, în care se intitula «Prea-sfințitul arhiepiscop chir Ghenadie al scaunului Bălgradului și Vadului și Orăzii și Sătmarului și al întregii țări a Ardealului și celelalte». Observăm că eparhia Vadului apare aici, oficial, încorporată în Mitropolia. propriu-zisă a Ardealului. Acest fapt s-a putut petrece cu puțin timp în urmă. Cu toate că principele Gabriel Bethen își va fi pus mari nădejdi în mitropolitul Ghenadie că-1 va ajuta în încercările sale de răspîn-dire a calvinismului printre români, nu cunoaștem nici o abatere a iui de la credința ortodoxă. Dimpotrivă, a întreținut în permanență legături cu domnii, ierarhii și egumenii din Moldova. Desigur, în urma refuzului lui Ghenadie de a-I ajuta în acțiunea sa prozeli'tistă, Gabriel Bethlen a scris — se pare în mai multe rînduri — patriarhului ecumenic Ciril Lucaris (f 1638), cerîndu-i consimțămîntul pentru trecerea romanilor ortodocși din Transilvania la calvinism. Nu se cunosc scrisorile lui Bethlen, ci numai răspunsul patriarhului, din 2 septembrie 1629, din care se pot afla și unele din argumentele invocate de Bethlen în sprijinul încercării sale. Ei considera că preoții români — prin calvinism — s-ar putea împărtăși de lumina cărții și că trecerea lor la noua învățătură a lui Calvin ar fi salutată cu satisfacție de regele Suediei (Gustav II Adolf, admirator al lui Ciril Lucaris), de electorul de Brandenburg și de principii protestanți ai Germaniei (!) Patriarhul a combătut însă cu multă demnitate toate argumentele principelui calvin. Intre altele, îi scria : «noi nu putem nici cum să dăm ajutorul nostru fățiș unei lucrări de felul acesta» ; și apoi continua : «Dacă acea sărmană națiune (românii, n.n.), lipsită de orice dreaptă învățătură, ar trece la credința luminăției voastre, din neștiință sau din silă..., noi n-o putem împiedica, din cauza depărtării mare a locului și a lipsei noastre de putere ; și nici nu ni se cade nouă să ne luptăm altfel decît cu cuvîntul. Dar dacă am sprijini din partea noastră pe față sau în ascuns această părăsire de credință, am săvîrși un păcat pe care nu l-ar putea spăla toate chinurile pamîntești». Ca unul care a călătorit în mai multe rînduri prin țările române, patriarhul Ciril îi atrăgea atenția lui Bethlen asupra zădărniciei planurilor sale și prin aceste cuvinte : «Pentru îndeplinirea fericită și pașnică a acestei (schimbări de religie), ar trebui mai întîi să se rupă legătura de sînge și de simțire care zvîcnește în taină, dar cu multă putere, între românii din țara Transilvaniei și locuitorii din țările Munteniei și Moldovei. Negreșit, domnii vecini ai ziselor țări nu vor îngădui aceasta niciodată și foarte sigur vor pune piedici, dacă nu cu armele, cel puțin cu îndemnuri tainice». Deci și străinii erau conștienți de unitatea de credință, de limbă și de origine a românilor din Transilvania, Țara Românească și Moldova. Cu aceasta, s-au încheiat și încercările lui Bethlen de a atrage pe români la calvinism, căci a murit la scurt timp (15 noiembrie 1629). Politica sa religioasă a fost continuată de noul principe Gheorghe Râkoczy I (1630—1648). Astfel, la 9 aprilie 1638, la rugămintea lui Ghenadie a întărit un decret dat de Betheln, în 1624, prin care preoții din Țara Făgărașului erau scutiți de impozite față de fisc. Din cuprinsul acelui decret, aflăm că încă din timpul lui Bethlen s-au impus cinci condiții mitropolitului român, pe care «totdeauna nevătămate le va ține și le va plini și să fie ascultător de vlădica bisericii ungurești de legea dreaptă». înseamnă că mitropolitul român era pus sub ascultarea superintendentului calvin încă din timpul lui Gabriel Bethlen. Trebuie să ne rețină atenția afirmația superintendentuilui Geleji Katona Istvân că Ghenadie «pe unele (condiții) le ținea, pe al-tele nu».[…] La 3 septembrie 1640, mitropolitul Ghenadie a trecut la cele veșnice. Deși a păstorit în împrejurări vitrege, el a rămas un bun ortodox, căci nu s-a abătut cu nimic de la învățătura Bisericii orto-doxe, știind să îndrume și pe păstoriții lui să păstreze adevărurile de credință ortodoxă. Dacă ne ajută Dumnezeu Va urma
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 16.01.2012 at 05:46:44. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
B. MITROPOLITUL ILIE IOREST.
Îndată după moartea lui Ghenadie, s-au ivit mai mulți candidați pentru ocuparea scaunului mitropolitan: egu-menul Meletie Macedoneanul de la Govora -(a cărui activitate tipo-grafică este cunoscută), protopopul din Hațeg și ieromonahul Iorest din mînăstirea Putna. Meletie a fost recomandat lui Râk6czy de superintendentul Geleji Katona Istvân, căruia i 1-a recomandat Ștefan Csernatoni, un sol al lui Râkoczy, trimis adeseori în Țara Româ-nească. Dintr-o corespondență purtata între Geleji și Râkoczy în cursul lunii septembrie 1.640 aflam că superintendentul a fixat viito-rului mitropolit o listă cu 24 de condiții pe care urma să le respecte. O simplă lectură a acestora arată că acceptarea lor ar fi dus la o completă calvinizare a Bisericii românești. Dintr-o nouă scrisoare a lui Geleji cu data de 8 octombrie 1640, aflăm că a fost numit un «moldovean», exprimîndu-și regretul că n-a fost numit cel recomandat de el. Noul mitropolit se numea din botez Ilie, iar ca monah lorest, era originar din Transilvania, fiind «din copilărie dat să crească pentru învățătură de carte... în mînăstirea Putnei și în aceeași mînăstire a fost călugărit și înaintat după oarecare vreme în treapta preoției». Așa îl recomandau, mai tîrziu, țarului Mihail Feodorovici al Rusiei ierarhii dan Moldova. Pe o Psaltire în manuscris de la mînăstirea Putna se află și însemnarea : «Ieromonahul lorest, vleat 7133 (1624), noiembrie 3», care ar putea să fie făcută de el însuși, pe cînd era tînăr ieromonah în ctitoria lui Ștefan cel Mare. Un preot, Manoil din Suceava, termina, în 1637, copierea unei Cronici universale a lui Simion Magistrul și Logotetul, în slavo-nește, începută sub îndrumarea mitropolitului Anastasie Crimca și con-tinuată sub a «ieromonahului lorest, egumen» (azi se păstrează în biblioteca Saltîkov-Scedrin din Petersburg). Să fie viitorul mitropolit al Transilvaniei sau e viitorul episcop de Rădăuți din anii 1651—1656? Numirea lui ca mitropolit s-a făcut la stăruințele lui Vasile Lupu, care era în raporturi prietenești cu Râkoczy. A fost hirotonit la Tîrgo-viște de mitropolitul Teofil al Ungrovlahiei pe la începutul lunii noiembrie 1640. Păstoria sa a căzut în vremuri de restriște, cînd acțiunea pro-zelitistă condusă de Gheorghe Râkoczy I și de Geleji Katona Istvân se întețea tot mai mult. S-au făcut numeroase presiuni și asupra mitropolitului lorest, ca să-i ajute la răspîndirea învățăturii calvine. în acest scop, cu prilejul confirmării sale ca mitropolit, i s-a fixat un program în mai multe puncte, prin care îi cereau sa lucreze în această direcție. Ca mitropolit a continuat legăturile cu Moldova, fiind cercetat de călugări de la Putna. A făcut vizite canonice în diferite parohii, ajungînd pînă în Maramureș. Arătam mai sus că în 1641 a ieșit de sub tipar, la Alba Iulia, o nouă ediție din Evanghelia cu învățătură editată de Coresi, în care se intitula «lorest arhimitropolit». La 18 februarie 1642, Dieta Transilvaniei se plîngea de el că hirotonește preoți dintre iobagii români de pe moșiile nobiliare, ca să-i scape de iobăgie. De aceea, membrii Dietei cereau să i se interzică astfel de hirotonii, iar cei pe care i-a hirotonit să fie înapoiați proprietarilor, ca iobagi. Dar mitropolitul n-a îndeplinit nici una din dorințele calvinilor, ci a rămas statornic în credința ortodoxă, împreună cu păstoriții săi. In 1642 (după unii cercetători 1640), s-a tipărit în satul Prisaca un Catehism calvinesc, în românește, care avea să primească acel renumit Răspuns, din partea mitropolitului Varlaam al Moldovei. Catehismul a apărut «cu voia și cu porunca» principelui Gheorghe Râkoczy, cu cheltuiala predicatorului Gheorghe Csulai, cu «scrisoarea s-a ostenit popa Gheorghe din Secul», iar cu tiparul, popa Dobre. Era împărțit după cele trei virtuți teologice, explicînd Simbolul (apostolic), cele 10 porunci și Tatăl nostru, sub formă de întrebări și răspunsuri. Se pare că una din cauzele înlăturării vlădicii forest din scaun a fost tocmai opoziția sa la tipărirea și difuzarea Catehismului. Va fi fost întărit în convingerile sale ortodoxe și de Sinodul de la Iași din septembrie—octombrie 1642, care a aprobat Mărturisirea ortodoxă a lui Petru Movilă. în aceeași perioadă, relațiile dintre Vasile Lupu și Gheorghe Râkoczy erau pe cale de a se înrăutăți, căci domnul moldovean urmărea cucerirea Transilvaniei. Din aceste motive, la începutul anului 1643, Gheorghe Râkoczy, îndemnat de superintendentul Ștefan Geleji și de predicatorul curții, Gheorghe Csulai — care a urmat apoi lui Geleji —, a convocat «un sinod obștesc al tuturor protopopilor și păstorilor români de ritul grecesc și sîrbesc», în vederea judecării mitropolitului, învinuit de viață nedemnă de un slujitor al Bisericii. Vlădica lorest a fost înlăturat clin scaunul mitropolitan, aruncat în închisoare, iar bunurile i-au fost confiscate. A fost eliberat abia în noiembrie 1643, pe baza răspunderii ce și-au asumat 24 de garanți (che-zași), că va plăti 1.000 de taleri pentru vistieria principelui. S-a reîntors apoi în Moldova, așezîndu-se la mînăstirea sa de metanie, la Putna. în iunie 1645 a plecat în Rusia, pentru ca să strîngă banii trebuitori în vederea răscumpărării garanților. Avea asupra sa o scrisoare de recomandare către țarul Rusiei, Mihail Feodorovici Romanov, dată în Suceava, la 2 iunie 1645, de ierarhii moldoveni : mitropolitul Varlaam, cu sufraganii săi : Anastasie al Romanului, Ștefan al Rădăuților și Ghedeon al Hușilor, avînd și sigiliile egumenilor de la Putna, Moldo-vița, Slatina și Bistrița. Vlădicii moldoveni, după ce înfățișau pe scurt viața mitropolitului lorest, relatau și suferințele pe care le-a îndurat din partea cîrmuitorilor calvini ai Transilvaniei, îndeosebi din partea lui Gh. Csulai, care «a adus mărturii mincinoase și i-a făcut mare nedreptate și i-au luat tot ce avea și l-au legat și l-au închis în temniță nouă luni, și a suferit în surghiun și împreună cu el o mulțime de preoți creștini, nu pentru altă vină, decît pentru credința creștină, voind să-i convertească la calvinism». Cereau apoi ajutorul țarului pentru mitropolitul lorest, ca să-și poată răscumpăra cei 24 de garanți. A primit și un «pașaport» din partea domnului Vasile Lupu. Ajuns la Moscova, — probabil prin Kiev, unde va fi cercetat pe mitropolitul Petru Movilă —, fostul vlădică al românilor transilvăneni a fost primit de țarul Rusiei (la 26 august 1645), căruia i-a dăruit părticele din moaștele Sfîntului Dumitru. In schimb, țarul i-a făcut daruri bogate în bani și obiecte. După o ședere de cîteva luni la Moscova, vlădica lorest s-a reîntors în Moldova, răscumpărîndu-și garanții de la Alba lulia. Și-a petrecut restul vieții la mînăstirea Putna (n-a ajuns episcop de Huși, cum au crezut unii istorici). A murit aici, la adinei b£trîneți, căci pe un Minei slavon în manuscris, din acea mî-năstire, se găsește însemnarea : «Să se știe cînd a murit vlădica lorest, în anul 7186 (= 1678) luna martie 12». Ținînd seamă de viața sa curată, dar mai ales de rîvna și pătimirea îndurată pentru apărarea Ortodoxiei, Sfîntul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărît — la 28 februarie 1950 — ca mitropolitul Il'ie lorest să fie cinstit ca sfînt mărturisitor de către întreaga Biserică Ortodoxă Română, în ziua de 24 aprilie a fiecărui an, odată cu Sfântul Sava Brancovici, unul din urmașii lui în scaunul mitropolitan. Canonizarea lor solemnă s-a făcut la Alba lulia, la 21 octombrie 1955.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
![]() |
Tags |
bioterapie, înșelare demonică |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Despre nașterea din nou, din Duhul Sfânt și despre Botez | Savonarola | Sfinti Parinti (Patrologie) | 15 | 20.07.2013 13:28:48 |
Petre Tutea despre Dumnezeu si despre atei | tigerAvalo9 | Generalitati | 34 | 02.12.2010 15:37:16 |
Despre pacate si despre Canoanele duhovnicilor | gheorghecoser23 | Preotul | 5 | 25.06.2008 17:01:23 |
|