View Single Post
  #1  
Vechi 03.01.2012, 20:30:38
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

[quote=osutafaraunu;419852]Teologul ortodox Jaroslav Pelikan comentează astfel acest accent (pus pe înviere, iar nu pe "nemurirea sufletului") în teologia creștinismului de început:

"Afirmația lui Tațian că "sufletul nu este nemuritor prin el însuși, ci muritor"* se baza pe ipotezele lui privind relația dintre timp și veșnicie și dintre trup, suflet și spirit, susținând cu insistență doctrina învierii în opoziție cu nemurirea naturală.

Această insistență se întemeia pe doctrina creștină a creației. Întrucât numai Dumnezeu este fără de început și restul a fost "adus la viață de către Orânduitorul tuturor lucrurilor de sus, de aceea credem că va fi o înviere a trupurilor după săvârșirea tuturor lucrurilor"**" (Jaroslav Pelikan - Tradiția creștină, vol.I, p.73)

The soul is not in itself immortal, O Greeks, but mortal. Yet it is possible for it not to die. If, indeed, it knows not the truth, it dies, and is dissolved with the body, but rises again at last at the end of the world with the body, receiving death by punishment in immortality. But, again, if it acquires the knowledge of God, it dies not, although for a time it be dissolved. In itself it is darkness, and there is nothing luminous in it. And this is the meaning of the saying, "The darkness comprehendeth not the light." For the soul does not preserve the spirit, but is preserved by it, and the light comprehends the darkness. The Logos, in truth, is the light of God, but the ignorant soul is darkness. On this account, if it continues solitary, it tends downward towards matter, and dies with the flesh; but, if it enters into union with the Divine Spirit,

http://www.aina.org/books/tatian.htm#c13


E o opinie.Interesanta dar doar o opinie .