View Single Post
  #919  
Vechi 31.01.2012, 03:05:44
ALEXANDRU ANASTASIU's Avatar
ALEXANDRU ANASTASIU ALEXANDRU ANASTASIU is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.03.2010
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Implicit Înșelarea în medicină se înțelege mai bine prin studiul înșelării în creștinism 2

Mitropolitul Sfântul Simion Ștefan. îndată după înlăturarea lui Ilie lorest din scaun, soborul protopopilor a ales ca mitropolit pe ieromonahul Ștefan (din botez Simion) de la mînăstirea din Alba lulia. Nu avem știri despre el pînă la alegerea ca mitropolit. Presupunem că a învățat carte în gimnaziul clin Alba lulia, care funcționa de prin 1580, transformat în «colegiu academic» de principele Gabriel Bethlen, în 1622. Alegerea ca mitropolit a avut loc la sfîrșitul lui februarie sau în primele zile ale lunii martie 1643, căci dintr-o scrisoare a lui Geleji către Gh. Râkoczy, din 4 martie, aflăm că protopopii eparhiei se găseau încă în Alba lulia și că «popa Ștefan... este acum vlădică». Din aceeași scrisoare aflăm că din cele 20 de protopopiate ortodoxe din Transilvania, 17 se găseau sub autoritatea superintendentului calvin. Această situație a nemulțumit pe.noul mitropolit, dar și pe unii protopopi (de pe Cîmpie și din Țara Făgărașului), care i-au declarat lui Geleji — în dimineața aceleiași zile — că nu doresc să iasă de sub ascultarea mitropolitului ortodox. Dîndu-și seama de insuccesul propagandei calvine, Geleji sfătuia pe principe — în aceeași scrisoare — să îngăduie lui Sfântul Simion Ștefan să facă vizite canonice și în protopopiatele puse sub ascultarea lui. în aceste vizite, mitropolitul urma să fie însoțit de «popa Gheorghe și de Molodiț» (probabil Gheorghe din Secul care a lucrat la traducerea Catehismului calvinesc și Mihail Molodeț, viitorul episcop de Maramureș, din 1651) «fără de care să nu vorbească nimic cu nimenea, ci adunînd preoții români la fiecare protopopie, să-i sfătuiască a primi condițiunile și articolele...». Desigur este vorba de cele 15 puncte umilitoare care i-au fost impuse prin decretul de recunoaștere dat de Gh. Râkoczy I la 10 octombrie 1643. lată principalele îndatoriri : să se predice în românește, clar numai după Sfînta Scriptură, înlăturîndu-se astfel Sfînta Tradiție ; tineretul să fie instruit după Catehismul calvinesc ,■ în locul Sfintei Împărtășanii să se folosească pîine și vin nesfințite , să se înlăture ritualul botezului și al înmormîntării, introducîndu-se — în locul lor — rugăciunile și cîn-tările folosite de calvini , să se înlăture cultul icoanelor și al crucii ] să nu se pună piedici preoților și credincioșilor care, «din însufiarea Sfîntului Duh», doreau si treacă la calvinism ș.a. Se precizau apoi cî-teva din drepturile pe care le avea superintendentul calvin asupra Bisericii Ortodoxe și a mitropolitului. Astfel, «episcopul ortodox unguresc» trebuia să fie consultat «în orice lucru greu în trebile reli-giunii», își dădea avizul la numirea, menținerea sau îndepărtarea clin slujba a protopopilor și se pronunța — în caz de apel — asupra sen-iințelor date de mitropolit și protopopi.
În aceeași diplomă de confirmare erau menționate și comitatele peste care se întindea jurisdicția mitropolitului Ștefan : Alba, Crasna, Solnocul de Mijloc, Dobîca, Cluj, Turda, Cetatea de Baltă (Tîrnava), apoi districtele Chioar, Bîrsa și Bistrița, scaunele secuiești și săsești. în zonele care — după părerea lui Râkoczy — erau cîștigate pentru calvinism (Alămor, Orăștie, Hațeg, Hunedoara, Ilia, Criș și trei protopopiate din Țara Făgărașului), «nu va putea să aibă nici o putere, decît numai cît îi va îngădui domnul episcop ortodox unguresc» (!).
Daca mitropolitul Ștefan ar fi îndeplinit toate condițiile care i-au fost impuse, fără îndoială că s-ar fi schimbat din temelii nu numai viața Bisericii, ci și viața poporului român din Transilvania. Faptul că ele n-au fost îndeplinite se datorează nu numai curajului și destoiniciei mitropolitului Ștefan, ci mai ales credincioșilor ortodocși, care au știut să-și apere cu dîrzenie legea strămoșească.
Un caz interesant prezintă parohiile românești din Țara Făgărașului care, încă din 1585, au fost puse — pentru mai bine de un deceniu — sub autoritatea preotului calvin maghiar din Făgăraș. Aceeași situație s-a repetat la începutul secolului următor, în timpul principelui Gabriel Bethlen. în 1647, printr-un decret al lui Gheorghe Râkoczy I, toate bisericile românești din Țara Făgărașului erau scoase de sub ascultarea mitropolitului și puse sub conducerea protopopului Stefan din Berivoi, dependent direct de principe. Noului protopop și preoților ssi li se cerea să învețe pe credincioși Biblia și Catehismul calvinesc. Drepturile acestui «protopop suprem» vor fi durat pînă prin 1659, cînd principele Acațiu Barcsai a pus Țara Făgărașului sub ascultarea mitropolitului Sfântul Sava Brancovici.
în 1648, sub principele Gh. Râkoczy II, s-a tipărit un nou Catehism calvinesc, în românește, cu litere latine și ortografie maghiară. Era tradus din ungurește de cunoscutul predicator calvin Fogarasi Istvân din Lugoj și tipărit cu cheltuiala lui Acațiu Barcsai — un român maghiarizat din Bîrcea Mare (jud. Hunedoara), banul Lugojului și Caransebeșului și comite suprem al Severinului, mai tîrziu principe al Transilvaniei. Am arătat și în alt loc că primul Catehism — cel din .1642 —■ a primit din partea lui Varlaam, mitropolitul Moldovei, cu-noscuta replică : Răspuns la Catehismul calvinesc. Nu se știe din ce motive calvinii au răspuns mitropolitului moldovean, abia în 1656, printr-o broșură tipărită la Alba Iulia cu titlul : „Scutul catichizmusului, cu răspuns den Scriptura svăntă, împotriva răspunsului a doao țări fără Scriptură svăntâ”. Se ocupa cu Sfînta Scriptură, combătînd deci tradiția, sfintele icoane, sfintele taine și apărînd învățătura calvină. N-ar fi exclus ca autorul să fie superintendentul Gheorghe Csulai, care a luat locul lui Geleji (-J- 1649), iar în românește să-I fi tradus vreun preot româno-calvin. Se cunosc multe .cazuri de trecere cu forța a unor biserici românești în stăpînirea calvinilor. De pildă, în 1652 a fost răpită biserica ortodoxă românească din Turdaș (jud. Hunedoara) și dată celor 26 de credincioși calvini din sat, iar ortodocșii, siliți să-și facă o biserică nouă, din nuiele. […]
Concluziile care se desprind din această sumară prezentare sînt evidente.
Mitropoliții Dosoitei, Ghenadie 11, Sfântul llie Iorest și apoi Sfântul Simion Ștefan au fost confruntați în permanență cu tentativele principilor și superintendenților calvini de a produce dezbinarea bisericească a românilor prin calvinism. în această luptă de apărare a credinței, dar și a ființei naționale, s-a remarcat mai ales mitropolitul Sfântul llie Iorest, un adevărat martir al Ortodoxiei românești (canonizat ca atare în 1955, prâznuit la 24 aprilie). Iar urmașul său, Sfântul Simion Ștefan, cu mijloacele care i-au stat la îndemînă, cu dîrzenia si abilitatea sa, la care se adaugă credința puternică a păstoriților, a știut să treacă peste orice obstacole, lăsînd culturii românești acel dar neprețuit care este Noul Testament din 1648. Ierarh cu alese preocupări cărturărești, insuilețit de un cald patriotism, Si-mion Ștefan se încadrează în curentul larg umanisto-renascentist de culturalizare a poporului și de ap rare a Ortodoxiei, reprezentat la noi de marii săi contemporani: Varlaam al Moldovei, Ștefan al Ungrovlahiei, iar dincolo de hotare, de Petru Movilă al Kievului. […]
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.


SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"

Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)

Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.

Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 11.02.2012 at 20:22:26.
Reply With Quote