“Omul se roagă de Dumnezeu să-l scape de necazuri și Dumnezeu se roagă de om să-și schimbe purtările. Socotiți acum, care de cine să asculte mai intai?”
” (…) Impărăția vieții veșnice s-a propovăduit și e deschisă; pe impărat Il cunoaștem și iubirea I-o știm; supușii insă tare greu s-adună ca să fie una, de aceea
trebuie răsunet de surle, după grosimea de ureche la care au ajuns supușii Impărăției.
N-ar trebui decat să-L recunoaștem toți pe Dumnezeu ca Tată și că noi toți Ii suntem fii și, potrivit cu această cunoștință, să ne oranduim viața. Pană nu recunoaștem că avem indoită fire și indoită viață: una pămantească și alta cerească fără de sfarșit și incepand de aici, pană atunci tot pe afară ne ținem de rostul la care vrea Dumnezeu să ne ridice. (…) Căci noi suntem pieritori cu firea pămantească, dar nemuritori cu firea cerească; veșnicia noastră insă de noi atarnă unde s-o petrecem.
Ne-a adus Dumnezeu din neființă la ființă, dar să ne mantuiască nu poate fară noi. Drept aceea,
in tot felul ne cheamă ca să-l cunoaștem ca Tată și pe noi intreolaltă ca frați și fii ai aceluiași Părinte. O cunoștință sigură despre acestea – iar credința ajută și duce la această siguranță – inclină inima, sau dragostea,[COLOR=#000000] ca să implinim cu toată voia porunca cea mare a iubirii, in care se rezumă toată strădania lui Dumnezeu.
Căci firul iubirii ridică fiii spre cerescul Tată, și pogoară pe Tatăl, Fiul și Duhul in fii.
Iar pe fii Dumnezeul iubirii ii leagă intreolaltă ca să fie una, ceea ce cand se implinește, minunează lumea, și o silește să cunoască pe Dumnezeu, din fii, căci fiii uniți in iubire trăiesc in El și arată in lume capătul pămantesc al Impărăției cerești. Aceasta e pe scurt voia Tatălui și rugăciunea Fiului, să prindă și societatea omenească in aceeași iubire Treimică.
La această trăire a vieții veșnice, cu incepere de aici,
Dumnezeu isi cheamă copiii prin mai multe graiuri, prin mai multe surle. Iată cateva dintre ele:
- Chemarea lăuntrică a conștiinței;
- Chemarea din afară a cuvatului;
- Chemarea prin necazurile vieții;
- Chemarea prin necazurile morții;
- Chemarea prin semnele mai presus de fire;
- Chemarea prin chinurile de pe urmă de la Antihrist;
- Chemarea la Judecată.
GLASUL CONȘTIINȚEI
E un grai tăcut, o chemare lină, pe care o auzi sau ințelegi că vine dinlăuntru, dar totuși de dincolo de tine, de la Dumnezeu. Insuși cuvatul
con-știință insemnează
a ști impreună, la fel. Iar cei ce știu impreună, la fel, sunt Dumnezeu și omul. Prin urmare
cugetul sau conștiința e ochiul cu care vede Dumnezeu pe om și același ochi cu care vede omul pe Dumnezeu. Cum Il văd așa mă vede – așa simt că mă vede – vedere deodată dinspre două părți.
Patimile, reaua voință și peste tot păcatele, dar mai ales nebăgarea in seamă a acestui glas, ingrămădesc niște văluri peste ochiul acesta, niște solzi, care-i sting graiul, incat abia se mai aude. Atunci și Dumnezeu se stinge din ochiul nostru incat ne pare că nici nu mai este Dumnezeu.
Prin păcatele noastre, capătul omenesc al conștiinței noastre s-a imbolnăvit. Ințelegem prin urmare, cum se face că s-a intunecat Dumnezeu așa de tare in ochii păcătoșilor, incat aceștia ajung de bună credință in răutatea necredinței care i-a cuprins și li se pare că abia acum au ajuns la “adevăr”.
Glasul conștiinței insă, fiind și capătul lui Dumnezeu din fiii Săi, prin firea Sa, nu va putea fi inăbușit mereu, toată vremea vieții noastre pămantești.
Odată și odată incepe să strige la noi, punandu-ne inaintea lui Dumnezeu și inaintea noastră de toate fărădelegile făcute; iar dacă nu ne impăcăm cu
parașul acesta, cată vreme suntem cu el pe cale, drumeți prin viața aceasta, avem cuvantul lui Dumnezeu, că El va asculta para și-i va da dreptate, și ne va băga in chinurile iadului.
Sunt oameni care s-au invechit in rele – nevrand să știe de Dumnezeu – și, mai către capătul zilelor, cand indărătnicia firii s-a mai stins, s-au pomenit cu o
răbufnire năpraznică a conștiinței bolnave, rupand toate zăgazurile fărădelegilor și azvarlindu-le pe toate in fața lor, incat și somnul le-a fugit, iar la unii le-a fugit și mintea.Căci cu adevărat a fugit mintea omului care o viață intreagă nu face altceva decat să stingă glasul conștiinței.
De aceea nu vrea Dumnezeu să ieși din viața aceasta, fără să știi și tu că ți-ai omorat sfătuitorul cel mai bun, ce-l aveai la indemană pretutindeni, și nu te lasă să pleci fără să vezi, incă de aici, unde te vei duce. Așa sunt tocmite lucrurile, ca odată să vadă fiecare, vrand-nevrand, ceea ce trebuia, prin credință, să vadă totdeauna.