View Single Post
  #7  
Vechi 23.04.2012, 02:53:46
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Hegel, Peter Kreeft și marele gheșeft (II)

Același Kreeft:

Citat:
4. Dialectica: ideea că istoria se dezvoltă numai prin conflictele dintre forțele oponente, o “teză” vs o “antiteză” evoluând spre o “sinteză mai mare”. Acest lucru se aplică la clase, națiuni, instituții și idei. Valsul dialectic este dansat în sala de bal a istoriei până când va veni în cele din urmă Împărăția lui Dumnezeu – Împărăție pe care Hegel a identificat-o cu statul prusac. Marx a internaționalizat Împărăția la statul comunist mondial.
Astea sunt legendele false ale vulgatei pseudo-hegeliene. Nicăieri în sistemul hegelian nu există problema sau formularea sau metoda teză-antiteză-sinteză ca mod al științei speculative. Hegel face referire în două opere la această schemă, mai exact, atunci când vorbește despre Kant: în Prelegeri de istorie a filosofiei (vz. vol. II, ed. Academiei RPR, București, 1963, pp. 596, 597 și 631) și în „Prefața” de la Fenomenologia Spiritului (vz. ed. Iri, București, 2000, pp. 33-36). Hegel face mențiune privitor la această schemă doar când vorbește despre Kant deoarece schema e de origine kantiană, de fapt, nicidecum hegeliană. Kant este acela care a făcut această triadă să funcționeze mai întâi în Analitica transcendentală, unde cele 12 categorii sunt „aranjate” câte trei, în patru titluri, încât să corespundă acestei mișcări, apoi în antinomiile rațiunii unde proclamă imposibilitatea sintezei când avem raționamentele antinomice, vz. „Diviziunea a doua. Dialectica transcendentală” din Critica Rațiunii Pure, pp. 272-414. În sfârșit, ca unitate sistematică a rațiunii prin trecerea de la rațiunea teoretică la cea practică pentru a sfârși în unitatea sintetică a ambelor, respectiv, în rațiunea estetică.

În „Prelegeri…” Hegel spune despre schemă:
Citat:
După Kant, există douăsprezece categorii fundamentale, care se împart în patru clase; este demn de remarcat și e un merit faptul că fiecare clasă constituie, la rândul ei o trinitate. Triplicitatea, această veche formă a pitagoricienilor, neoplatonicienilor și a religiei creștine, reapare aici, deși în chip cu totul exterior.
[p. 596]
Și:
Citat:
Este semn al unui mare instinct al conceptului faptul că el (Kant) spune: prima categorie este pozitivă; a doua este negativul primei, a treia este sinteza primelor două. Forma triplicității, care aici e numai schemă, ascunde în ea forma absolută, conceptul.
[p. 597]
Și:
Citat:
Am notat deja felul cu totul grosolan empiric și barbar al modului reprezentării și caracterul cu totul neștiințific al formei. — Dar, în afară de ideea generală despre judecățile sintetice a priori, general care posedă în sine diferența, instinctul lui Kant a înfăptuit, desigur, întreaga împărțire în care se divide întregul, după el, conform schemei lipsite de spirit a triplicității: α) rațiunea teoretică, β) practică, γ) unitate a ambelor, putere de judecată; el a indicat în cele mai multe dintre celelalte compartimente, la categorii, la ideile rațiunii: ritmul cunoașterii, ritmul mișcării științifice, ca pe o schemă universală; și a stabilit pretutindeni teză, antiteză și sinteză, modurile spiritului, modurile prin care acesta este spirit conștient de sine și prin care el se diferențiază.
[p. 631]

Urmează apoi aici câteva considerații hegeliene despre faptul că această schemă grosolană și goală a lui Kant este intuiția unui alt tip de mișcare a conceptului în mai mult de trei momente, dar care are ca momente mari, esențiale, trei puncte fundamentale și care conține în sine adevărata știință și care dă seama în mod real de ceea ce se întâmplă atunci când avem varietatea și unitatea cunoașterii ca momente aparent opuse. Și fragmentul continuă cu referirea destul de transparentă la momentele hegeliene (ale cunoașterii și) ale ființei: an-sich-sein (ființa-în-sine), andersein (ființa-pentru-altul), an-und-für-sich-sein (ființa-în-și-pentru-sine) care au ca momente intermediare ființa-la-sine și ființa-pentru-sine. Căci la Hegel dialectica nu înseamnă pur și simplu o permutare exterioară și seacă, o schimbare fără sfârșit a unei alterități de termeni; ci înseamnă tocmai găsirea unui punct al unei unități calme și eschatologice, în care pura mișcare își găsește odihna ei pentru că termenii își oglindesc reciproc și exhaustiv diferența (onto)logică. În orice caz, dialectica hegeliană este cu totul altceva decât dialectica marxistoidă, respectiv materialistă, a antagoniei perpetue dintre termeni reciproc exclusivi. Căci dialectica speculativă hegeliană este, de fapt, o activare în concept a însuși conceptului de Trinitate prin care se dă unitatea opușilor, însă nu într-o hemoragie infinită, ci printr-o reflectare exhaustivă a Totalității în Ea Însăși, la fiecare moment al ființei determinate. Adică exact așa cum are loc și iconomia trinitară prin „oprirea” unității Totalității în Al Treilea „Punct” (Sf. Duh), după care nu mai poate urma o nouă antiteză.

Acestea sunt deja momente ale dialecticii speculative ale cunoașterii și ale ființei, nu ale dialecticii sintetice. Diferența o face conceptul de Aufheben, preluat, se pare, de la traducerea lutherană a termenului „katargein” din Epistolele Sf. Pavel (a se vedea: Romani 7:5-6 și 3:31 sau 1 Corinteni 15:24 și 13:8 unde traducerea românească — varianta Cornilescu, cel puțin — oferă cuvinte cu o semnificație destul de puțin potrivită unității cu adevărat speculative a limbajului paulinic exprimate în ocurențele verbului „katargeo”: „izbăviți”, „desființăm”, „nimicit”, „va avea sfârșit”). Pentru sensul și istoria expresiei „Aufheben” la Hegel, a se citi: Știința Logicii, trad. D.D. Roșca, ed. Academiei RSR, București, 1966, pp. 88-90; respectiv G. Agamben Timpul care rămâne. Un comentariu al Epistolei către Romani, trad. A. Cistelecan, ed. Tact, Cluj-Napoca, 2009, pp. 94-100 — pentru o echivalare credibilă și persuasivă a lui „Aufheben” cu „katargeo”. De asemenea, în cartea lui Agamben se face și o trimitere la opera Sf. Ioan Gură-de-Aur, Despre necunoașterea lui Dumnezeu unde există un scurt comentariu cu privire la semnificația exact a aceluiași verb grecesc folosit de Sf. Pavel în 1 Corinteni 13:9-10 (în ediția Herald a operei Sf. Ioan Gură-de-Aur, trad. W.A. Prager, București, 2004, se poate citi comentariul la pp. 18-19).

Dar, mă rog, să zicem că legenda asta a vulgatei pseudo-hegeliene, cu teză-antiteză și sinteză, e de așteptat să o întâlnești la toți cei care se grăbesc să dea verdicte fără studiu temeinic. Motiv pentru care e destul de răspândită — o întâlnim și în Enciclopedia Britannica, de pildă (București, 2010, vol. 7, p. 160). Dar nu e cazul să ne mirăm de astfel de greșeli într-o enciclopedie care rostește într-o singură frază gugumănii precum: „Astfel, sistemul lui Hegel reprezintă un monism spiritual, dar un monism în care diferențierea este esențială.” (!!!) (subl. mea) [Idem]. După care completează puțin mai jos, ca să nu ne lase proști: „Sistemul lui Hegel este monist pentru că are o temă unică…” [Ibidem]. Genial, nu? Mă întreb dacă, de pildă, Scripturile nu cumva au și ele o temă unică… Și, dacă ne gândim bine, nici Triadele Sf. G. Palamas nu au o altă temă decât Dumnezeu și Energiile increate. Oare ce temă o fi avut Bach? Dar Mozart? Neîndoios că unică. De fapt, orice mare gânditor a avut o temă unică… Mă rog, dacă e să ne luăm după geniile care au scris frazele de mai sus din articolul despre Hegel din enciclopedie, va trebui să facem mereu și neîntârziat confuzia dintre preocuparea pentru o singură idee care poate însemna și manie sau obsesie, de o parte, și preocuparea pentru o temă unică oricât de vastă ar fi ea, de altă parte. Și, să fie clar, tema „unică” a lui Hegel este taman… Spiritul (Geist) — așa cum și spune respectivul articol la p. 158 unde îl și citează pe Hegel: „În religie, viața finită se ridică la viața infinită”. Deci, tema unică a lui Hegel este tocmai Infinitul Spiritului. Dar un Spirit în care diferențierea este esențială. Mare monist Hegel ăsta! Una peste alta, trebuie să recunosc că, punând deoparte excepția gugumăniilor citate, articolul din Enciclopedia Britannica este de o mie de ori mai bun și mai documentat decât prostiile lui Kreeft.

Cât despre identificarea Împărăției lui Dumnezeu la Hegel cu statul prusac, asta e o prostie și o idioție datorată aceleiași citiri în diagonală sau cu rigla marxistă a textelor hegeliene (le „mulțumim”, în principal, lui B. Russell, K. Popper, K. Marx și KGB-ului pentru aceste „lecturi” distorsionate) — mai bine spus, datorată aceleiași lipse de citire. Nicăieri Hegel nu a făcut o asemenea identificare, iar fragmentele din Prelegeri de filosofie a istoriei unde se vorbește despre mersul spiritului prin istorie și despre faptul că statul modern este actualizarea spiritului, sunt toate metafore traduse foarte prost.

Last edited by HoratiuM; 23.04.2012 at 03:22:54.
Reply With Quote