Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
La dv, răutățile sunt fără nicio mască: sunt la vedere.
|
Da, dar una e răutatea lui Iuda (mascată) și alta a lui Petru (pe față).
Citat:
Deci, dacă nu sunt legi, ci repere generale (recomandări), înseamnă că pot fi încălcate fără pedeapsă. Prin urmare, ortodoxul care are legătură trupească cu ortodoxa de nevastă-sa lunea, miercurea, vinerea, sâmbăta și duminica, precum și marțea și joia când e zi de post sau zi de menstruație sau zi de alăptat copilul, ce ne mai strofocăm aici atâta ? nu este călcător de lege, cel mult călcător de repere generale.
|
Fragmentul de mai sus e dovadă în plus că nivelul tău intelectual e cu mult sub pojghițele înșelătoare pe care le afișezi pe forumul ăsta.
Canoanele sunt repere (modele) de interpretare și reguli de conduită pe care episcopul sau preotul le are la îndemână ca ajutor pentru discernământ, nu înlocuitor pentru discernământ. Ei aplică autoritatea canonului cu acrivie sau iconomie, după particularitățile fiecărui caz.
Exemplul cu relațiile trupești e total aiurea, întrucât laicii n-au nicio treabă cu canoanele, ci cu ce le predică preotul și îndrumările lui duhovnicești.
O postare mai veche: ”Dacă vorbim de canoanele disciplinare ale sinoadelor, ele nu au așa mare relevanță pentru mireni, întrucât ele au apărut (ca și corpusul dogmatic de altfel) în urma unor abuzuri generalizate sau controverse insolubile din interiorul Bisericii, și se adresează în primul rând clerului. Una dintre erorile curente ale gândirii moderne și postmoderne este aplicarea retroproiectivă a mijloacelor de informare din prezent asupra posibilităților trecutului; or noi știm astăzi că un credincios mirean din sec. XI din spațiul carpato-danubiano-pontic nu avea cum să se informeze asupra hotărârilor literale ale Sinodului Quinisext (primul sinod ecumenic care a reglementat viața intimă a credincioșilor) . Lăsând la o parte analfabetismul, e foarte clar faptul că documentele au fost puține și circulau foarte greu în epoca aceea.
Însă canoanele de toate tipurile sunt aplicate la nivelul persoanei de către duhovnici, prin spovedanie, povățuire sau paternitate duhovnicească. Niciodată Biserica n-a făcut din canoane un fel pandativ creștin al Legii lui Moise sau a altor repere legaliste, ci le-a dat ca pe niște clarificări în chestiuni aflate în dispută, practici exagerate sau prea laxe etc.
De aceea duhovnicul hotărăște cum și cât aplică din conținutul canoanelor, în funcție de situația particulară în care viețuiește fiecare penitent, altfel riscăm să cădem în practici formaliste rigide și individualism, sau, cu alte cuvinte, în afara ortodoxiei bisericești. ”
Citat:
Asta e culmea substituției. Deci, duhovnicul pravoslavinic nu se substituie Bisericii, ci e chiar Biserica.
|
Biserica ipostaziată într-un anumit tip de relație: duhovnic/penitent. Mă tem că răutatea, în cazul tău, e agravată și de altceva....
Valabil și pentru:
Citat:
Înțeleg că meciul e 1:1 ? Mă temeam să nu câștige schemele politice pseudocreștine ale instituției cu sedul central la Moscova.
|
Citat:
Biserica nu este Cristos, nici Cristos nu este Biserica. După cum o împărăție nu este Împăratul, nici nu există identitate între Împărat și împărăția sa. Uniunea mistică nu înseamnă identitate. Biserica este prelugire a lui Cristos, instrument al Său, mijloc al salvării de care El se folosește. Ea leagă și dezleagă în limitele unui mandat conferit. Modificarea a ceea ce a spus Cristos nu este în limitele mandatului conferit. Biserica trăiește în ascultarea lui Cristos așa cum mireasa trăiește în ascultare față de mire, ori trupul mistic în ascultare față de capul său. Noi credem că, atunci când Capul Cristos spune: "ceea ce Dumnezeu a legat, omul să nu desfacă" îi interzice Bisericii în mod specific să dezlege o Taină a Căsătoriei, și, prin aceasta, toate Tainele, fiindcă toate sunt făcute, de fapt, de Cristos.
|
Biserica este trupul lui Hristos, una cu El, de-aia se numește Biserica lui Hristos, fiindcă este a Lui, și nu a lui Mihnea Dragomir. Biserica leagă și dezleagă fiindcă Duhul Sfânt lucrează în ea. Hristos n-are raporturi birocratice sau juridice cu Biserica, nu e ”mandatată” pentru nimic și nici intrumentul nimănui. Biserica este creația cea nouă a lui Dumnezeu, pentru ea s-a întrupat, răstignit și pentru ea a înviat Domnul. Nu e nicidecum un holding globalist cu sediul la Vatican.
Știu că Hristos a spus: ”ceea ce Dumnezeu a legat,
omul să nu desfacă”, de-aia Biserică nu stă într-un om, fie el și papa de la Roma, ci într-un corp viu care viază prin harul și lucrarea Duhului Sfânt, prezent în ea. ”Omul” nu e totuna cu Biserica.
Citat:
Prin urmare, Biserica, în virtutea puterii ei de a lega și dezlega, ar putea institui o a opta taină ? Sunt curios dacă veți împinge alienarea până aici.
|
Alianare, zici?
Dar oare dacă nu poate institui o taină, poate oare inventa dogme fără presiunea unei erezii din sânul ei, așa cum a făcut BRC după schismă? Iaca unde-i alienarea!
Conform logicii alienate a catolicismului susținut de tine, un preot caterisit de de BRC poate să-și facă biserică privată, întrucât harul nu-l poate lua înapoi dacă l-a dat Dumnezeu. Nici nu poate excomunica (anatemiza) pe cineva, fiindcă harul botezului și celelalte daruri spirituale dobândite prin sacramente nu se pot retrage din moment ce ele au fost legate în cer. Consecințele logice și teologice ale ideologiei vaticaneze împing creștinismul în solipsism și absurditate, oricâte semipreparate sofistice mi-ai servi sub formă de argumente cum sunt cele de mai jos:
Citat:
Care daruri ? Botezații rămân botezați orice ar face. Ereticilor, marca primită la Botez la va atârna ca o piatră de moară. De aceea, Biserica Catolică nu se grăbește să boteze copiii (sănătoși), decât dacă există garanții rezonabile că vor fi crescuți în Cristos. Dacă nu există asemenea garanții din partea părinților și (sau) nașilor, preoții catolici amână rBotezul până când asemena garanții pot fi furnizate, până când copilul la vârsta înțelegerii cere el însuși Botezul sau până când este într-un pericol iminent de a muri nebotezat. De ce ? Tocmai fiindcă mai aspru decât infidelii vor fi judecați ereticii, schismaticii, apostații și excomunicații. Aveți grijă să nu fiți printre aceștia!
|
Citat:
În acest pasaj, se vede strălucirea tristă a răutății dv, despre care v-am vorbit la începtul mesajului.
|
Probabil că am și eu destule paie prin ochi de care o să mă îngrijesc, dar nu era mai creștinește să-ți vezi de bârna ta?