Preacinstirea Maicii Domnului in spiritualitatea Bisericii Ortodoxe nu a fost izolata inteleasa de prezenta
Maicii Domnului in Sfanta Scriptura avand in vedere,aspect subliniat cu prisosinta in perioada patristica,
legatura harica dintre Maica si toti sfintii.
Acest aspect curprins in constiinta perioadei crestine de inceput,Traditia atribuind Apostolului Luca primele icoane cu Maica Domnului,a fost observat mai ales in ceea ce priveste ,,...cele mai vechi si cele mai numeroase fresce reprezentand pe Sfanta Fecioara s-au descoperit in cimitirul (catacomba) Priscilla care pentru aceasta a si fost numit cimitirul sau Catacomba Mariei. Una din aceste fresce, datand din prima jumatate a sec. al II-lea, reprezinta pe Maica Domnului alaptandu-si pruncul. Langa ea, in picioare stand, e un prooroc care arata o stea. Tot aici mai sunt doua reprezentari ale Sfintei Maria : Bunavestire si Inchinarea magilor. In prima scena, Maria sta pe scaun iar langa ea, in picioare, e Sf. Arhanghel sub chipul unui tanar fara aripi.
In a doua, e asezata pe un tron, tinand Pruncul pe genuhchi, iar magii ii ofera daruri. Scena subliniaza vrednicia ei ca Maica a lui Dumnezeu.
Aceasta scena era des reprezentata (s-au gasit reprezentari din sec. II-IV) si constituia o sarbatoare speciala cum mai e si azi in biserica apuseana. Magii au fost considerati primii reprezentanti ai Bisericii crestine proveniti dintre pagani. Reprezentarea inchinarii magilor se vede in sec. VI in mozaicul bisericii Sf. Vitalie din Raveha, cusuta pe mantia imparatesei Teodora, in scena in care ea si imparatul Justinian aduc daruri la Hristos, repetand intr-un fel slujirea adusa de craii de la Rasarit. Deseori Sf. Fecioara era reprezentata singura ca Oranta. Pe numeroase vase liturgice, gasite in catacombe, erau reprezentati alaturi de Sf. Fecioara si Apostolii Petru si Pavel, sau mama ei, Sf. Ana, ceea ce sublinia insemnatatea Maicii Domnului ca inaintestatatoare in fata lui Dumnezeu."