Citat:
În prealabil postat de Mihailc
1. Un exemplu: perihoreză, natură și ipostas
|
Eu nu am folosit termenii acestia. Doar despre perihoreza am amintit cand se folosea excesiv pentru a explica o invatatura eronata. Si daca as fi folosit acesti termeni, cum i-am utilizat eronat?
Citat:
În prealabil postat de Mihailc
2. Păi asta am făcut în mesajul anterior. Am arătat că ipostasul lui Hristos nu poate fi despărțit de Tatăl și de Duhul Sfânt, în virtutea unității de viață, voință și lucrare a lui Dumnezeu. Nu ți-ai pus întrebarea de ce părinții de la Efes au spus că Maica Domnului este Născătoare de Dumnezeu, nu a unui dumnezeu sau a unui ipostas dumnezeiesc? Pentru că "în El locuiește trupește toată plinătatea Dumnezeirii" (Coloseni 2:9). Desigur, asta nu anulează diferența ipostatică așa cum nici diferența ipostatică nu pune în criză unitatea absolută a Sfintei Treimi. În același mod, la Bunavestire, avem o lucrare vestită ca atare a Duhului Sfânt, care privește întruparea Logosului. La Epicleză, preotul se roagă cui oare să facă ce?
|
Exact acelasi lucru am spus si eu. Persoanele Sfintei Treimi nu sunt nedespartite, prezente una in alta, dar in acelasi timp este eronat sa spunem ca Fecioara a purtat in pantece toate Persoanele Treimii. Acesta argumentoare eronata este folosita de catre catolici pentru a explica filioque.
Citat:
În prealabil postat de Mihailc
3. Pentru ca să poți combate teoriile care se contrazic cu învățătura Bisericii, trebuie să o cunoști în mod profund pe cea din urmă, dincolo de minimum minimorul prezentat în catehisme și ghivecurile incoerente de pe internet.
|
Nu am 5 doctorate in teologie, dar pana la a spune " minimum minimorul prezentat în catehisme și ghivecurile incoerente de pe internet" mai e ceva. Dar si daca ar fi asa tot nu ati spus unde am gresit. E simplu, spuneti "ai gresit acolo. Corect este asa si tu ai spus invers".
Citat:
În prealabil postat de Mihailc
4. "Dumnezeirea este în Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Aceeași e întreagă în întreg Tatăl; și Tatăl e întreg în aceeași întreagă; și aceeași e întreagă în întreg Fiul ; și Fiul e întreg în aceeași întreagă ; și aceeași e întreagă în întreg Sfântul Duh ; și Duhul Sfânt e întreg în aceeași întreagă... căci nu se împarte dumnezeirea... Tatăl este întreg în întreg Fiul și în întreg Duhul Sfânt în chip desăvârșit; și întreg este Fiul în întreg Tatăl și în întreg Duhul Sfânt, în chip desăvârșit și întreg este Duhul Sfânt în întreg Tatăl și în întreg Fiul, în chip desăvârșit". (Sfântul Maxim Mărturisitorul în "Despre diferite aporii", fragment comentat pe larg de către părintele Dumitru Stăniloae în "Dogmatica" sa).
|
Corect. Dar asta nu inseamna ca putem spune ca Tatal a fost purtat in pantece de Fecioara, asa cum nu putem spune ca Duhul purcede si de la Tatal.