Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.07.2012, 12:44:25
Lucian008's Avatar
Lucian008 Lucian008 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.12.2011
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.204
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
1. Un exemplu: perihoreză, natură și ipostas
Eu nu am folosit termenii acestia. Doar despre perihoreza am amintit cand se folosea excesiv pentru a explica o invatatura eronata. Si daca as fi folosit acesti termeni, cum i-am utilizat eronat?
Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
2. Păi asta am făcut în mesajul anterior. Am arătat că ipostasul lui Hristos nu poate fi despărțit de Tatăl și de Duhul Sfânt, în virtutea unității de viață, voință și lucrare a lui Dumnezeu. Nu ți-ai pus întrebarea de ce părinții de la Efes au spus că Maica Domnului este Născătoare de Dumnezeu, nu a unui dumnezeu sau a unui ipostas dumnezeiesc? Pentru că "în El locuiește trupește toată plinătatea Dumnezeirii" (Coloseni 2:9). Desigur, asta nu anulează diferența ipostatică așa cum nici diferența ipostatică nu pune în criză unitatea absolută a Sfintei Treimi. În același mod, la Bunavestire, avem o lucrare vestită ca atare a Duhului Sfânt, care privește întruparea Logosului. La Epicleză, preotul se roagă cui oare să facă ce?
Exact acelasi lucru am spus si eu. Persoanele Sfintei Treimi nu sunt nedespartite, prezente una in alta, dar in acelasi timp este eronat sa spunem ca Fecioara a purtat in pantece toate Persoanele Treimii. Acesta argumentoare eronata este folosita de catre catolici pentru a explica filioque.


Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
3. Pentru ca să poți combate teoriile care se contrazic cu învățătura Bisericii, trebuie să o cunoști în mod profund pe cea din urmă, dincolo de minimum minimorul prezentat în catehisme și ghivecurile incoerente de pe internet.
Nu am 5 doctorate in teologie, dar pana la a spune " minimum minimorul prezentat în catehisme și ghivecurile incoerente de pe internet" mai e ceva. Dar si daca ar fi asa tot nu ati spus unde am gresit. E simplu, spuneti "ai gresit acolo. Corect este asa si tu ai spus invers".


Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
4. "Dumnezeirea este în Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Aceeași e întreagă în întreg Tatăl; și Tatăl e întreg în aceeași întreagă; și aceeași e întreagă în întreg Fiul ; și Fiul e întreg în aceeași întreagă ; și aceeași e întreagă în întreg Sfântul Duh ; și Duhul Sfânt e întreg în aceeași întreagă... căci nu se împarte dumnezeirea... Tatăl este întreg în întreg Fiul și în întreg Duhul Sfânt în chip desăvârșit; și întreg este Fiul în întreg Tatăl și în întreg Duhul Sfânt, în chip desăvârșit și întreg este Duhul Sfânt în întreg Tatăl și în întreg Fiul, în chip desăvârșit". (Sfântul Maxim Mărturisitorul în "Despre diferite aporii", fragment comentat pe larg de către părintele Dumitru Stăniloae în "Dogmatica" sa).
Corect. Dar asta nu inseamna ca putem spune ca Tatal a fost purtat in pantece de Fecioara, asa cum nu putem spune ca Duhul purcede si de la Tatal.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi.

Last edited by Lucian008; 02.07.2012 at 12:54:10.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.07.2012, 19:45:51
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Lucian008 Vezi mesajul
Corect. Dar asta nu inseamna ca putem spune ca Tatal a fost purtat in pantece de Fecioara, asa cum nu putem spune ca Duhul purcede si de la Tatal.
Fecioara Maria l-a purtat in pantec pe Hristos, in care locuieste toata plinatatea dumnezeirii. Natura divina este in intregime spirituala, iar ipostasurile sunt in mod desavarsit unul in altul.

Last edited by ioanna; 02.07.2012 at 19:48:53.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.07.2012, 20:18:18
Lucian008's Avatar
Lucian008 Lucian008 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.12.2011
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.204
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Fecioara Maria l-a purtat in pantec pe Hristos, in care locuieste toata plinatatea dumnezeirii. Natura divina este in intregime spirituala, iar ipostasurile sunt in mod desavarsit unul in altul.
Nici nu am zis ca nu ar fi asa. Evident ca este asa. Dar poate pentru a fi mai clar, asa cum nu putem spune ca pe Cruce au fost rastignite toate cele trei Persoane ale Sfintei Treimi, desi in Hristos pe Cruce era dumnezeirea in plinatatea Ei si nedespartit de Tatal si de Duhul Sfant, asa nu putem spune nici ca Fecioara a purtat in pantece toate cele Trei Persoane ale Treimii.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.07.2012, 20:23:20
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Lucian008 Vezi mesajul
asa nu putem spune nici ca Fecioara a purtat in pantece toate cele Trei Persoane ale Treimii.
Atata ati repetat asta :) Chiar nu intelegeti ca natura divina e spirituala? Fecioara Maria a purtat un prunc, care avea si natura divina, deci ea a purtat in trup si in suflet Sfanta Treime, pentru ca Fiul intrupat ramane unit ipostatic cu Tatal si Duhul. Cel care a patimit pe cruce a fost Fiul Omului, doar natura divina e spirituala, cum vreti sa o rastigniti? Omul este trup si suflet, nu le poti desparti, deci cand ne referim la Fecioara Maria spunem ce a purtat atat in trup cat si in suflet.

Last edited by ioanna; 02.07.2012 at 20:39:59.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.07.2012, 20:43:21
Lucian008's Avatar
Lucian008 Lucian008 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.12.2011
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.204
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Atata ati repetat asta :)
Stiu. Doar ca mereu se revenea la acelasi lucru. Daca numar de cate ori am repetat cele 2 idei si de cate ori am incercat sa le explic, in late forme, dar ideile le-am repetat mereu in aceeasi forma, ma enervez eu. Normal ca e obositor ptr altii" "Dar totusi altceva mai stii? Am inteles punctul tau de vedere de prima data". Stiu. Mi-o asum.

Si tocmai de aia nu incerc sa raspund si la continuare mesajului. E simplu: Mergeti la un preot in varsta, care poseda cunostinte teologice si intrebati-l simplu: "Parinte, Maica Domnului a purtat in pantece intreaba Treime? Nu vreau un raspuns elaborat? Da sau nu? Asa cum se poate raspunde cu privire la faptul ca Fecioara Maria este Nascatoare de Dumnezeu (desi este o intreaga teologie doar in asta) cu da sau nu, asa se poate si la intrebabarea mea? Deci, da sau nu?"
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.07.2012, 20:58:06
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

In pantecele Fecioarei Maria s-a unit firea dumnezeiasca cu firea umana in persoana lui Hristos, de aceea Maria e Nascatoare de Dumnezeu, pentru ca Cel pe care l-a nascut ca om nu era doar om, ci era si Dumnezeu.Maica Domnului este numita in imnografia Bisericii "locas al Preasfintei Treimi", pentru ca cele trei Persoane se unesc in ea din clipa in care s-a intrupat Fiul lui Dumnezeu prin umbrirea de sus a Tatalui si prin lucrarea Sfantului Duh ( Luca 1:34-35)

Ma opresc aici caci vad ca nu intelegeti la ce ma refer eu.
p.s Cand spun ca Fecioara Maria a fost locas al Preasfintei Treimi, ma gandesc la faptul ca lucrarea Sfintei Treimi a fost concentrata acolo, unde atinge punctul culminant.

Last edited by ioanna; 02.07.2012 at 21:35:33.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.07.2012, 22:00:48
iustin10 iustin10 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.01.2010
Mesaje: 2.305
Implicit

Fecioara Maria a purtat in pantece pe Iisus Hristos ,persoana a Sfintei Treimi.
Ea nu a purtat doar firea umana a Fiului lui Dumnezeu,ci chiar persoana Sa,dar in fire umana.
Cel nascut dupa fire umana, care are nevoie de lapte sa se hraneasca,este tot una cu cel nascut din veci ,care hraneste intreaga fire cu milostenia Sa.
Una si aceiasi persoana,in 2 firi,una care plange ca un copil,si alta care tine pe umeri intreaga lume.
Doar prin aceasta persoana avem acces la firea dumnezeiasca, iar in altfel nici cum nu avem ,caci dumnezeirea e necuprinsa fata de noi
Reply With Quote
  #8  
Vechi 03.07.2012, 11:50:45
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Maica Domnului este numita in imnografia Bisericii "locas al Preasfintei Treimi", pentru ca cele trei Persoane se unesc in ea din clipa in care s-a intrupat Fiul lui Dumnezeu prin umbrirea de sus a Tatalui si prin lucrarea Sfantului Duh ( Luca 1:34-35)
Aici e o descriere corecta, dar cred ca interpretarea e gresita. E o idee a Par. Teofil, pe care o si explica in mod corect: http://calindragan.wordpress.com/200...fintei-treimi/
Parintele explica de ce spune asta, nu ca S-a intrupat Sfanta Treime: "îngerul i-a răspuns așa: “Duhul Sfânt Se va coborî peste tine – deci Duhul Sfânt – și puterea Celui Preaînalt – puterea lui Dumnezeu Tatăl – te va umbri, de aceea și Sfântul care Se va naște din tine Fiul lui Dumnezeu se va chema”. E posibil ca discutia sa fi pornit de la intelegerea gresita a acestor cuvinte.
Dar nu inseamna ca s-a intrupat Sfanta Treime, ci doar o Persoana a Sfintei Treimi cu ajutorul intregii Sfintei Treimi, ca intotdeauna. Cele Trei Persoane ale Sfintei Treimi sunt de aceeasi Fiinta, dar distincte. Hai sa dam exemplul cu aratarea in fata lui Avraam, sunt Trei Persoane care vin la Avraam. Asadar S-a intrupat doar Persoana Fiului, desi unit fiintial cu Tatal si Duhul. Dar Ipostasele, Persoanele sunt distincte, chiar si catolicii spun acelasi lucru.
Pe scurt, Tatal este Principiul de la care isi iau Fiinta si Fiul si Duhul. Cele Trei Persoane sunt unite Fiintial, dar separate Ipostatic.
Cum spune si Mihnea, unirea ipostatica se refera la unirea firii divine a Fiului cu firea omeneasca. Mai detaliat din dogmatica sf. Damaschin: http://www.crestinortodox.ro/sarbato...hin-68849.html
Reply With Quote
  #9  
Vechi 02.07.2012, 20:48:20
Lucian008's Avatar
Lucian008 Lucian008 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.12.2011
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.204
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
deci ea a purtat in trup si in suflet Sfanta Treime, pentru ca Fiul intrupat ramane unit ipostatic cu Tatal si Duhul.
Ma enervez pe mine cand nu sunt consecvent. Dvs spuneti ca, pentru ca Fiul intrupat ramane unit ipostatic cu Tatal si Duhul, Fecioara Maria a purtat in trup intreaga Sfanta Treime. Nu e nici o abatere. Este exact ce spuneti dvs. Dar folosind aceeasi argumentare vom ajunge la concluzia ca doparece Fiul intrupat ramane unit ipostatic cu Tatal si Duhul pe Cruce a fost rastignita intreaga Sfanta Treime. Suntei de acord cu aceasta afirmatie? Nu ar trebui sa fiti.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi.
Reply With Quote
Răspunde