Subiect: filioque
View Single Post
  #482  
Vechi 05.07.2012, 12:51:35
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
In ce fel Tatal si Duhul Sfant au contribuit la intruparea Fiului? Concret ma refer.
Prin bunavointa.
Tatal este cauza Fiului prin nastere si tot Tatal este cauza Sfatnului Dug prin purcedere, si a binevoit ca Fiul sa se intrupeze in om.
Astfel Fiul Tatalui s-a intrupat in om "DE LA Duhul Sfant" (si nu DIN persoana Duhului Sfant) si DIN persoana umana: Maica Domnului (si nu DE LA Maica Domnului). Astfel Maica Domnului este nascatoare de Dumnezeu, ca nu a nascut un simplu om si a nascut pe Fiul lui Dumnezeu (una din ipostasurile Sfintei Treimi, intrupate in om).

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Ce semnificatie are coborarea Duhului Sfant sub forma de porumbel in momentul botezului Domnului de catre Ioan?
Aceeasi semnificatie pe care a avut-o rugaciunea lui Hristos Iisus catre Tatal la invierea lui Lazar: "Tata Eu stiu ca totdeauna suntem impreuna si lucram impreuna, dar ca sa vada oamenii acestia ca TU m-ai trimis si de la tine am iesit (prin nastere) M-am rugat".
"Toate cate face Tatal asemnea face si Fiul intocmai" (Ioan cap 5).
Afirmatiile pot fi privite prin analogie cu urmatoarele: precum spunem ca focul lumineaza, sau ca lumina focului lumineaza, sau ca focul lumineaza prin lumina care iese din el... sau flacara focului lumineaza prin lumina sa...
focul = Sfanta Treime
lumina = Fiul
flacara = Tatal

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Cum intelegeti faptul ca Domnul a spus ca noi suntem una cu El asa cum si El este una cu Tatal? Cum poate exista o astfel de comparatie cand a fi una Fiul cu Tatal inseamna ceea ce ati explicat pana acum si care nu se poate aplica la uniunea om-Dumnezeu? Si totusi Domnul spune "asa cum"?
Pentru astfel de intrebari delicate va rog sa studiati:
"Sfantul Maxim Marturisitorul - Ambigua"

Este vorba de o unire in iubire. Oamenii sunt chemati sa vietuiasca duhovniceste in comuniuea iubirii reciproce si cu Dumnezeu prin harul Duhului Sfant.

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Despre neoprotestanti: explica ei singuri: Domnul nu a dat botez copiilor ci doar binecuvantare chiar daca acei copii il recunosteau si mergeau la El. Doar adultii se botezau dupa ce se pocaiau de pacate si isi schimbau comportamentul. Nu judec aici daca e bine sau rau ceea ce fac ei ci spun doar ca este perfect biblic.
Din nefericire nu este perfect biblic si nici corect din nici un puct devedere (exegetic, teologic, ontologic, soteriologic...).
Botezul este nastere intru Hristos Iisus si inceput al vietii Duhovnicesti si nu este doar "spalarea pacatelor" precum era botezul Sfantului Ioan Botezatorul.
Toti cei botezati cu botezul Sfantului Ioan Botezatorul trebuiau sa fie botezati si cu botezul in numele Sfintei Treimi caci doar acest botez asigura inceputul vietuirii intru Hristos Iisus.
Cei botezati in numele Sfintei Treimi nu mai aveau nevoie de botezul Sfantului Ioan Botezatorul (caci implicit nastera intru Hristos asigura si "spalarea pacatelor" ca efect secundar al inceputului vietii duhovnicesti intru Hristos Iisus care are ca scop indumnezeirea persoanei umane botezate).

Această (primă) înviere este, deci, Taina Sfântului Botez pentru că însuși Hristos Domnul Dumnezeul nostru spune: „De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în împărăția lui Dumnezeu”(Ioan 3,5), deoarece „celor câți L-au primit, care cred în numele Lui, le-a dat putere ca să se facă fii ai lui Dumnezeu, care nu din sânge, nici din poftă trupească, nici din poftă bărbătească, ci de la Dumnezeu s-au născut”(Ioan 1,12-13).

Astfel, “îngropați fiind împreună cu El prin botez, cu El ați și înviat”(Coloseni 2,12), “deci ne-am îngropat cu El, în moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a înviat din morți, prin slava Tatălui, așa să umblăm și noi întru înnoirea vieții; […] vii pentru Dumnezeu, în Hristos Iisus, Domnul nostru. […] înfățișați-vă pe voi lui Dumnezeu, ca vii, sculați din morți”(Romani 6,4-13). Sfântul Apostol Petru mărturisește: “Binecuvântat fie Dumnezeu și Tatăl Domnului nostru Iisus Hristos, Care, după mare mila Sa, prin învierea lui Iisus Hristos din morți, ne-a născut din nou, spre nădejde vie”(I Petru 1,3) prin “botezul, care vă mântuiește astăzi și pe voi, nu ca ștergere a necurăției trupului, ci ca deschidere a cugetului bun către Dumnezeu, prin învierea lui Iisus Hristos.”(I Petru 3,21)



Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
- ce se intelege prin: "nasterea in Sfantul Duh a Fiului de catre Tatal". ? Ma refer la acel "in Sfantul Duh"
unde ati intalnit ineptia aceasta (din punct de vedere teologic ortodox)?
Teologia ortodoxa afirma: Tatal naste pe Fiul si Tatal purcede pe Fiul. Doar Tatal este cauza existentei Fiului prin nastere si a Duhului Sfant prin purcedere.

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
- legat de citatul dat din Catehism, cum adica Duhul Sfant ar fi proprietatea noastra daca ar fi vorba de persoana Duhului Sfant? Pai nu suntem Temple ale Duhului Sfant (a persoanei)? Iar mai departe scrie: "prin harul care vine in noi, toate cele trei persoane dumnezeiesti se salasluiesc" - de ce nu ar fi proprietatea noastra cele trei persoane dumnezeiesti in cazul acesta? Si cum adica se salasluiesc persoanele prin har, adica printr-o putere a lor?
Va recomand studiul teologiei Sfantului Grigorie Palama:
"Viata si invatatura Sfantului Grigoria Palama - Pr. Prof Dumitru Staniloae - Ed IBMBOR"
http://www.librariasophia.ro/carti-v....-so-1376.html

Omul conlucraza cu harul Duhului Sfant in viata Duhovniceasca. Fiinta divina este inaccesibila omului din punct de vedere ontologic. Omul traieste ca persoana si fiinteaza prin viata duhovniceasca in Dumnezeu (Sfanta Treime) prin harul Duhului Sfant, insa omul nu se dilueaza nu se amesteca nu se compune cu fiinta lui Dumnezeu sau cu persoanele Sfintei Treimi.

In Sfanta Impartasanie persoanele umane se impartasesc cu trupsul si sangele Domnului Iisus Hristos in care "locuieste trupeste toate deplinatatea dumnezeirii"(Coloseni 2,9) omul "fiind partasi dumnezeiestii firi"(I Petru) in sensul conlucrarii cu harul Duhului Sfant. Harul Duhului sfant face cunoscut omului persoanele Sfintei Treimi (in vederea duhovniceasca).

Cu toata siceritatea si onestitatea va recomand sa "mancati hrana aceasta foarte tare duhovniceasca" ajutata de parintii specializati in astfel de hrana duhovniceasca, precum Sfantul Maxim Marutisitorul, Sfantul Simeno Noul Teolog, Sfantul Ioan Damaschin, Sfantul Serafim de Sarov, Pr. Prof. Dumitru Staniloae...
Altfel riscam sa ne rupem "dintii" mintii noastre si abia sa ne mai putem hrani cu laptele destinat hranei duhovnicesti a pruncilor.


Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
- Domnul Iisus are suflet asa cum spune aici:
"În mormânt cu trupul, în iad cu sufletul, ca un Dumnezeu, în rai cu tâlharul și pe scaun împreună cu Tatăl și cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplându-le Cel ce ești necuprins."
?
Cum a putut Domnul sa fie in Rai cu talharul inainte de Inaltarea Lui la dreapta Tatalui?
Recomand studiul Sfantului Ioan Damaschin - Dogmatica. (Este un capitol dedicat acestei teme la sfarsitul cartii a treia daca imi amintesc bine).

Nu trebuie sa gandim spatio-temporal nici fiinta nici persoanele Sfintei Treimi.

Hristos Iisus a murit ca om (nu ca Dumnezeu) adica Sfantul sau suflet uman s-a despartit de Sfantul sau trup uman, insa ipostasa Hristos Iisus nu s-a destramat (distrus) ci persoana Fiului lui Dumnezeu a ramas in toata deplinatatea ei atat cu sufletul uman care s-a pogorat la iad cat si cu trupul uman ramas pe curce cu talharul. In acelasi "timp" Fiul lui Dumnezeu este omniprezent in Creatie.
Reply With Quote