Citat:
În prealabil postat de Adrianna
Multumesc de raspunsuri!
Am acum o alta intrebare: si la ei exista ideea jertfirii unui om de buna-voie spre iertarea pacatelor altora?
|
Jertfa, in budismul mahayana, este coloana de rezistenta a tuturor practicilor liturghice.
Atitudinea jertfelnica prolifereaza in toate actiunile mintii, trupului si vorbirii a acelora care au luat "
juramantul bodhisattvic".
(Juramintul in budism are trei nivele de profunzime, functie de capacitatile aspirantului - nivelul de desavarsire:
pratimoksha,
bodhisattvic si
tantric).
Jertfa, in general, este exprimata sub forma transformarii motivatiei tuturor actiunilor proprii, din coloratura egotica in dragostea de a sluji toate fapturile pentru a atinge fiecare in parte desavarsirea spirituala.
Aceasta motivatie extraordinara este ceea ce face o fiinta sa fie cu adevarat un/o Bodhisattva - iar nu simpla titulatura.
Jertfa, in particular, este exprimata la modul superlativ in practica LOJONG - "
Cultivarea mintii in sapte puncte".
Un Bodhisattva angajat in aceasta forma inalta de rugaciune se roaga astfel:
"
Fie ca toate durerile tuturor fiintelor rezultate din cauza pacatelor lor sa cada asupra mea,
iar toate fericirile care vin in urma virtutilor mele sa fie daruite lor."
O fiinta fara focul dragostei in inima si o intelepciune profunda privind natura realitatii nu se poate ruga astfel.
Aceasta rugaciune, se face
neincetat pe respiratie.
(pe inspiratie se absorb toate durerile fiintelor,
pe expiratie se daruieste fiecarei fiinte in parte, fara exceptie, toate fericirile pure).
Astfel, un Bodhisattva se aduce jertfa pe sine, in fiecare clipa pentru binele tuturor fapturilor.
Pasiunea Lui/Ei in jertfa - este fara limite.
Aceasta rugaciune atrage binecuvantari de o putere inconceptibila, astfel ca un/o Bodhisattva poate sa-si daruiasca Trupul, sa-L franga pentru binele suprem al tuturor fapturilor.
--------------------------------------
Practica acestei forme de jertfa (LOJONG) are urmatoarea sursa scripturala - linie de transmisie:
Buddha Shakyamuni -
Manjushri -
SHANTIDEVA, Elladari, Viravajra, Katnashri, Serlingpa, Atisha, Dromtonpa, Geshe Potowa, Geshe Sharawa, and
Geshe Chekhawa.
Initial, invatatura a fost tinuta in secret, fiind dezvaluita doar discipolilor cu reale inclinatii spirituale.
Geshe Chekhawa este cel care a scris tratatul "
Cultivarea Mintii in Sapte Puncte" - care, ulterior, a fost raspandit in tot Tibetul.