Citat:
În prealabil postat de Adrianna
Apropos de filozofii greci, ati vazut cata cinstire li se da in Biserica Ortodoxa? In ceea ce s-a publicat zilele trecute despre Logos scrie ca si filozofii greci ar fi fost inspirati partial de Logos, iar pe unele biserici ortodoxe sunt pictati filozofi, pe fatada externa a bisericii acolo unde se picteaza si marii patriarhi ai Vechiului Testament, toti considerati inspirati de Dumnezeu dar in afara bisericii pentru ca nu l-au cunoscut pe Hristos...
|
Imi permit sa va intreb daca l-ati citit pe Socrate... daca raspunsul este negativ va indemn la studiu. Incepeti cu: "Apararea lui Socrate" (Platon) si cu "Despre suflet" (Platon).
Intreb retoric: Daca Socrate s-ar fi intalnit cu Sfantul Pavel oare nu s-ar fi botezat (asemenea lui Apollo)? Personal as paria afirmativ
Din punct de vedere teologic ortodox
erorile antropologice ale filozofiei lui Socrate sunt:
a) credinta in reinviere in sens de reintruparea (in orice trup inclusiv animal) a sufletelor
b) credinta ca trupul este doar o temnita a sufletului
c) credinta ca sufletul omului este nemuritor prin sine
d) credinta in preexista sufletului anterior momentului intruparii
e) credinta ca sufletul poate exista prin sine (si fara trup)
afirmatiile comune cu antropologia ortodoxa ale filozofiei lui Socrate sunt:
a) mintea omului este "pacalita" de sistemul senzorial specific trupului si astfel cunoaste doar suprafata lucrurilor si nu esenta lor
b) trebuie sa existe un prototip al omului la care sa ne raportam
c) mintea omului poate cunoaste sensul lucrurilor prin cugetare
d) placerea si durerea nu sunt nici bune nici rele ci doar intrebuintarea lor este buna sau rea
e) moartea nu reprezinta sfarsitul existentei ci doar o trecere spre alta viata
f) omul exista datorita vointei si purtarii de grija a divinitatii
g) virtutie trebuie sa fie cultivate in mod natural caci doar acest mod de viata aduce linistea, pacea si bucuria psihicului (sufletului)
h) adevarata fizolofie existentiala este aceea in care omul nu este rob trupului (dorintelor) trupesti ci se ingrijeste de trup doar atat cat este necesar existentei biologice si se gandeste la moarte si la viata de dupa aceea.
i) orice exces de placere senzoriala sau durere senzoriala intareste legatura sufletului cu trupul in sensul ca omul devine lumnesc (senzorial) in detrimentul sufletului.
j) dupa trecerea din aceasta viata, omul virtuos are posibilitatea convieturii cu fiintele ingeresti.
k) filozoful, omul virtuos, nu are de ce sa se teama de moartea biologica caci pentru el este doar o trecere si o eliberare de necesitatile fiziologice care il ingradesc. Doar pentru patimasi moartea biologica este o imensa pierdere caci dupa aceea nu isi mai pot satisface placerile patimase.
...
Fiecare om (indiferent de epoca, credinta, religie, rasa etc) este dupa chipul Logos-ului, Hristos Iisus.
Oare chiar nu observati ca orice om (indiferent de epoca, credinta, religie, rasa etc) care traieste virtuos este linistit si are pace si fericire sufleteasca (dar nu poate avea sfintenia: iluminare, indumnezeire)? Iar oamenii patimasii sunt nelinistiti, tristi, neimpacati?
Ce om intreg la minte poate nega ca orice om care traieste virtuos este luminat intr-o oarecare masura de Logos (Fiul, Cuvantul Tatalui) deoarece omul este facut de Dumnezeu sa vietuiasca virutos, chipul (prototipul) fiind Logosul (intrupat, Iisus Hristos)?
Asadar sa luam aminte. Doamne ajuta.