Subiect: OZN-urile-pareri
View Single Post
  #64  
Vechi 27.07.2012, 10:57:17
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de TunsDiana Vezi mesajul
Evolutionismul teist si creationismul e acelasi lucru? De ce este rau evolutionismul teist?
Din nefericire multi oameni credinciosi nu sunt specialisti in domeniul stiintific insa se hazardeaza sa faca afirmatii cu privire la acest domeniu.

Multi dintre crediciosi confunda notiunile filzofice cu cele stiintifice. Spre exemplu cofunda relativismul cu teoria relativitatii, evolutionismul cu teoria relativitatii s.a.m.d
De asemnea nu inteleg notiuni teologice de baza precum: fiinta, natura, ipostas, persoana, minte, intelect, suflet, duh, spirit... mantuire, indumnezeire, iluminare, cauzalitate... adoratie, preacinsitre, cinstire, respect etc.
De notiuni stiintifice precum: stiinta, paradigma stiintifica, empirism, epistemologie... nu mai are rost sa discutam

Din nefericire viziunile creationiste crestine nu sunt unitare.
Exista doua mari extreme de intepretari creationiste ce iau in considerare stiinta (paradigma stiintifica actuala):
a) creationsimul "intelligent design", cu ridicole pretentii stiintifice, ce provine din sfera protestanta (si din pacate are adepti si in ortodoxie) si se bazeaza pe antropologia specifica acestei teologii, sustine o incopatibilitate intre stiinta (inclusiv paradigma stiintifica actuala) si Biblie si vrea sa inlocuiasca evidentele studiului stiintific adecvat cu o interpretare ad litteram a Sfintei Scripturi in ceea ce priveste modul de functionare al universului si al aparitiei si dezovltarii vietii biologice pe Terra.
b) vizunea creationista "evolutionismul teist" care nu are pretentii stiintifice si considera ca teologia nu trebuie sa se amestece in studiul stiintific adecvat insa trebuie sa fie extrem de atenta la interpretarile filzofice materialiste ateiste care sunt date descoperirolor stiintifice.
Vizunea "evolutionismului teist" (am recomandat o lista de lucrari ale unor teologi de seama care sustin pertienta teologica a acesteia) considera asemenea Sfintilor Parinti, ca stiinta, care este data oamenilor tot de Dumnezeu, il ajuta pe om sa inteleaga doar cum functionaza universul (insa nu si cauza si scopul existentei) precum si detalii despre modul cum Dumnezeu a creat toate organismele de pe Terra. Viziunea evolutionismului teist considera ca omul este cununa creatiei numai si numai datorita vietii duhovnicesti intru Hristos Iisus, caci Iisus Hristos este centrul existentei "caci intru El si pentru EL au fost facute toate cele din cer si cele de pe pamant". Viziunea evolutionismului teist saluta progresle stiintifice in ceea ce priveste fiziologia umana insa subliniaza, asemena stiintei ca diferenta intre om si animale nu este de natura fiziologica (trupeasca) ci este de natura intelectuala (cognitiva) specifica notiunii de suflet uman din teologia ortodoxa patristica filocalica (atentie ca sunt multe definitii ale notiunii de suflet: filozofice, gnostice, iudaice... chiar si cele crestine difera, chiar si in ortodoxie sunt 2 ramuri mari de definire. Vezi spre exemplu disputa intre Lazar Puhalo si Serafim Rose, in care consider pertinenta pozita IPS Lazar Puhalo care evidentiala antropologia patristica pe linia filocalica mergand pana la antropologia iudaica)... Nu intru mai mult in detalii. Lucrarile teologice ortodoxe pe care le-am oferit ca referinta sunt elocvente pentru cine doreste sa studieze.

Totutsi doresc sa subliniez in incheierea acestei asertiuni ca viziunea evolutionismului teist se opune oricarei justificari a maretiei omului in afara de Iisus Hristos, de Sfanta Sa Biserica, de Sfintele Taine, Sfanta Traditie, Sfintii Parinti... afirmand inechivoc ca universul si intreaga creatie din punct de vedere existential (spiritual) este hristocentrica (Iisus Hristos este centrul, cauza si scopul) (si nu antropocentrica fara Hristos Iisus ca si prototip uman, nu heliocentrica nu geocentrica, nu acentrica...). Fara Dumnezeu, fara Iisus Hristos omul este nimic... praf si cenusa... tarana... nici macar animal nu este... insa intru Hristos Iisus in Sfanta Sa Biserica, prin Sfintele Taine omul poate fi indumnezeit prin har... hristificat.

In concluzie in ceea ce priveste evolutionsimul teist, cosmologia si in general in ceea ce priveste relatia intre stiinta si teologie ortodoxa consider ca rezultatul adevarat nu poate fi decat urmatoarul:
Parafrazand-ul pe Robert Jastrow, din Dumnezeu si astronomii, demersul stiintific seamana foarte mult cu cucerirea celui mai inalt pisc montan. Cand omul de stiinta isi ia avant spre ultima stanca este intampinat de un grup de teologi (evident ortodocsi dupa modelul patristic, filocalic) care se afla acolo de secole.

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Jastrow

Atentie, va rog sa nu confundati filozofia materialista ateista cu stiinta. Stiinta ofera doar date, explicatii ale modului de functionare al universului si al organisemlor insa interpretarea acestor date pentru a li se da un sens existential revine teologiei si filozofiei. Aici (pe taramul spiritual si nicidecum cel stiintific) este lupta intre Adevar si denaturarea Adevarului, a sensului existentei...

Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos.

Last edited by Eugen7; 27.07.2012 at 12:34:05.
Reply With Quote