Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici
1. Postul (respectiv abstinenta sexuala) sunt o conditie pentru mantuire? Cu alte cuvinte, daca respect poruncile lui Dumnezeu (este vreuna care stabileste relatie directa intre post si intrarea in imparatia lui Dumnezeu?), si totusi nu reusesc / nu gasesc de cuviinta sa fac efortul de a posti / de a ma abtine de la relatii sexuale in perioadele recomandate de Biserica, voi pierde in mod cert mantuirea?
|
Postul este materie gravă. Porunca postului este poruncă a Bisericii. Aceasta nu înseamnă că ar avea o importanță mai mică pentru mântuire decât poruncile lui Dumnezeu, ci înseamnă că, în vreme ce Biserica nu are mandat de a modifica în vreun fel poruncile lui Dumnezeu, ea are suveranitate (care tot de la Dumnezeu vine) în privința poruncilor ei. Unele sunt neschimbabile, nemutabile. Celelalte sunt schimbabile, mutabile. Este ca și când ați întreba: "pot să-l moștenesc pe tata, dacă nu l-am supărat pe tata, ci pe mama ?". Vă răspund că tata se supără ori de câte ori o supărați pe mama și că, dacă o supărați pe mama, singura posibilitate de a-l moșteni pe tata este să vă împăcați cu el. De aceea, cunoscând predispoziția oamenilor de a neglija poruncile Bisericii, preotul întreabă adesea la spovadă: "ați ținut post?", "ați fost prezent la Sf Liturghie duminicile?".
Prin urmare, fiind materie gravă, încălcările disciplinei postului au nevoie, spre remisiunea păcatului, de spovadă. Iar spovada, ca să fie bună, include hotărârea de a posti pe viitor.
Citat:
Doua chestiuni, pentru această întrebare nr. 2:
- eu am argumentat, in primul rand, ca metoda abstinentei periodice nu este contraceptivă. Indiferent dacă este acceptată sau nu, totuși metoda abstinentei periodice integrează un dat de la Dumnezeu: alternanța perioadelor de infertilitate și infertilitate din cadrul unui ciclu. Mai precis, cuplul observă (deci nu face activ nimic) aceste perioade, conform unor reguli clare, și știe când este soția fertilă, și când nu. Deci, chiar dacă dau mare atenție argumentelor ortodoxe cu privire la problema generală a abstinenței, și încerc să le înteleg rostul, și chiar să le aplic în viața personală, nu înțeleg de ce se face confuzie între metodele contraceptive efective (contra - ceptive, adică intervin într-un fel sau altul în funcționarea corpului feminin), și metoda abstinenței periodice, pe care o mai putem numi și metoda observației perioadelor de fertilitate și infertilitate. Observi ceva (se intervine cu ceva, dacă observi?), și apoi acționezi, dar nu la nivelul funcționării corpului. Asta face diferența.
|
Ați observat în mod just că metoda abstinenței nu este contraceptivă. Deci, ea nu este păcat intrinsec. Pe de altă parte, îmi pare din aceste cuvinte (coroborate și cu alte postări) că dv faceți următoarele două confuzii:
-ceva, pentru a fi păcat, nu este neapărat o acțiune. Sunt păcate comisive, dar sunt și păcate omisive. Poți ajunge în iad
făcând ceva rău, sau poți ajunge în iad
nefăcând ceea ce ar trebui să faci. Prin urmare, metoda abstinenței nu este contraceptivă nu fiindcă ar avea caracter omisiv, pe când alte metode sunt astfel deoarece ar avea caracter comisiv, ci din alte motive.
-aplicarea abstinenței poate fi păcat al contracepției nu din cauză că metoda ar fi păcătoasă, ci din cauză că intenția poate fi, în absența unor motive grave, păcătoasă. Cei care citesc superficial documentul "Humanae vitae" care clarifică aceste aspecte morale sunt înclinați să neglijeze condiția "motive grave", astfel ajungând la păcat nu prin metodă, ci prin intenție.
Prin urmare,
-folosirea contraceptivelor este păcat din cauză că metoda este ilicită (cu observația că păcatul este consumat la contactul matrimonial sub contraceptive și nu la priza contraceptivelor) și intenția nu mai contează când vorbim de păcate intrinseci: poate să fie o intenție minunată, dintre acelea cu care este pavat iadul.
-folosirea abstinenței poate fi păcat dacă nu există motive grave pentru ca un cuplu să se ferească de o sarcină, situație pe care o numim "intenție contraceptivă".
Practic, un cuplu de buni creștini ar trebui să se întrebe o dată pe lună: "oare avem noi vreun motiv special, serios, pentru care să ne ferim de un copil luna aceasta ?". În caz de dubiu asupra caracterului serios (grav) sau nu al motivului, ar trebui întrebat duhovnicul, fiindcă nici doctorii nu își sunt buni doctori lor înșile.