Durata zilelor Facerii
Nu este neapărat pentru Fani, căci ea pare a refuza hotărât și fără concesii ideea că zilele facerii lumii aveau exact aceeași durată ca cele de azi, adică cele 24 de ore. Și aceasta oricâte argumente scripturistice și patristice i-ar putea oferi cineva, fie el și Sf. Ioan Gură de Aur a cărui cinstită pomenire am săvârșit-o astăzi. Dar nu e numai ea, așa că, poate spre folosul și întărirea mărturisirii:
„Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric.
Cu alte cuvinte, Dumnezeu a făcut să nu se amestece lumina cu întunericul, ci să stea separate una de alta. Le-a despărțit și le-a separat foarte mult una de alta…
Acum, după ce a fost făcut soarele, este zi când văzduhul este luminat de soare și când soarele strălucește în emisfera de deasupra pământului; este noapte când soarele ascunzându-se face umbră pământului. Atunci, la început, ziua și noaptea nu se datorau mișcării soarelui, ci se făcea zi și urma noapte când se revărsa lumina aceea care a fost făcută la început și când iarăși se retrăgea, potrivit măsurii rânduite ei de Dumnezeu.” (Sfântul Vasile, Hexaimeron)
La fel spune și Sfântul Ioan Damaschin.
Astfel se cade în extrema introducerii în teologie a duhului științei veacului acesta. Căci în privința cuvântului „zi” pus între ghilimele se consideră a fi o exprimare metaforică ce ar corespunde cu „erele geologice”, o nouă rătăcire contra Scripturii și Sfinților Părinți ce nici n-au auzit de așa ceva:
„Dumnezeu a numit lumina zi, iar întunerecul l-a numit noapte. Iar dela începutul zilei până la ziua cealaltă, este o zi și o noapte. Scriptura a spus: Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, ziua întâia.” (Sfântul Ioan Damaschin Dogmatica )
„Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, adică durata unei zile și a unei nopți…
Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, zi una
A spus una,
- sau pentru că voia să determine măsura zilei și a nopții, unind timpul zilei și al nopții, ca să plinească durata celor douăzeci și patru de ore ale unei zile, care cuprinde negreșit și ziua și noaptea, încât chiar dacă din pricina schimbărilor mersului soarelui se întâmplă ca o zi să aibă mai multe ore ca cealaltă, totuși durata celor două, a zilei și a nopții, să se înscrie în timpul destinat lor, ca și cum Moise ar fi spus: zi una este durata unei zile, măsura celor douăzeci și patru de ore;
- sau pentru că învârtirea cerului de la un semn până la același semn se face într-o singură zi, încât ori de câte ori este seară și dimineață în lume, potrivit învârtirii soarelui, această învârtire nu se face în mai mult timp, ci atât cât se împlinește durata unei zile…” (Sfântul Vasile cel Mare Hexaimeron)
„Deși atât lumina cât și întunericul au fost zidite într-o clipită, totuși, atât ziua cât și noaptea zilei întâi au ținut câte douăsprezece ceasuri fiecare.” (Sfântul Efrem Sirul)
„Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric; și a numit Dumnezeu lumina zi și întunericul l-a numit noapte. A împărțit fiecăruia locul său propriu fixându-le de la început unele hotare, pe care să le păzească mereu neîmpiedicat. Și orice om cu judecată poate vedea că de atunci și până acum nici lumina n-a depășit propriile ei hotare și nici întunericul n-a călcat rânduiala sa, făcând amestec și tulburare. E îndestulător numai acest lucru ca să-i facă pe cei ce vor să se îndărătnicească să asculte și să se supună cuvintelor dumnezeieștii Scripturi, să imite și ei rânduiala acestor stihii, a luminii și a întunericului, care păzesc neîmpiedicat drumul lor și nu depășesc măsurile proprii, ci își cunosc propria lor natură.
A numit o zi sfârșitul zilei și sfârșitul nopții, ca să fie o ordine și un șir în cele văzute, și ca să nu fie nici un amestec…
Dumnezeu a numit sfârșitul luminii seară, iar sfârșitul nopții, dimineață; și pe amândouă le-a numit zi, ca să nu ne înșelăm, nici să socotim că seara este sfârșitul zilei, ci să știm bine că lungimea amândurora face o zi.” (Sfântul Ioan Gură de Aur Omilii)
Zilele au avut în mod de necombătut seară, dimineață, zi (lumină), noapte (întuneric). Iar ziua și noaptea au avut negreșit 12 ore (ceasuri) fiecare, de la bun început, chiar din prima zi a creației. Nu numai că au fost 24 de ore, ci și că aceste ore erau identice cu ale noastre de acum!
De unde știm aceasta? Tot de la Părinții ce ne predau o statornicie a mișcărilor cerești, constante în ciuda căderii în păcat a primilor oameni, care a adus, e adevărat, moartea în creație, dar nu a modificat și cursul timpului, constant de atunci și până la sfârșitul veacurilor!
Vezi în acest sens și Sfântul Ioan Damaschin:
„Ele își urmează fără încetare calea pe care le-a orânduit-o Ziditorul și așa cum le-a întemeiat, după cum spune dumnezeescul David: Luna și stelele pe care tu le-ai întemeiat. Prin cuvintele le-ai întemeiat a arătat statornicia orânduielii și așezării date lor de Dumnezeu. Căci le-a orânduit la timpuri, la semne, la zile și la ani.
Last edited by Postelnicu; 13.11.2012 at 18:41:17.
|