![]() |
![]() |
|
#191
|
|||
|
|||
![]()
Nu este neapărat pentru Fani, căci ea pare a refuza hotărât și fără concesii ideea că zilele facerii lumii aveau exact aceeași durată ca cele de azi, adică cele 24 de ore. Și aceasta oricâte argumente scripturistice și patristice i-ar putea oferi cineva, fie el și Sf. Ioan Gură de Aur a cărui cinstită pomenire am săvârșit-o astăzi. Dar nu e numai ea, așa că, poate spre folosul și întărirea mărturisirii:
„Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric. Cu alte cuvinte, Dumnezeu a făcut să nu se amestece lumina cu întunericul, ci să stea separate una de alta. Le-a despărțit și le-a separat foarte mult una de alta… Acum, după ce a fost făcut soarele, este zi când văzduhul este luminat de soare și când soarele strălucește în emisfera de deasupra pământului; este noapte când soarele ascunzându-se face umbră pământului. Atunci, la început, ziua și noaptea nu se datorau mișcării soarelui, ci se făcea zi și urma noapte când se revărsa lumina aceea care a fost făcută la început și când iarăși se retrăgea, potrivit măsurii rânduite ei de Dumnezeu.” (Sfântul Vasile, Hexaimeron) La fel spune și Sfântul Ioan Damaschin. Astfel se cade în extrema introducerii în teologie a duhului științei veacului acesta. Căci în privința cuvântului „zi” pus între ghilimele se consideră a fi o exprimare metaforică ce ar corespunde cu „erele geologice”, o nouă rătăcire contra Scripturii și Sfinților Părinți ce nici n-au auzit de așa ceva: „Dumnezeu a numit lumina zi, iar întunerecul l-a numit noapte. Iar dela începutul zilei până la ziua cealaltă, este o zi și o noapte. Scriptura a spus: Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, ziua întâia.” (Sfântul Ioan Damaschin Dogmatica ) „Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, adică durata unei zile și a unei nopți… Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, zi una A spus una, - sau pentru că voia să determine măsura zilei și a nopții, unind timpul zilei și al nopții, ca să plinească durata celor douăzeci și patru de ore ale unei zile, care cuprinde negreșit și ziua și noaptea, încât chiar dacă din pricina schimbărilor mersului soarelui se întâmplă ca o zi să aibă mai multe ore ca cealaltă, totuși durata celor două, a zilei și a nopții, să se înscrie în timpul destinat lor, ca și cum Moise ar fi spus: zi una este durata unei zile, măsura celor douăzeci și patru de ore; - sau pentru că învârtirea cerului de la un semn până la același semn se face într-o singură zi, încât ori de câte ori este seară și dimineață în lume, potrivit învârtirii soarelui, această învârtire nu se face în mai mult timp, ci atât cât se împlinește durata unei zile…” (Sfântul Vasile cel Mare Hexaimeron) „Deși atât lumina cât și întunericul au fost zidite într-o clipită, totuși, atât ziua cât și noaptea zilei întâi au ținut câte douăsprezece ceasuri fiecare.” (Sfântul Efrem Sirul) „Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric; și a numit Dumnezeu lumina zi și întunericul l-a numit noapte. A împărțit fiecăruia locul său propriu fixându-le de la început unele hotare, pe care să le păzească mereu neîmpiedicat. Și orice om cu judecată poate vedea că de atunci și până acum nici lumina n-a depășit propriile ei hotare și nici întunericul n-a călcat rânduiala sa, făcând amestec și tulburare. E îndestulător numai acest lucru ca să-i facă pe cei ce vor să se îndărătnicească să asculte și să se supună cuvintelor dumnezeieștii Scripturi, să imite și ei rânduiala acestor stihii, a luminii și a întunericului, care păzesc neîmpiedicat drumul lor și nu depășesc măsurile proprii, ci își cunosc propria lor natură. A numit o zi sfârșitul zilei și sfârșitul nopții, ca să fie o ordine și un șir în cele văzute, și ca să nu fie nici un amestec… Dumnezeu a numit sfârșitul luminii seară, iar sfârșitul nopții, dimineață; și pe amândouă le-a numit zi, ca să nu ne înșelăm, nici să socotim că seara este sfârșitul zilei, ci să știm bine că lungimea amândurora face o zi.” (Sfântul Ioan Gură de Aur Omilii) Zilele au avut în mod de necombătut seară, dimineață, zi (lumină), noapte (întuneric). Iar ziua și noaptea au avut negreșit 12 ore (ceasuri) fiecare, de la bun început, chiar din prima zi a creației. Nu numai că au fost 24 de ore, ci și că aceste ore erau identice cu ale noastre de acum! De unde știm aceasta? Tot de la Părinții ce ne predau o statornicie a mișcărilor cerești, constante în ciuda căderii în păcat a primilor oameni, care a adus, e adevărat, moartea în creație, dar nu a modificat și cursul timpului, constant de atunci și până la sfârșitul veacurilor! Vezi în acest sens și Sfântul Ioan Damaschin: „Ele își urmează fără încetare calea pe care le-a orânduit-o Ziditorul și așa cum le-a întemeiat, după cum spune dumnezeescul David: Luna și stelele pe care tu le-ai întemeiat. Prin cuvintele le-ai întemeiat a arătat statornicia orânduielii și așezării date lor de Dumnezeu. Căci le-a orânduit la timpuri, la semne, la zile și la ani. Last edited by Postelnicu; 13.11.2012 at 18:41:17. |
#192
|
|||
|
|||
![]()
Un pasaj interesant care arata legatura caderii omului cu schimbarrea si a universului:
"Inainte de cadere, cosmosul era, asa cum am vazut, unit prin relatie cu omul. Prin om miscarea materiei isi urma in mod natural directia spre Scopul ei. Era si ea spirituala prin om. Dar calcarea poruncii de catre Adam a facut ca miscarea materiei sa deraieze. Din momentul in care relatia materiei cu trupul omului si prin el spre suflet si spre Dumnezeu s-a rasturnat, materia s-a inchis in sinea ei, miscarea ei a devenit oarba si ratata. Materialitatea e acea stare in care materia e caracterizata in exclusivitate numai de elementele ei, in care e lipsita de atractia sau miscarea ei spre spirit. In caderea omului exist o cadere a materiei insesi." (Panaiotis Nellas, Omul, animal indumnezeit) Autorul se bazeaza aici mai ales pe scrierile sfintilor Grigorie Palama si Maxim Marturisitorul. Nu stiu totusi daca se poate spune a materiei, sau a lumii materiale. Nu e acelasi lucru, mai ales ca notiunea de materie nu era aceeasi pentru cei din vechime ca pentru fizica clasica. De altfel inteleg ca fizica moderna are o notiune a materiei care se apropie mai mult de conceptia simbolica antica decat de cea clasica.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) Last edited by Fani71; 14.11.2012 at 12:47:20. |
#193
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ceea ce sustii tu nu stiu ce este, e un fel de teorie personala care nu mai exista in lume. Exista doar doua teorii, zilele creatiei, si teoria propovaduita de evolutionistii teisti (care sunt in numar infim in ortodoxie, majoritatea in SUA), ca zilele sunt ere ca sa fie in concordanta cu stiinta actuala. Si Eugen tot asta sustine, partea a doua. Daca nu crezi in evolutionism nu stiu ce rost are discutia noastra, doar ca sa nu fie zile, din nonconformism. Desigur, daca o sa cauti o sa gasesti un sriitor prin Madagascar care va spune ca e valabila teoria cu erele si evolutionismul teist. Eugen la inceput daduse mai multe citate din mai multi sfinti, dar i-am aratat ca sunt interpretate eronat, neavand nici cea mai mica legatura cu acest lucru, din fericire nu le-a mai repetat. Uite ca a dat Postelnicu tot citatul din Sf. Vasile tradus, spune mai clar decat alti sfinti ca e vorba de 24 de ore. Eu am spus ca nu sunt preoti in Romania (si cel care era s-a dus in Australia), in tarile care nu sunt majoritar ortodoxe banuiesc ca mai sunt, ca unii sunt cu idei mai moderniste (citeam ca ii impartasesc unii prin alte tari neortodoxe si pe neortodocsi), chiar parintele Serafim spune aca erau credinciosi si din cler in ROCOR care credeau si in evolutionism. Marea diferenta, despre care am si scris, este ca acestea nu sunt pareri ale unor oameni de stiinta, e ce spune Revelatia, e o viziune directa. E ca si cum am spune ca Domnul a gresit, ca nu e adevarat, asta intra la pacat impotriva adevarului, impotriva Duhului Sfant. Nu e vorba doar de ce spun sfintii, e scris acolo. S-au adus in discutie sfintii pentru ca s-a negat ca acolo scrie ce poate citi oricine care a invatat sa citeasca, adica zile si cum e revelatia. Oricum creatia in fiecare zi a fost intr-o clipita, adica in mai putin de o secunda au aparut toate plantele. De aceea spune sf. Vasile: " tot așa, nu este îngăduit a zice că ceea ce pare, potrivit celor istorisite, a fi fost zidit în șase zile, a fost zidit într-o singură clipă și, de asemenea, că unele nume înfățișate în acea istorisire fie nu înseamnă nimic, fie înseamnă altceva." In fiecare zi creatia a durat o clipa, dar au fost sase zile, nu doar o clipa. Sfintii ne dau si explicatii de ce au fost necesare sase zile, desi creatia putea fi toata intr-o clipa. Toata aceasta invatatura din Facerea e in consens cu invatatura ortodoxa, cu faptul ca Domnul creaza doar ceva perfect si fara nevoie de timp, ca moartea a aparut dupa cadere, etc. Si e in concordanta cu celelalte pasaje, am dat exemplul cu decalogul si zilele de munca, acolo Domnul confirma cele sase zile. |
#194
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#195
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asta mi se pare ca are doua consecinte: 1) Ceea ce s-a petrecut inainte de cadere nu este accesibim stiintei 2) Ceea ce s-a petrecut inainte de cadere nu este accesibil intelectului uman decat printr-un limbaj de tip iconic. Asa este limbajul Facerii. Cuvintele zi, cer, apa etc nu inseamna elementele material temporale cu acelasi nume, desi ceea ce desemneaza are o legatura intrinseca (simbolica, iconica) cu ele. La parinti lucrul acesta nu este exprimat clar din cauza ca in univversul lor cultural nu se facea atata caz despre diferenta dintre realitatea fizica si valoarea ei simbolica. Nu ii prea interesa daca urcand catre cerul fizic urcam spre alt nivel de existenta (psihic si apoi spiritual) sau acel cer este un simbol pt acele nivele superioare. Pe noi modernii ne intereseaza
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#196
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ai spus că ești profesoară de religie în Belgia? Și încă ortodoxă? Acum, dincolo de "bunătate" sau "politețe", - care sună foarte secularizat și occidental, umanist, le pot avea oricând și ateii, ereticii, necreștinii, etc. - o profesoară de religie care se "joacă slobod" (sper că doar aici pe forum!) cu "idei" și "păreri proprii" acolo unde e vorba de taine înfricoșate mai presus de fire, de revelații și tâlcuiri insuflate de către Duhul Sfânt vaselor Sale alese, proorocii și Părinții, dă foarte serios de gândit! Să nu ne amăgim că făcând astfel ne menținem în domeniul teologumenelor sau opiniilor personale, ci, să ne temem că putem fi înghițiți cu ușurință în mlaștina ereziilor! Mântuitor este a cunoaște, crede și mărturisi ce au spus Scriptura și Părinții, și pentru aceștia din urmă, întocmai, în ciuda minții noastre și a lumii înconjurătoare cu înțelepciunea ei căzută și mincinoasă! Ai primit destule și de multe ori citate patristice de tâlcuire a Facerii, și cum vedeau Părinții, și continui să te pricești, sucind și învârtind ce nu ți se pare că au zis bine, căutând contradicții și interpretări umaniste la tot pasul. (Din păcate, nu ești nici pe departe singura de pe acest forum în situația asta, dar nu știu dacă chiar este o consolare!) Mai multă "frică" și smerenie nu strică, dacă nu putem să pătrundem duhovnicește acestea, măcar să le propovăduim întocmai cum le-au zis Părinții ("literal!") și să tăiem mintea împrejur, ca nu cumva să uităm și de Epistola întâia către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel 14, 34-35. Nădăjduim că nu am vătămat cu aceste rânduri prea mult nici "bunătatea" nici "politețea"... Domnul să ajute! Last edited by Postelnicu; 14.11.2012 at 18:01:38. |
#197
|
|||
|
|||
![]()
Se pot da oricate citate. Degeaba, daca nu intelegem duhul si sensul general in care scriu parintii.
Si tot degeba dau si eu citate. Nu mi s-a raspuns la ce am intrebat despre interpretarea sfantului Vasile a zilei intai, si nici a expresiei 'intru inceput' ca insemnand prototipul timpului, nu timpul concret. Deci, in sabii sa ne taiem sau in citate sa ne razboim?
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#198
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sfinte Pavele, Sfinte Pavele.... Last edited by Postelnicu; 14.11.2012 at 20:52:46. |
#199
|
|||
|
|||
![]()
Problema voastra, a adliteralistilor, geocentristilor si pamantoplatistilor ;-) este ca luati ca realitate fizica o cosmologie care este de fapt simbolica.
Pentru omul antic (exceptand unii flozofi materialisti), pentru parinti, pentru evul mediu occidental si pana la Galilei, imaginea cosmosului fizic corespundea cu o imagine simbolica a universului intreg, adica nu numai fizic, ci si subtil (psihic) si spiritual (lumea ingerilor). In acest mod, cerul corespundea cu partile nemateriale ale lumii create. Uneori, si cu Cel necreat. Din punct de vedere simbolic, iconic, asta este valabil si astazi, bineinteles; si corespunde cu perceptia senzoriala neajutata de vreun instrument: pamantul este jos, cerul este sus, cerul simblizeaza lumea spirituala si chiar preznta lui Dumnezeu. Este perceptia unu copil (de curand baiatul meu de 4 ani mi-a facut reflexia ca gastele nu zboara bine, nu pot sa zboare pana la Dumnezeu). Iar pamantul desigur este 'jos' si 'in cetru', pentru ca omul este in centru, Dumnezeu l-a pus mediator intre lumea vazta si cea nevazta, intre cer si pamant. (dupa cum spun toti parintii) Dar acest model nu este un model fizic, de tip stiinific modern, ci simbolic. Nu puteti nega totusi observatiile stiintifce. Si ele coresund unei forme de cunoastere valabile la nivelul lor. Si altfel ne dam pe mana ateilor care, asa cum imi amintesc ca ne spunea profesorul nostru de istorie trecut prin scoala stalinista, Dumnezeu nu exista pentru ca cosmonautii au fost in cer si nu l-au vazut (cand ne-a spus asta aveam 10 ani si imi amintesc cami-am spus:Ce absurd! Daca Dumnezeu exista, El nu este in cerul material, desigur!) Repet, petru parinti, nici nu conta daca acest model era adevarat dpdv strict fizic. Pentru ei fizicul se confunda cu simbolicul, in general. Daca vorbesc de zilele creatiei, nu isi pun problema cat de simbolic trebuie intelese acele zile si de ex. daca apele de sus reprezinta chiar ape fizice sau un alt nivel al lumii (cel subtil sau cel spiritual). Nici nu-si puneau problema, nu era in orizontul lor cultural. Poate era mai bine.. Nu stiu, insa cultura umana a evoluat in alta directie iar noi ne punem problema, asa suntem educati, si acum nu mai putem face abstractie de modelul de tip pur fizic aparut odata cu Galilei. A vrea sa facem din acel model simbolic un model materialist mi se pare absurd. As mai vrea sa mai adaug ca raspns la ironiile Postelnicului ca atat eu, cat si el, folosim o cheie hermeneutica in interpretarea textelor patristice. Nu exista lectura simpla, mai ales cand citesti texte atat de vechi trebuie sa ai o cheie de interpretare, nu ajunge sa zici 'scrie negru pe alb', caci non idem est si duo dicunt idem. El alege sa inteleaga in stil modern, stiintific, afirmatiile lor (apa era H2O, pamantul humus, ziua avea 24 e ore etc). Dupa parerea mea, in mod paradoxal, el gandeste mai modernist ca mine iar interpretarea lui e reductoare pentru ca materialista. Un post binecuvantat si imi cer iertare daca am necajit pe cineva.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) Last edited by Fani71; 15.11.2012 at 00:31:12. |
#200
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Asertiunea de mai sus este elucubranta, plina de sofisme, specifica doctrinei creationiste (pseudo)stiintifice. Sfintii Parinti nu se interpreteaza dupa bunul plac al fiecaruia in genul Sola Scriptura. Trebuie sa intelegem ce au spus Sfiintii nu doar sa reproducem ce au spus ei (ca niste copiatoare neisufletite). Sfantul Ioan Damaschin afrima inechivoc in Dogmatica: a) zilele creatiei nu aveau 24 ore pt ca "intainte de facerea Soarelui nu era un veac(durata temporala) care sa se poata masura". b) universul nu are centru spatio-temporal caci "doar Dumnzeu este nemiscat, miscand toate prin lucrarea Sa" c) universul este in expansiune uniforma fata de orice punct din univers, si luand ca referinta Planeta Pamant: "toti cei care afirma ca universul este sferic spun ca se departeaza in chip egal de la Pamant si in sus si laturi si in jos" d) universul este inchis (nu se poate iesi din el) "este ca o sfera". etc. Asadar sa luam aminte. Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psihoterapie ortodoxa | semilia | Resurse ortodoxe on-line | 62 | 15.06.2015 09:38:39 |
Dragostea creștină, cea mai mare virtute teologică | NECTARIE | Generalitati | 13 | 25.01.2011 18:01:59 |
Lumea 100% ortodoxa | coralina | Generalitati | 103 | 10.10.2010 20:42:28 |
Fratia Ortodoxa | mihailt | Biserica Ortodoxa Romana | 10 | 04.08.2008 22:19:41 |
|