La recomandarea prietenului Pelerin spre Răsărit, am parcurs și eu teza de doctorat a vrednicului de pomenire mitropolit al Ardealului, Nicolae Mladin. Și chiar a meritat, este mult mai bună decât mă așteptam!
Mitropolitul Nicolae Mladin -
„Hristos — viața noastră”. Asceza și mistica paulină

„Pe drumul Damascului, marele prigonitor al Bisericii, Saul, s-a îintâlnit cu Hristos: întâlnirea aceasta l-a făcut din prigonitor apostol. Ea este începutul unirii mistice cu Hristos și revelația marelui mister al unității mistice dintre Hristos și Biserică. De atunci înainte, Pavel se știe anexat lui Hristos. De atunci înainte devine marele propovăduitor al mântuirii în Hristos. Fiul lui Dumnezeu S-a făcut om ca pe om să-l facă fiu al lui Dumnezeu după har. Este centrul propovăduirii lui.”
Scrisă într-un stil accesibil, împletind admirabil patosul și luciditatea,
Asceza și mistica paulină se prezintă ca o excelentă analiză a fundamentelor biblice apostolice ale experienței duhovnicești ortodoxe, înscriindu-se totodată ca o replică tacită la marile monografii catolice și protestante asupra paulinismului. Ea reprezintă strălucita teză de doctorat susținută în 1946 la Universitatea din București de cel care avea să devină mitropolit al Ardealului, Nicolae Mladin. Pasionantă și instructivă, lucrarea își menține intactă actualitatea în contextul confuziei spirituale a epocii noastre. Denigrate de unii (Emil Cioran, Alina Mungiu) sau exaltate de alții (Petre Tuțea), persoana și teologia sfântului apostol Pavel continuă să provoace pasiuni violente.
Restituire pe baza unei dactilograme din 1968, cartea de față este o radiografie a coerenței mistice a teologiei pauline. Publicarea ei impune, cu siguranță, o revizuire semnificativă a peisajului teologic românesc postbelic.
Cuprinsul volumului
O restituire necesară (pr. prof. Ioan Ică sr)
Introducere
Prolog. Lumina a strălucit în întuneric…
Partea I.
Unirea mistică obiectiv-sacramentală: „A fi în Hristos”
I. Iisus Hristos Domnul
1. Existența adamică / 2. Iisus Hristos / 3. Eshatologic, etic, mistic
II. Expresii pauline
1. „În numele lui Iisus” / 2. „Prin Hristos” / 3. „În Hristos Iisus” / 4. „Hristos în voi” / 5. Genitivul mistic / 6. „Cu Hristos” / 7. Expresii paralele
III. Unirea mistică cu Hristos
1. Interpretarea panteistă / 2. Soluții psihologic-etice / 3. Duhul și Hristos / 4. Mistica hristocentrică și trinitară
IV. Trupul mistic al lui Hristos
1. Hristosul mistic / 2. Individul și unirea mistică
V. Unirea mistică sacramentală
1. Botezul / 2. Credința și Botezul / 3. Masa Domnului
Concluzii
Partea a II-a.
Aspectul subiectiv: asceza și viața mistică
VI. Principii
1. Ontologic și ascetic / 2. Concretizarea Botezului / 3. Asceza și viața mistică / 4. Norma Bisericii
VII. Mortificarea sau despătimirea
1. Lupta cu vrăjmașii / 2. Faptele „cărnii” / 3. Armele mortificării
VIII. Suferința
1. Pătimirile / 2. Sensul mistic al suferinței / 3. Elogiul hrisostomic
IX. Viața cea nouă
1. Iubirea (a. Iubirea lui Hristos / b. Iubirea de aproapele) / 2. Alte virtuți
X. Rugăciunea
1. Meditație și rugăciune / 2. Rugăciunea neîncetată / 3. Rugăciunea comunitară
XI. Experiența mistică. Fenomene mistice extraordinare
1. Generalități / 2. Harismele / 3. Vedenii și descoperiri
XII. Contemplație și extaz
1. Contemplație și extaz / 2. Chemarea mistică / 3. Vederea, credință și cunoașterea mistică
Epilog eshatologic
Bibliografie
http://edituradeisis.ro/opencart/ind...&product_id=59