Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Cand primim, deci, o ostie consacrata, ori doar o bucata din ea, cand primim o inghititura care pare vin, noi nu credem ca primim, ca ortodocsii, un Isus mort, ci credem ca Il primim pe Isus viu, cu Sfantul Sau Trup si Sange. De aceea, noi spunem "impartasire cu o specie" sau "cu ambele specii" si nu "cu Trupul", "cu Sangele" ori cu "Trupul si Sangele".
|
Domnule Minhea Dragomir, sunt de parere ca afirmatiile dvs cu privire la Euharistia Ortodoxa sunt hazardate si departe de Adevar.
Consider ca afirmatiile dvs incearca sa induca o polemica inutila, care nu aduce nici un beneficiu, nici o roada duhovniceasca.
BO nu intra in detalii in ceea ce priveste Sfanta Taina a Euharistiei. Fiind o taina, ea nu poate fi exprimata in cuvinte ci poate fi doar traita, experimentata.
"Eastern Orthodox Churches, along with the Assyrian Church of the East, agree that in a valid Divine Liturgy bread and wine truly and actually become the body and blood of Christ. They have in general refrained from philosophical speculation, and usually rely on the status of the doctrine as a "Mystery," something known by divine revelation that could not have been arrived at by reason without revelation. Accordingly, they prefer not to elaborate upon the details and remain firmly within Holy Tradition, than to say too much and possibly deviate from the truth. "
http://en.wikipedia.org/wiki/Transub...n_Christianity
http://en.wikipedia.org/wiki/Euchari...rthodox_Church
Painea si vinul devin la Sfanta Liturghie adevarat trupul si adevarat sangele Domnului Iisus Hirstos, iar prin Sfanta Euharistie omul se face "paras intregii firi dumnezeiesti" (II Petru 1,4) pentru ca in persoana Domnului Iisus Hristos "locuieste trupeste toata deplinatatea dumenzeirii" (Coloseni 2,9).
Sunt de parere ca explicatia rationalista a Euharistiei folosite de BC, adica transubstantierea, bazata pe logica aristotelica este inadecvata si depasita din punct de vedere al paradigmei stiintifice actuale.
BO nu a incercat si nu incearca sa explice rational Sfintele Taine ci indeamna la trairea lor, la experienta lor. Taina in BO inseama "mysterion" adica ceva care nu poate fi descris in cuvinte omenesti, spre deosebire de "sacramentum" care din punct de vedere etimologic are alt sens.
In acest constext trebuie subliniat ca in ortodoxie notiunea de suflet, cea corecta, este pe filiera ideo-crestina in care sufletul nu este o substanta infuzata in trup ci omul este trup si suflet (nu din trup si din suflet ca 2 substante). Omul este un intreg psihosomatic duhovnicesc, in care sufletul este o fuctie (un mod existential) a persoanei omului si nicidecum o substanta existenta etern prin sine (asa cum afirma filosofia platonica spre exemplu).
Astfel conform ortodoxiei, omul care se impartaseste cu Sfintele Taine (adevarat Trupul si adevarat Sagele Domnului Iisus Hristos) are ca tinta (scop) hristificarea, sfintenia, caci "nu mai traiesc eu ci Hristos Iisus traieste in mine" (Galateni)... evident ca persoana LUI. In mod tainic persoana Domnului Iisus Hristos lucreaza in fiecare din noi... cei imbisericiti.
http://en.wikipedia.org/wiki/Euchari...ies_contrasted
"The Eastern Orthodox Church has never described exactly how this occurs, or gone into the detail that the Roman Catholic Church has with the doctrine of transubstantiation. This doctrine was formulated after the Great Schism took place, and the Eastern Orthodox churches have never formally affirmed or denied it, preferring to state simply that it is a "Mystery","
http://en.wikipedia.org/wiki/Transubstantiation
http://en.wikipedia.org/wiki/Consubstantiation
http://en.wikipedia.org/wiki/Impanation
http://en.wikipedia.org/wiki/Sacramental_union
Doamne ajuta.