View Single Post
  #383  
Vechi 25.02.2013, 02:57:22
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Ai grija frate Ioan Cezar ca ti-ai acordat prea multa libertare vizavi de ascultarea de duhovnic...
Asta-i bună!...

Soră Mihaela,
vă rog să nu vă grăbiți la interpretări belicoase, ca și când orice cuvânt sau expresie ar trebui să alimenteze suspiciunea de subminare a imaginii Bisericii (Și cine să o facă - taman eu? Chiar așa capabil și periculos mă credeți?...:)).
"Oare respectarea întocmai a formulelor și rânduielilor (pe care credincioșii din Biserica sănătoasă le foloseau cu adevărat pentru a înainta în virtute) poate substitui lucrarea de pocăință? "
Acum e rândul meu să vă întreb: ce v-a făcut să puneți accentul într-o parte și nu mai degrabă în aceasta, pe care am subliniat-o acum? De ce nu mai degrabă ați mers pe firul ăsta, al lucrării lăuntrice, și ați ales să dezvoltați firul care crează și susține o suspiciune? Cuvântul acesta: suspiciune, vă spune ceva?....

Evident că nu contest formulele de credință și rânduiala. (Ba chiar le iubesc cu toată ființa mea! Aș spune că sunt fascinat de ele și că nu am cunoscut nimic mai frumos pe lume, de când mă știu, afară de minunea rugăciunilor și a întocmirii slujbelor în Biserica Ortodoxă, așa cum o cunosc eu.)
Cum aș putea să contest eu rosturile Bisericii noastre? Drept cine mă luați?
E treaba unui om, oricine ar fi el, să se pronunțe în astfel de chestiuni care sunt rodul sfintei Biserici? Dați-vă seama, vă rog, că mă puneți în situația prezumtivă a unei nebunii ieșite din comun.

Întrebarea era dacă formulele și rânduiala, ele singure, duc la vreun folos duhovnicesc.

Și spuneam că oamenii din Biserica sănătoasă le foloseau cu adevărat. La lucrarea ogorului lăuntric mă gândeam. La munca cu sine, la necruțarea de sine, la travaliul, la dinamica pocăinței....

În ce mă privește am convingerea că, deși impecabile pe dinafară, comportamentele văzute nu garantează cu nimic faptul că pe dinlăuntrul lor gândurile, atitudinile, convingerile și simțămintele duhovnicești pot lipsi cu desăvârșire.
În definitiv, nu aceasta e problema fariseului?
Desigur, e treaba fiecăruia să se ferească de ispita căderii în pielea fariseului. Și nici nu afirm că ar fi treaba mea să judec oamenii și stările lor duhovnicești, ci să mă limitez la cele care mă privesc. Problema, însă, poate și trebuie să fie pusă! Mereu. Nu pentru a învinovăți pe vreun confrate, ci pentru a ține un semnal de alarmă permanent treaz. E o datorie a fiecărui creștin să aducă vorba despre aceasta, măcar din când în când.

Oare în duminica de astăzi nu e potrivit, măcar astăzi, ca noi creștinii sa atingem acest subiect mai întâi, și nu altul? Ce anume, așadar, îmi reproșați? Că sunt în prezentul Bisericii? Că nu mă cred în august1016 sau în iulie 2078 și că am fost azi la Sfânta Liturghie ca tot credinciosul? Și că am rămas cu gândul la tema fariseu versus vameș?... Ce ați fi vrut să fac mai bun: să vă vorbesc despre zambile?

"Tipic, tipic și la inimă nimic" vă sună probabil cunoscut. E expresia scurtă care denunță formalismul, moartea duhului creștinului.
Bun, să zicem că ați putea fi de acord cu asta, întrucât, dacă se întâmplă să considerați că singure formulele și rânduiala sunt crescătoare duhovnicește : ați fi în situația de a confunda credința și lucrarea Duhului cu magia/superstiția. Iar eu sunt convins că nici nu o faceți.
Dar de ce am ridicat totuși problema?
Simplu: din pricina roadelor vizibile ale actelor noastre de cult. Roade în comportamentul concret al nostru, al credincioșilor creștini, începînd cu mine mai întâi și continuînd cu toți cei pe care îi cunosc, direct sau indirect (de pildă de pe forum). Nu vedem sufletul omului, nu-i cunoaștem credința dar vedem comportamentele și situațiile. Văd țara asta creștină, văd lumea. De aici întrebarea firească: cine mai e în Biserică, afară doar de aspectul formal?

Ziceam că, singure, aceste cadre necesare (rânduiala, formulările de credință, rugăciunile) nu rodesc nimic sau rodesc moarte, atunci când sufletul nu e afundat în starea de evlavioasă lucrare a pocăinței, cu tot ce știm, măcar din lecturi dacă nu încă din practica proprie, că înseamnă.
Biserica văzută, sistemul de practici de cult, fie el și impecabil, pot fi cu totul rupte de Biserica tainică sfințitoare, singura mântuitoare. Câți intră pe Ușa Acestei Biserici atâția sunt și pe calea mântuirii. Ceilalți nu, oricât și-ar dori sau își închipuie că sunt pe drumul bun.

Acum vi se mai pare la fel de hazardat ce spun? Am adus vreo lezare credinței și practicii Bisericii noastre?

P.S. Relația mea de ascultare față de duhovnic nu ar trebui să fie problema mea cea mai intimă? M-am dezvelit eu singur în această privință pe forum și v-am cerut sfatul sau opinia? ....
(e a doua oară în ultimele zile când îmi evaluați relația cu duhovnicul și cred că nu e folositor să repetați lucrul acesta încă o dată; dacă însă a fost cu foarte bună intenție, frățește, atunci vă mulțumesc pentru atenționare și ... vă rog să vă opriți aici; pentru mine nu-i cu supărare dacă veți continua acest mod agresiv/intruziv de raportare interpersonală, însă cred că vă faceți rău singură)

Last edited by cezar_ioan; 25.02.2013 at 03:15:45.
Reply With Quote