View Single Post
  #44  
Vechi 26.02.2013, 11:20:48
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Bineînțeles.
Roadele însă, nu e nevoie să le judecăm, nici să ne facem închipuite impresii.
E un obicei urât acesta des întâlnit printre (pseudo)creștini, de a justifica și apăra totul, vezi Doamne, în numele unei cumsecădenii care se vrea virtute. Și nu e.
Pentru că roadele Duhului, atunci când există, se văd oricum de la sine, lumina neputînd să fie ținută sub obroc.

Atât Scriptura cât și Tradiția oferă instrumentarul limpede și necesar de a vedea când sunt și când nu sunt roade întru Hristos, în lucrarea zisă metanoia. Fiecare se vede pe sine și totodată vede, prin noua lentilă, și pe ceilalți.
Există o mulțime de indicii ale lucrării duhovnicești și cine are ochi de văzut, vede (la sine și la altul). Una la mână.
Pe de altă parte, sunt mereu capcane care trag spre osândire. Și asta e adevărat. Doi la mână.
Iar a arunca o privire critică, asta nu e musai să fie osândire. De ce nu ar putea să fie ceva bun? Și de ce nu, mai degrabă, ar fi bine-primită de către nevoitor, dacă chiar există nevoință reală și dorință sinceră de îndreptare? De ce, de ce, de ce... Din îngâmfare, de-aia. Ce atâta fals-mister?
Cel care vrea să se îndrepte, caută singur o opinie critică, precum și sprijin și lămurire. Întrucât trage să se ridice la viață adevărată și asta nu se poate prin laude și tăceri infinit prelungite, întrucât duc la confuzie, ca orice formă de ignorare. Dacă vrei să ajuți pe cineva să avanseze, strategia recomandată de orice cunoscător este aceasta: îi evidențiezi reușitele (întărești mișcarea bună, care a dus la țintă) și îi atragi atenția, la momentul potrivit, asupra nereușitei, indicîndu-i și alternativa corectă. Dacă îl ignori, ajunge să confunde binele cu răul și să-și facă păreri de sine închipuite... Cel care-i încântat de sine (narcisistul, mândruțul și mândruțica), fuge însă de orice formă de critică și sare ca ars strigînd "osândire!"... El cere mereu aprobare, apreciere, mângâiere, competență, rafinament... O, câte nu cere el! Mereu cere și reproșează că nu i se oferă. Șmecher tipu, nu-i așa? Șmecher prost, însă, că-i spre surparea lui.

Așa cum înțeleg eu, pe măsură ce își vede de lucrarea personală creștinul este chiar dator să privească și în jurul lui și, uneori, când desigur este justificat și constructiv, să mustre și să îndrepte pe fratele de credință, oricine ar fi acesta. Mă rog, să mustre, nu să dărîme, asta-i evident...
Așa grăiește și Domnul:

Iezechiel 3

17. "Fiul omului! Iată, te-am pus străjer casei lui Israel; vei asculta deci cuvântul ce-Mi va ieși din gură și-l vei vesti ca din partea Mea.
18. De voi zice celui rău: Vei muri! și tu nu-l vei înștiința, nici nu-i vei grăi, pentru a abate pe cel rău de la calea lui cea rea, ca să trăiască, cel rău va pieri în nelegiuirea sa și Eu voi cere sângele lui din mâna ta.
19. Iar dacă tu vei înștiința pe cel rău și el nu se va întoarce de la răutatea lui și de la calea sa cea rea, acela va pieri de păcatul său, iar tu îți vei mântui sufletul tău.
20. De asemenea, când cel drept se va abate de la dreptatea sa și va săvârși răul când voi pune înaintea lui o cursă și va muri, dacă tu nu l-ai înștiințat, acela va muri pentru păcatul său, iar faptele lui de dreptate, pe care le-a făcut el, nu i se vor pomeni, și Eu voi cere sângele lui din mâinile tale.
21. Iar dacă tu vei înștiința pe cel drept să nu păcătuiască și el nu va păcătui, atunci va fi și el viu, pentru că a fost înștiințat și îți vei mântui și tu sufletul tău".
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote