Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan
Unde nu e ascultare umilită de un om care pute în carne și oase,
nimic nu este. AMIN!+
P.S. Prin "ascultare umilită" înțeleg: deschisă, inima toată.
|
Aș vrea să revin un pic la acest pasaj.
În primul rând pentru că Leonte și-a exprimat deja dezacordul (și asta m-a stimulat să cuget încă o dată la afirmația scrisă, spre a cerceta temeiurile cuvântului meu care nu s-a vrut doar o vorbă brutală),
în al doilea rând pentru că N.Priceputu... tace. Și îmi spune gândul că ar vrea să vorbesc eu, în schimb...:)
Putreziciune e omul.
Doar viermii, poate, că mai îndrăgesc sub soare, descompunerea trupului omenesc. Și poate corbii negri și hienele...
Viermii însă, acești catalizatori și delicați meșteșugari ai descompunerii trupești, acești înălbitori naturali care subliniază fără tăgadă vremelnicia și perisabilitatea noastră de călători prin timp, viermii sunt cei mai siguri martori ai putreziciunii omului.
Uneori mă minunez cât de smeriți sunt viermii... După ce își săvârșesc minuțios treaba, cu micile lor aparate hiperanalitice, ei merg mai departe și poartă în măruntaiele lor tot ceea ce nu ne mai folosește la nimic și care nouă, celor însetați după viața veșnică, ne repugnă: materia neînsuflețită. Dovada a ce mai rămâne din frumosul om când moartea pune în aplicare despărțirea sufletului de trup. Și încă, mai uimitor, din respingătorul nostru rest, mort de-a binelea, ei fac prin legile viului puse de Dumnezeu pe pământ, ei fac putere nouă de viață...
Când un om, oricine ar fi, acceptă să își deschidă inima și chiar să dea uneori ascultare (depășindu-și astfel neîncrederea, temerile, angoasele cele mai profunde privitoare la omenesc și sfințirea omenescului) unei alte persoane, așadar unui om muritor, cred că săvârșește următorul lucru:
- mai întâi realizează un pas mare către umilință, către acceptarea cuminte a Voii Domnului, făcînd o lucrare aproape la fel de uimitoare ca a viermușilor: omul acesta se contopește, mai mult chiar decât o fac inelații la nivelul cărnii, cu sufletul unui semen supus la rândul său, în condiția corpului omenesc, putreziciunii;
- a te dezvălui unui om care este ca și tine supus deșertăciunii, este desigur o nebunie deplină. Nu are nici pic de inteligență, nici pic de simț al prevederii. Dar, dintr-odată, crezînd că acest om căruia îi dezvăluiești cămările sufletului tău este OMUL LUI DUMNEZEU ȘI PUS SĂ SLUJEASCĂ TAINIC ÎNTRU MÂNTUIREA SUFLETELOR, nebunia ta a devenit depășirea condiției vremelnice, deșarte. Te-ai înălțat de la masa viermilor, cu duhul, la Masa Împăratului. Cu trupul în mormânt, cu sufletul în Ceruri...
- trebuie văzut în preot mai întâi un om care pute, întrucât, așa cum însuși preotul o spune pe timpul sfintelor slujbe și mai apăsat la Sfânta Liturghie și la Sfânta Spovedanie, omul acesta aparte este înainte de toate păcătos. Și nu face altceva decât să slujească, rob al Domnului. El este așadar muritor, hrană pentru viermi ca și tine, frate de aceeași condiție pieritoare ȘI TOTODATĂ TE CHEAMĂ ÎN FRĂȚIE ÎNAINTEA LUI DUMNEZEU. Dar tu nu accepți, nu te spovedești la el, ținîndu-te cu gândul mai mult la asemănarea voastră, de ființe pornite pe drumul descompunerii, decât la temporara deosebire prin care unul e duhovnicul iar celălalt e fiul. Și iată cum dintr-odată se cască așa o prăpastie nesfârșită pe care duhovnicul te roagă să o treci, iar tu refuzi.
- nimic din ce conține inima unui om nu ar trebui ascuns de semenul om; dar întrucât noi ne-am deprins cu toate cele ale răutății și trăim vârtos boala vicleșugului de a ne ascunde de semeni SPRE ÎNTREGIREA NEÎNCETATĂ A MARELUI IMPERIU AL FRICII CĂ NI S-AR ZĂDĂRNICI NĂZUINȚELE PERSONALE, pentru această limită copleșitoare a noastră Biserica a rânduit să existe totuși o excepție: duhovnicul. Măcar acestuia să ne deschidem inima toată, dacă semenilor ne este frică să o facem, din mii și mii de înțelepte rațiuni care țin de buna cunoaștere, vai, a junglei sociale. Hrănim astfel, singuri cu mâna noastră (voluntară), pe lângă duhul putreziciunii pe care îl urâm ȘI PE DUHUL DEZBINĂRII pe care, dealtfel, noi credem că îl urâm încă și mai mult.
- și-n ciuda acestor fapte vrednice de milă, cu toate acestea, iată, noi ne numim creștini... Argumentăm și justificăm la nesfârșit, în modurile cele mai savante (pe măsura puterii minții fiecăruia) hotărârea noastră de a întări zidurile fricii și ale disprețului, ale neîncrederii și ale tuturor găselnițelor minții omenești, cufundînd astfel, poate fără voia noastră, minunea Tainei Spovedaniei în latrina întunericului socotelilor omenești. În paralel, desigur, noi râvnim Lumina...
- mai poate fi, astfel, ceva? Rupînd CERCUL SFINTELOR TAINE prin neîncrederea noastră în faptul că omul care pute în carne și oase, pornit fiind deja către putreziciune la masa viermilor, este totodată și sufletul sfințit care la rândul său ne sfințește prin Spovedanie, rupem astfel și zapisul credinței noastre în Hristos, rupem făgăduințele toate și astfel dovedim, fără tăgadă, că am jurat doar cu buzele. Și ne mirăm că prin această gaură din inelul care ne-ar lega altminteri de Hristos, ne mirăm așadar că se scurge tot grâul nevoințelor noastre, toată pârga credinței, toată nădejdea noastră. Și că nu mai rămâne nimic.
Ca urmare, sunt încredințat deplin că, într-adevăr nimic nu este dacă nu deschidem inima toată la Spovedanie, înaintea celui ce este un om care pute în carne și oase ca și noi, vremelnicii, și totodată un suflet de om sfințit și sfințitor, împreună cu care ne legăm pentru totdeauna în zborul sufletelor noastre către Împărăția lui Dumnezeu. Neputincioși, vremelnic și totodată sub Puterea Învierii lui Hristos.