![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Știm amândoi, ca oameni care am primit, fiecare după măsura lui, darul rugăciunii că asemenea oricărei Taine rugăciunea nu e Limanul ci invitație dureroasă către călătoria soră cu viața și cu moartea... Cristian, poate că nu e ispită mai mare sub soare ca sfânta rugăciune... Amintește-ți de Sfântul Siluan!... De Pelerinul rus... De Sofronie... De Rafail Noica... De David, amintește-ți încă... Oare din rugăciune și-au făcut SFÂRȘIT DE DRUM? Sau, poate, bun început... Frate, rugăciunea, fie ea și din inima toată e lucru curat drăcesc, uneori. Unde nu e ascultare umilită de un om care pute în carne și oase, nimic nu este. AMIN!+ P.S. Prin "ascultare umilită" înțeleg: deschisă, inima toată. Last edited by cezar_ioan; 28.02.2013 at 05:18:10. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
11. În lăcașul dinlăuntru, de după perdea
nu intră nimeni cu fapta, decât numai Mântuitorul Hristos. Totuși creștinii intră - cei care intră - cu gândul, cu simțirea ori prin contemplație. Este o stare, iar nu o mișcare. 12. Cineva a spus: cred că la marile sărbători - de Sfântă Învierea Domnului, de Crăciun, de Pogorârea Sfântului Duh și de altele, asemenea și în zilele de duminică și în cele de pomenire - repausaților care încă nu s-au curățit li se dă voie să treacă pe la locurile unde au petrecut în timpul vieții, mai ales pe la cei care se roagă pentru ei, și să le arate în vis starea în care se află, pentru întețirea rugăciunilor acelora sau pentru mângâierea lor. 13. Nesupunîndu-ne cu inima împăcată față de ceea ce a hotărât Dumnezeu pentru noi, conjuncturile în care ne aflăm își pot pierde puterea lor mântuitoare și astfel ne păgubim pentru totdeauna. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Am dat aici pe topic mai multe citate din cartea "Viața lăuntrică" de Sfântul Teofan Zăvorâtul.
În capitolul respectiv, sfântul nu precizează ce om a spus aceste cuvinte. Le recomandă însă, ca exemplu de gânduri care pot veni la rugăciune și nu numai, propunînd să le notăm, atunci când ele ne apar în minte. Sunt așadar extrase dintr-un jurnal personal. Nu e exclus să fie chiar jurnalul sfântului. Cine însă a spus acele cuvinte, nu ne spune... |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu mai fac.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Altă dată să nu se mai întâmple, elev Dragomir!
Mai este totuși o șansă pentru o notă mare la examen: să elaborezi un mic eseu, de maxim 150 cuvinte, în baza orelor petrecute la bibliotecă, eseu în care vei preciza minim o asemănare și minim 2 deosebiri între cuvântul ortodox din citatul amintit și învățătura BC. Notă: eseul poate fi realizat și în colaborare. Cu Gigel, desigur... Bon succes! A bientot! Last edited by cezar_ioan; 03.03.2013 at 22:29:40. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
14. Întreptarea exterioară fără lucrare de îndreptare lăuntrică
este la fel ca o rană oblojită pe dinafară, dar a cărei pricină este neglijată; sau ca o casă în putrezire, însă bine tencuită și vopsită... 15. Cum poți să-L vezi pe Dumnezeu în inima ta, fără să-I micșorezi măreția? Ținînd în minte că El este Preasfânt și fără să-I cuprinzi prezența în vreo formă. 16. Una este a discuta despre problemele credinței și alta este a crede. În al doilea caz nu se adaugă nici o cunoștință nouă dar alcătuirea inimii este alta și altul este gustul celor știute. Last edited by cezar_ioan; 07.03.2013 at 22:55:11. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cat despre transarea facuta de tine nu sunt de acord. Si asta e bine, caci se pot lamuri neintelegeri. Exista ideea de rugaciune, precum acelora care socotesc ca si-au platit datoria fata de Dumnezeu. Aceasta este amagirea celor mai multi dintre ortodocsi (caci restul nu sunt din turma noastra, nici pe raspunderea noastra). Exista rugaciunea omului profund in gandire, care este o rugaciune rationala, aducatoare de har pentru minte, ascutirea mintii. Exista rugaciunea inimii fierbinti, sau a celei pline de durere. "Puterea Duhului Sfant poate sa o cunoasca cele ce isi plange pacatele, sau cel ce traieste napastuit si nu se tulbura."(p. Proclu) Este drept, ca masurile harice pentru rugaciunea din inima fierbinte, sunt atat de mari, incat omul cade coplesit de uimire si nu-si poate imagina ca exista ceva mai presus de aceasta. Exista o descriere a treptelor rugaciunii facuta de arhim. Cleopa, iar inregistrarea se gaseste pe YouTube. Dar eu am gasit la sf. Isaac Sirul, ceva si mai adanc, o mergere mai departe in apropierea de Dumnezeu. Concluzia celor citite de mine este aceasta. Apropierea de Dumnezeu este drumul catre perfectiune, iar Cel ce are masura perfectiunii, nu doar ca nu va gresi intr-o zi lumina, nu doar ca nu va cadea in ispita nici 1 data in luna, nu doar intr-un an... Unul ca Acela nu va gresi in vecii vecilor, adica la infinit. Oare intelegem noi grozavia vesniciei? Cate suferinte si cate bucurii sunt intr-un ceas? Dar intr-un an? Dar intr-un veac? Dar intr-o era, putem macar sa ne imaginam cate luminite se aprind si se sting intr-o era? Dar vesnicia...? Asadar, a cauta pe Dumnezeu insemna a te slefui vesnic, fara oprire. Iar daca Dumnezeu, pentru mila Sa isi intinde mana catre noi, si ne trage la El, oare pentru dreptatea mea este aceasta? Oare pentru ca sunt curat? Oare pentru datina pe care o pastrez sau pentru celelalte porunci? Daca socotesc una ca aceasta, ca pentru un merit al meu ma trage Dumnezeu "in sus", ma amagesc precum saducheii si de sfarsitul lor voi avea parte; si eu si cei ce-mi urmeaza mie. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În primul rând pentru că Leonte și-a exprimat deja dezacordul (și asta m-a stimulat să cuget încă o dată la afirmația scrisă, spre a cerceta temeiurile cuvântului meu care nu s-a vrut doar o vorbă brutală), în al doilea rând pentru că N.Priceputu... tace. Și îmi spune gândul că ar vrea să vorbesc eu, în schimb...:) Putreziciune e omul. Doar viermii, poate, că mai îndrăgesc sub soare, descompunerea trupului omenesc. Și poate corbii negri și hienele... Viermii însă, acești catalizatori și delicați meșteșugari ai descompunerii trupești, acești înălbitori naturali care subliniază fără tăgadă vremelnicia și perisabilitatea noastră de călători prin timp, viermii sunt cei mai siguri martori ai putreziciunii omului. Uneori mă minunez cât de smeriți sunt viermii... După ce își săvârșesc minuțios treaba, cu micile lor aparate hiperanalitice, ei merg mai departe și poartă în măruntaiele lor tot ceea ce nu ne mai folosește la nimic și care nouă, celor însetați după viața veșnică, ne repugnă: materia neînsuflețită. Dovada a ce mai rămâne din frumosul om când moartea pune în aplicare despărțirea sufletului de trup. Și încă, mai uimitor, din respingătorul nostru rest, mort de-a binelea, ei fac prin legile viului puse de Dumnezeu pe pământ, ei fac putere nouă de viață... Când un om, oricine ar fi, acceptă să își deschidă inima și chiar să dea uneori ascultare (depășindu-și astfel neîncrederea, temerile, angoasele cele mai profunde privitoare la omenesc și sfințirea omenescului) unei alte persoane, așadar unui om muritor, cred că săvârșește următorul lucru: - mai întâi realizează un pas mare către umilință, către acceptarea cuminte a Voii Domnului, făcînd o lucrare aproape la fel de uimitoare ca a viermușilor: omul acesta se contopește, mai mult chiar decât o fac inelații la nivelul cărnii, cu sufletul unui semen supus la rândul său, în condiția corpului omenesc, putreziciunii; - a te dezvălui unui om care este ca și tine supus deșertăciunii, este desigur o nebunie deplină. Nu are nici pic de inteligență, nici pic de simț al prevederii. Dar, dintr-odată, crezînd că acest om căruia îi dezvăluiești cămările sufletului tău este OMUL LUI DUMNEZEU ȘI PUS SĂ SLUJEASCĂ TAINIC ÎNTRU MÂNTUIREA SUFLETELOR, nebunia ta a devenit depășirea condiției vremelnice, deșarte. Te-ai înălțat de la masa viermilor, cu duhul, la Masa Împăratului. Cu trupul în mormânt, cu sufletul în Ceruri... - trebuie văzut în preot mai întâi un om care pute, întrucât, așa cum însuși preotul o spune pe timpul sfintelor slujbe și mai apăsat la Sfânta Liturghie și la Sfânta Spovedanie, omul acesta aparte este înainte de toate păcătos. Și nu face altceva decât să slujească, rob al Domnului. El este așadar muritor, hrană pentru viermi ca și tine, frate de aceeași condiție pieritoare ȘI TOTODATĂ TE CHEAMĂ ÎN FRĂȚIE ÎNAINTEA LUI DUMNEZEU. Dar tu nu accepți, nu te spovedești la el, ținîndu-te cu gândul mai mult la asemănarea voastră, de ființe pornite pe drumul descompunerii, decât la temporara deosebire prin care unul e duhovnicul iar celălalt e fiul. Și iată cum dintr-odată se cască așa o prăpastie nesfârșită pe care duhovnicul te roagă să o treci, iar tu refuzi. - nimic din ce conține inima unui om nu ar trebui ascuns de semenul om; dar întrucât noi ne-am deprins cu toate cele ale răutății și trăim vârtos boala vicleșugului de a ne ascunde de semeni SPRE ÎNTREGIREA NEÎNCETATĂ A MARELUI IMPERIU AL FRICII CĂ NI S-AR ZĂDĂRNICI NĂZUINȚELE PERSONALE, pentru această limită copleșitoare a noastră Biserica a rânduit să existe totuși o excepție: duhovnicul. Măcar acestuia să ne deschidem inima toată, dacă semenilor ne este frică să o facem, din mii și mii de înțelepte rațiuni care țin de buna cunoaștere, vai, a junglei sociale. Hrănim astfel, singuri cu mâna noastră (voluntară), pe lângă duhul putreziciunii pe care îl urâm ȘI PE DUHUL DEZBINĂRII pe care, dealtfel, noi credem că îl urâm încă și mai mult. - și-n ciuda acestor fapte vrednice de milă, cu toate acestea, iată, noi ne numim creștini... Argumentăm și justificăm la nesfârșit, în modurile cele mai savante (pe măsura puterii minții fiecăruia) hotărârea noastră de a întări zidurile fricii și ale disprețului, ale neîncrederii și ale tuturor găselnițelor minții omenești, cufundînd astfel, poate fără voia noastră, minunea Tainei Spovedaniei în latrina întunericului socotelilor omenești. În paralel, desigur, noi râvnim Lumina... - mai poate fi, astfel, ceva? Rupînd CERCUL SFINTELOR TAINE prin neîncrederea noastră în faptul că omul care pute în carne și oase, pornit fiind deja către putreziciune la masa viermilor, este totodată și sufletul sfințit care la rândul său ne sfințește prin Spovedanie, rupem astfel și zapisul credinței noastre în Hristos, rupem făgăduințele toate și astfel dovedim, fără tăgadă, că am jurat doar cu buzele. Și ne mirăm că prin această gaură din inelul care ne-ar lega altminteri de Hristos, ne mirăm așadar că se scurge tot grâul nevoințelor noastre, toată pârga credinței, toată nădejdea noastră. Și că nu mai rămâne nimic. Ca urmare, sunt încredințat deplin că, într-adevăr nimic nu este dacă nu deschidem inima toată la Spovedanie, înaintea celui ce este un om care pute în carne și oase ca și noi, vremelnicii, și totodată un suflet de om sfințit și sfințitor, împreună cu care ne legăm pentru totdeauna în zborul sufletelor noastre către Împărăția lui Dumnezeu. Neputincioși, vremelnic și totodată sub Puterea Învierii lui Hristos. Last edited by cezar_ioan; 02.03.2013 at 03:36:24. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
13. Nesupunîndu-ne cu inima împăcată
față de ceea ce a hotărât Dumnezeu pentru noi, conjuncturile în care ne aflăm își pot pierde puterea lor mântuitoare și astfel ne păgubim pentru totdeauna. |
|