Citat:
În prealabil postat de Mihailc
Cuvântul "schizofrenogen", deși este o contrucție lingvistică livrescă și oarecum artificială în raport cu limbajulul uzual, are substanță lexicală. Calchiată desigur după alte cuvinte care folosesc derivatele grecești gennan, gennao (= a produce, a naște, a genera), cum sunt patogen, electrogen, chiar oxigen sau geneză, genealogie etc.
Prin urmare "schizofrenogen" trimite la înțelesul "producător, cauzator, generator" de schizofrenie.
Deși este într-adevăr riscant să dai cezarului ce-i al cezarului în asemenea cazuri, o minimă onestitate ne obligă să recunoaștem în anumite atitudini religioase exclusiviste, drept focare de comportament, mod de gândire și de existență cu potențial schizoid.
În cazul creștinismului, fenomenul poate fi verificat în mulțimea indeterminată de abordări sectare ale vieții spirituale, atât intra cât și extra ecleziale. Atunci când Evanghelia nu mai este asumată ca o reintegrare într-o altfel de ordine cosmică ce revalorizează întreaga existență a omului până în străfundurile ultime ale existenței lui și este înțeleasă ca o trambulină ideologică pentru saltul impersonal într-o bunăstare veșnică a propriului ego, pericolul rupturii de realitatea împărtășită în favoarea viețuirii exclusive în lumea fantomatică a propriului imaginar, pândește la fiecare pas.
|
Aici -
"recunoaștem în anumite atitudini religioase exclusiviste focare de comportament, mod de gândire și de existență cu potențial schizoid." găsesc o mică problemă de interpretare:
a) aceste atitudini sunt focare cu potențial schizoid SAU
b) focarul schizoid al unei persoane se exprimă ȘI prin tulburări ale vieții de credință?
Înțeleg că una este afirmația "creștinismul are potențial schizofrenogen"
și alta e afirmația "tulburarea schizo se exprimă prin dezordine inclusiv în viața de credință".
Opinia mea este că:
a) tocmai pentru că suntem bolnavi, în multe și felurite ipostaze, Hristos ne-a dăruit Biserica drept Bolniță. Cine se ține de tratament, mai repede sau mai târziu, mai ușor sau mai greu, se face bine. Prin și în Biserică unde se manifestă Doctorul și Doctoria, adică Harul tămăduitor.
b) miezul vindecării în Biserică cred că este:
nu asimilez Biserica la mine (adică renunț la pretenția nebunească a picăturii de a încorpora Oceanul) ci dimpotrivă,
mă acomodez eu la viața Bisericii, detașîndu-mă treptat de maladivele mele atașamente infantile și devenind matur întru Hristos. Este o restructurare treptată a tuturor coordonatelor personale. Metanoia, pocăință.
În concluzie, viața creștină nu induce schizofrenie ci vindecă de schizofrenie, de narcisism, de toate bolile.
Din păcate însă, unii vin în Biserică pentru a o înstăpâni cu bolile lor iar nu pentru a se lăsa sub mâna Doctorului. Mulți dăm buzna în Biserică mânați fiind de această nesimțire și orbire de sorginte drăcească.
Nebunii, însă, nu pot face nici un rău Bisericii. Doar pe ei înșiși se băgubesc, întrucât au în mână comoara și o aruncă la coș, considerînd-o gunoi.
Nu Biserica îl face pe om schizofrenic ci schizofrenicul are impresia că Biserica este bolnavă. Dar când bolnavul va începe să se lumineze, prin hotărârea de a urma tratamentul, se va rușina de boala sa, va purcede să se delimiteze de nucleul morbid și va descoperi, treptat, un nou mod de viață, sănătos și mântuitor.
Conflictul dintre chemarea sănătății și fascinația morbidă a bolii și a morții este evident. Sau, mai degrabă, e o muncă de lepădare de sine, de curățare cu ciobul de pe pielea sufletului, a bubelor toate. Îndepărtarea râiei nu e lucru ușor, nici plăcut. Dracul se ține scai, e a mai ageră căpușe care se poate închipui. De aici desigur o anumită tensiune permanentă, specifică travaliului de doliu, că mult ne-a mai plăcut curvia, cu miile și milioanele ei de fețe...
Nu numai Iov se curăța de bube, ci și noi.
Să ne ajute Dumnezeu cu niscai timp și cu un ciob potrivit fiecăruia!