View Single Post
  #3  
Vechi 24.03.2013, 12:14:52
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Marius22 Vezi mesajul
In loc de "catolica" rostim "soborniceasca" avand insa acelasi inteles, adica "de pretutindeni". Diferenta o face originea cuvintelor. Cuvantul catolic este de origine greaca in timp ce sobornicesc este de origine slava.
Biserica s-a înțeles pe sine ca fiind catolică, nu atât în sensul în care înțelegea spre exemplu Augustin, care înțelegea prin catolicitate răspândirea cât mai largă, universală, cât mai extinsă a Bisericii, ci în sensul de integritate și deplinătate interioară a vieții Bisericii, sau în sensul în care înțelegea sfântul Chiril al Ierusalimului, și aici citez:

“And the Church is called ‘catholic’ for being in the entire world from one end of the earth to the other and for teaching wholly “KATHOLIKOS” and lacking nothing of all the doctrines that must become part of man’s knowledge… and for subjecting every race of men… to godliness and for curing completely (KATHOLIKOS) and healing every sort of sin, commited either through the soul or the body, and for being of possession of every notion of virtue in word or in deed that can be named, as well as every spiritual gift.”

sursa: CATHOLICITY OF THE CHURCH: "SOBORNOST" (a se citi întreg articolul, în graiul englezesc)
http://www.orthodoxresearchinstitute...atholicity.htm

În acest sens putem să înțelegem de ce Biserica lui Hristos era catolică și atunci când era restrânsă doar în perimetrul Ierusalimului sau al Iudeii, nu doar atunci când s-a răspândit în lumea cunoscută atunci. Dacă am merge doar pe ce spunea Augustin, atunci am putea spune că Biserica nu era de fapt de la început catolică, ci doar a devenit catolică, prin răspândire, ceea ce ar duce la concluzia că Biserica nu se caracteriza de la bun început drept catolică, chiar dacă întreaga dezvoltare a învățăturii nu a survenit dintr-o dată. Augustin compara Biserica catolică cu ereticii sau cu sectarii de la vremea respectivă, spunând că diferența între catolici și eretici era dată de răspândirea universală a catolicilor și răspândirea locală, regională a ereticilor (spre exemplu a arianiștilor, ori a donatiștilor), însă acesta este totuși un punct de vedere superficial în comparație cu viziunea lui Chiril al Ierusalimului și a Bisericii Ortodoxe.

Citat:
În prealabil postat de MariaB Vezi mesajul
si totusi, "soborniceasca" inseamna

"sinodal, conform soborului"
unde "sobor" este
"reuniune, intrunire, conciliu, sinod, adunare de arhierei sau de preoti, totalitatea unor preoti sau calugari dintr-un loc"
(cf. Dictionarul lui Scriban, 1939)

sau

"intemeiat pe hotararile sinoadelor ecumenice"
iar "sobor" este
"adunare, intrunire, consfatuire, sfat, sinod; slujba religioasa ortodoxa oficiata de un numar mare de clerici"
(cf. DEX)

in concluzie,
"soborniceasca", in Crez, cam schimba sensul termenilor initiali din Crez

folosirea termenului "soborniceasca" in Crez s-a facut ulterior
deci, ar trebui vazuta istoria delimitarilor ulterioare ale ortodocsilor fata de catolici si ale catolicilor fata de ortodocsi
dar unde?
caci fiecare isi spune si isi sustine propria versiune...
si apoi, nici nu s-a folosit termnul "ortodoxa" in Crez
Sobornicitatea cred că se referă, dincolo de sensul catolicitate așa cum este definit mai sus, la sensul de comuniune, mai precis la comuniunea Bisericii în Duh și în Adevăr. În acest sens putem observa că Biserica era sobornică de la bun început, deși din punctul de vedere al răspândirii teritoriale printre oameni nu era catolică, și din acest punct de vedere sobornicitatea caracterizează Biserica lui Hristos într-un sens mult mai profund, mai autentic și mai adevărat în comparație cu felul în care înțelegea Augustin (și cum mai înțeleg de altfel și mulți papistași în ziua de azi) catolicitatea Bisericii. Sobornicitatea trimite la comuniunea în Duh și în Adevăr, și la primirea și trăirea revelației dumnezeiești într-un mod comunitar, sobornicesc, și chiar într-un sens sinodal, dacă înțelegem că Biserica este și ea zidită ierarhic, nu este trântită haotic pe pământ; doar că ierarhia eclezială este diferit înțeleasă de ortodocși și de eretici.

Și am mai arătat pe ce se fundamentează biblic sobornicitatea Bisericii, așa cum este înțeleasă de Biserica lui Hristos, adică de Biserica Ortodoxă (sunt doar câteva justificări biblice, nu toate):

Și Eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, Duhul Adevărului, pe Care lumea nu poate să-L primească, pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaște; voi Îl cunoașteți, că rămâne la voi și în voi va fi ! (Ioan XIV, 16-17) Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-L va trimite Tatăl, în numele Meu, Acela vă va învăța toate și vă va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus Eu. (Ioan XIV, 26) Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine. (Ioan XV, 26) Încă multe am a vă spune, dar acum nu puteți să le purtați. Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci toate câte va auzi va vorbi și cele viitoare vă va vesti. Acela Mă va slăvi, pentru că din al Meu va lua și vă va vesti. Toate câte are Tatăl ale Mele sunt; de aceea am zis că din al Meu ia și vă vestește vouă. (Ioan XVI, 12-15)

A se vedea și icoana Pogorârii Duhului Sfânt, pentru a înțelege de ce Biserica Ortodoxă se înțelege ca sobornică și ce înseamnă sobornicitatea într-un sens vizual:



asta spre deosebire de catolici care au o altă viziune despre Biserică, aici un singur om, sau un singur post, oficiu sau funcție fiind singurul (depozitar, deținător, în realitate al Adevărului) garant al Adevărului în credință și morală, restul Bisericii fiind într-un fel de întuneric fără "iluminările" credinței lui, strălucind de pe fața papală și din hotărârile sau acceptările lui de la catedră:



Dată fiind vechimea venerabilă a icoanei și realității Pogorârii Duhului adevărului, precum și a învățăturii ortodoxe despre sobornicitate și catolicitate, spre deosebire de inovația recentă, atât în tablouri cât și în doctrină, specifică romano-catolicismului, se poate înțelege care este Biserica cea adevărată a lui Hristos și care este "sinodul" răzvrătiților.

Spre deosebire de alte organizații, Biserica Ortodoxă, ca Trup Mistic al lui Hristos, are o unitate, monolitică aproape, foarte dură, între dogmatică, morală, spiritualitate, liturgică, etc, toate fiind între ele legate într-un chip mistic de Duhul Sfânt, și asta face ca ecumenismul autentic al Bisericii Ortodoxe să nu poată consta în realitate decât prin integrarea ereticilor, schismaticilor, rătăciților, fie chiar și gradual, treptat, în unitatea și sobornicitatea Bisericii lui Hristos, asta neînsemnând că ortodocșii nu ar avea nimic de învățat de la ceilalți; este valabil și pentru catolici, și pentru protestanți, și pentru pocăiți, și pentru oricine altcineva, că a putea să intre în unitatea și sobornicitatea Bisericii nu se poate decât în condițiile ortodoxizării treptate, căci altfel nu se poate, totul ar sfârși într-un teatru ieftin, în niște forme fără fond, într-o rătăcire și cădere de la Adevăr, asta neînsemnând că ortodocșii nu ar avea nimic de învățat de la ceilalți. Ori tocmai aici este una dintre problemele și provocările majore ale Bisericii lui Hristos, anume aceea a necesității misiunii ortodoxe între rătăciții de la dreapta credință și de la dreapta cunoaștere a lui Dumnezeu; din nefericire tocmai asta este ceea ce nu se face, adoptându-se de multe ori un conciliarism, un împăciuitorism eretic, fals, rătăcit de la Adevăr, și care poate avea consecințe foarte grave pentru Biserica Ortodoxă. Această necesitate a pătrunderii altora de Duhul ortodox vine din aceea că, pe când unitatea celorlalți este mai mult formală, exterioară, la catolici fiind mai mult formalist-cultică, dată în primul rând de mărturisirea de cele mai multe ori pur formală a unei credințe și de ascultarea de un om care s-a suit pe un tron înalt la Roma, pretinzând că nu el este cel ce s-a pus pe acel tron înalt, ci Dumnezeu l-ar fi pus (ca să Îi țină locul), iar la protestanți fiind mai mult o figură de stil unitatea, în cazul Bisericii Ortodoxe unitatea este una mistică, interioară, duhovnicească, "transcendentă", sobornicească, de origine și instituire dumnezeiască, chiar dacă uneori la suprafață apar fricțiuni și chiar dacă de multe ori cei care se pretind sau ar trebui să fie ortodocși nu sunt în fapt ortodocși. De aceea, în fapt, unitatea cu ortodocșii (cu ortodocșii care nu apostaziază de la ortodoxie) nu este posibilă decât prin intrarea în unitatea sobornicească, mistică, dogmatică, etc dată de Duhul Sfânt Bisericii lui Hristos, asta neînsemnând că ortodocșii (așa cum se prezintă ei la ora actuală) nu ar avea nimic de învățat de la ceilalți.
Reply With Quote