Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut
De ce la Liturghie se folosește pîine făcută din făină albă? La Cina cea de Taină Hristos a folosit pîine făcută din făină integrală, că doar atunci nu se separau tărîțele de făina albă.
Știu că este acea controversă între metodele gătirii pîinii la ortodocși și la catolici, dar și unii, și ceilalți folosesc pîinea albă. Mi se pare un lucru grav, avînd în vedere că ambele biserici încearcă să păstreze tradițiile nestricate de două milenii încoace.
|
"Despre instituirea Sfintei Jertfe la Cina cea de Taina aflam din Sfanta Scriptura ca aceasta a avut loc cu o zi inainte de Pastele iudaic (Ioan 13:1-2) si ca masa, desi era una "pascala",
(dupa tot ritualul iudaic), a avut totusi un caracter special. In primul rand, Evangjelia nu vorbeste nimic despre mielul pascal, traditional pentru Pastele iudaic, si aceasta pentru ca Insusi Hristos avea sa Se ofere ca Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatul lumii (Ioan 1:29); in al doilea rand, Mantuitorul si Apostolii au folosit la masa paine dospita (o artos), si nu azima (ta azima) - pentru ca "sarbatoarea/saptamana azimelor" (i iorti ton azimon), abia urma sa incepa in seara de vineri, odata cu Pastele iudaic din acel an. (1).
Atat lipsa mielului pascal, cat si folosirea painii dospite in loc de azima au un rol simbolico-dogmatic foarte important.
(1) - Cf. Iesirea 12:15-20. Se stie ca intelegerea diferita a unor texte biblice legate de azima a generat o controversa dogmatica intre crestinii din rasarit si cei din Apus. Rasaritenii (cu exceptia armenilor) slujesc Euharistia cu paine dospita anume pentru ca si Hristos asa a savarasit Cina sa de joi seara, - dupa cum arata textul biblic - , iar latinii, , desi stiu ca Pastele iudaic in acel an a inceput vineri seara, iar Cina a avut loc vineri seara, bazandu-se pe unele texte - Matei 26:17 (si cele paralele), - considera ca la Cina s-au folosit totusi azime, si de aceea, in Evul mediu, ei au inceput sa faca Euharistia cu azime. Este remarcabil faptul ca in secolul al IX - lea, in timpul controversei dintre Papa Nicolae I si Patriarhul Fotie al Constantinopolului, grecii reprosau latinilor aceasta inovatie, iar latinii, desi recunosteau ca este asa, o aparau si chiar s-au luptat pentru generalizarea ei. Faptul ca greco-catolicii (supusi Romei) folosesc paine, dupa ritualul ortodox, demonstreaza clar ca latinii nu considera folosirea painii drept o erezie, ci doar o traditie locala. Ortodocsii considera insa folosirea azimei drept o erezie ce provine din neintelegerea sensului mistagogic al painii dospite - ca simbol al implinirii si desavarsirii." Liturghia ortodoxa - Istorie si actualitate p.16. Ed. Sofia 2013 - Ierom. Petru Pruteanu doctor liturgica si dogmatica
Deci nu tipul de faina folosit la fabricarea painii este esenta sau tehnica de atunci in antiteza cu cea de acum, ci modul de fabricare a painii prin dospire sau nedospire.