Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Impartasania (Taina Euharistiei)
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 28.03.2013, 13:41:05
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit Pîinea noastră cea spre ființă

De ce la Liturghie se folosește pîine făcută din făină albă? La Cina cea de Taină Hristos a folosit pîine făcută din făină integrală, că doar atunci nu se separau tărîțele de făina albă.

Știu că este acea controversă între metodele gătirii pîinii la ortodocși și la catolici, dar și unii, și ceilalți folosesc pîinea albă. Mi se pare un lucru grav, avînd în vedere că ambele biserici încearcă să păstreze tradițiile nestricate de două milenii încoace.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 28.03.2013, 14:03:11
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Prinoasele aduse Domnului, erau, conform Legii Vechi, din ce avea omul mai bun. La Levitic 2;1 spune să se aducă la altar „făină bună” sau „curată” (vers. Anania). Presupun că prin asta se înțelegea făina mai lipsită de tărâțe. Aceea a fost considerată înainte de vremea noastră ca fiind cea mai bună.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 29.03.2013, 08:48:13
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Prinoasele aduse Domnului, erau, conform Legii Vechi, din ce avea omul mai bun. La Levitic 2;1 spune să se aducă la altar „făină bună” sau „curată” (vers. Anania). Presupun că prin asta se înțelegea făina mai lipsită de tărâțe. Aceea a fost considerată înainte de vremea noastră ca fiind cea mai bună.
N-aș zice. Făina curată, adică neamestecată cu semințe sau corpuri străine, deci grîu 100%, boabe de calitate și atît.

Dacă e să considerăm calitatea grîului, există mai multe soiuri ca de exemplu spelta, durum șamd și într-adevăr unele sînt de preferat pentru ceea ce oferă în plus.

Astăzi se știe fără dubiu că așa-zisa pîine fabricată din făină albă este nocivă pentru organism (făcînd abstracție de chimicalele inerente) și oferă prea puține avantaje consumatorului. Pe deasupra, nici măcar nu e bună la gust comparativ cu cea integrală.

Deci uimirea mea rămîne. Dacă e să judec la rece, îmi pare că ierarhii nu și-au pus niciodată problema asta din neștiință și/sau ignoranță. Sînt foarte curios cum e în alte țări la ortodocși cel puțin. Nici ei nu-și dau seama de aceste lucruri atît de simple și de importante? Din bobul de grîu se folosește tocmai ceea ce e mai nefolositor și se îndepărtează ce e mai bun pentru om. Oare Lui Dumnezeu Îi convine?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 29.03.2013, 08:53:22
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Mie nu mi se pare prea important aspectul ăsta. Când te referi la hrana naturală a omului ai dreptate să-ți pui problema integralității bobului de grâu, dar fiind vorba de hrana duhovnicească, mi se pare că riscăm să ne pierdem în amănunte.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 29.03.2013, 09:10:52
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Mie nu mi se pare prea important aspectul ăsta. Când te referi la hrana naturală a omului ai dreptate să-ți pui problema integralității bobului de grâu, dar fiind vorba de hrana duhovnicească, mi se pare că riscăm să ne pierdem în amănunte.
Dar controversa ortodoxo - catolică, pîine dospită - pîine nedospită, ți se pare importantă?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 29.03.2013, 09:13:47
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Nu foarte importantă. Nu cred că se împiedică Duhul Sfânt de existența sau lipsa drojdiei în bucățica de pâine.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 29.03.2013, 20:23:16
Lucian008's Avatar
Lucian008 Lucian008 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.12.2011
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.204
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Dar controversa ortodoxo - catolică, pîine dospită - pîine nedospită, ți se pare importantă?
O da. Foarte importanta. Este vorba despre simbolism. Pregatirea pentru Pastele cel nou, fata de graba si lipsa de pregatire pentru eliberarea din robia egipteana.
Nefiind zilele in care evreii mancau azima, nici Hristos nu a mancat. In mod normal se mananca paine dospita. Azima avea un anumit rol. In plus exista canoane stricte. Invataturile Bisericii sunt mai importante decat parerile noastre personale. Daca Dumnezeu ar fi vrut ca Euharistia sa se faca din paine integrala ar fi descoperit asta.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 31.03.2013, 15:03:55
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
De ce la Liturghie se folosește pîine făcută din făină albă? La Cina cea de Taină Hristos a folosit pîine făcută din făină integrală, că doar atunci nu se separau tărîțele de făina albă.

Știu că este acea controversă între metodele gătirii pîinii la ortodocși și la catolici, dar și unii, și ceilalți folosesc pîinea albă. Mi se pare un lucru grav, avînd în vedere că ambele biserici încearcă să păstreze tradițiile nestricate de două milenii încoace.
"Despre instituirea Sfintei Jertfe la Cina cea de Taina aflam din Sfanta Scriptura ca aceasta a avut loc cu o zi inainte de Pastele iudaic (Ioan 13:1-2) si ca masa, desi era una "pascala",
(dupa tot ritualul iudaic), a avut totusi un caracter special. In primul rand, Evangjelia nu vorbeste nimic despre mielul pascal, traditional pentru Pastele iudaic, si aceasta pentru ca Insusi Hristos avea sa Se ofere ca Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatul lumii (Ioan 1:29); in al doilea rand, Mantuitorul si Apostolii au folosit la masa paine dospita (o artos), si nu azima (ta azima) - pentru ca "sarbatoarea/saptamana azimelor" (i iorti ton azimon), abia urma sa incepa in seara de vineri, odata cu Pastele iudaic din acel an. (1).
Atat lipsa mielului pascal, cat si folosirea painii dospite in loc de azima au un rol simbolico-dogmatic foarte important.

(1) - Cf. Iesirea 12:15-20. Se stie ca intelegerea diferita a unor texte biblice legate de azima a generat o controversa dogmatica intre crestinii din rasarit si cei din Apus. Rasaritenii (cu exceptia armenilor) slujesc Euharistia cu paine dospita anume pentru ca si Hristos asa a savarasit Cina sa de joi seara, - dupa cum arata textul biblic - , iar latinii, , desi stiu ca Pastele iudaic in acel an a inceput vineri seara, iar Cina a avut loc vineri seara, bazandu-se pe unele texte - Matei 26:17 (si cele paralele), - considera ca la Cina s-au folosit totusi azime, si de aceea, in Evul mediu, ei au inceput sa faca Euharistia cu azime. Este remarcabil faptul ca in secolul al IX - lea, in timpul controversei dintre Papa Nicolae I si Patriarhul Fotie al Constantinopolului, grecii reprosau latinilor aceasta inovatie, iar latinii, desi recunosteau ca este asa, o aparau si chiar s-au luptat pentru generalizarea ei. Faptul ca greco-catolicii (supusi Romei) folosesc paine, dupa ritualul ortodox, demonstreaza clar ca latinii nu considera folosirea painii drept o erezie, ci doar o traditie locala. Ortodocsii considera insa folosirea azimei drept o erezie ce provine din neintelegerea sensului mistagogic al painii dospite - ca simbol al implinirii si desavarsirii." Liturghia ortodoxa - Istorie si actualitate p.16. Ed. Sofia 2013 - Ierom. Petru Pruteanu doctor liturgica si dogmatica

Deci nu tipul de faina folosit la fabricarea painii este esenta sau tehnica de atunci in antiteza cu cea de acum, ci modul de fabricare a painii prin dospire sau nedospire.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
Răspunde