View Single Post
  #80  
Vechi 13.04.2013, 15:15:50
Nastya
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Dinoysie Pseudo-Areopagitul se bazează pe Tradiția Apostolică și pe Sfintele Scripturi, de aceea în primul rând nu apare cinstirea sau preacinstirea Mariei; pur și simplu aceasta nu făcea parte din credința apostolică. Chiar și Pavel spune în epistola către Galateni că Fiul S-a născut din femeie, dar nici nu se obosește să îi pomenească numele, așa de preacinstită (ca și cult mă refer, nu ca persoană, evident că au cinstit-o și au respectat-o pe Maria în timpul vieții ca pe maica Domnului, fără a îi aduce cult acesteia) era în credința apostolică. Faptul că avem de a face în mod evident cu inovații nu înseamnă în mod necesar că ar fi vorba despre vreo erezie; nu vorbeam de inovație în sens de erezie, dar este evident că nu făcea parte din credința apostolică. Nu știu când și cum a apărut acest cult nefundamentat pe credința apostolică.

Eu nu sunt deloc împotriva îmbogățirii revelației, împotriva dinamicii Tradiției, ba dimpotrivă am susținut asta chiar și folosindu-o ca argument în alte chestiuni, dar aici când vorbim despre revelație și despre descoperirea celor viitoare Hristos se referea în mod special la cunoașterea lui Dumnezeu și a realităților dumnezeiești, a planului dumnezeiesc. Cultul Crucii exista într-un anumit sens, teologia paulină este plină de Cruce în ea, sunt atâtea epistole în care se vorbește despre mântuirea prin Cruce, despre răstignirea răscumpărătoare a lui Hristos, despre cuvântul crucii care este în esență evanghelia, despre răstignirea de sine față de lume și a lumii față de sine, dar aproape nimic nu pomenește Pavel despre vreun cult al Fecioarei. Și nici măcar un cult al Crucii nu exista, cult care fie vorba între noi nu are o necesitate absolut obligatorie, te poți mântui și îți porți purta crucea urmându-L, imitându-L pe Hristos și fără ca să te închini unui lemn și fără să îi aduci ode, așa cum se face la "ortodocși" care personifică crucea în acatiste.

E dreptul fiecarui om sa accepte sau nu invataura crestin – ortodoxa despre Cinstirea Sfintei Cruci.
E dreptul dvs. sa nu credeti in necesitatea inchinarii Sfintei Cruci; sa nu credeti ca avem nevoie de un Acatist al Sfintei Cruci.
Un acatist nu este o odă.

<<Crestinul dreptmaritor vede si cinsteste in Sfanta Cruce, deodata: jertfa Fiului lui Dumnezeu "Care s-a facut om pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire..."; lemnul crucii pe care s-a rastignit Domnul, deci altarul Sau de jertfa; semnul crucii, semn al "Fiului Omului" si al crestinului in acelasi timp, cu care insemnandu-ne ca si cu o pecete, aratam participarea noastra la jertfa sfintitoare a lui Hristos.

Pastrand cu sfintenie acest intreg "dreptar al cuvintelor sanatoase" cum invata Sfantul Pavel (II Tim. I, 33), in cele ce urmeaza vom expune pe fiecare din cele trei intelesuri ale Sfintei Cruci: si cel duhovnicesc si cel de altar si cel de semn dumnezeiesc.

Ortodoxia este si trebuie sa fie intru totul si dreapta credinta si plinatate a credintei; unitate a intregii credinte. Caci Domnul ne-a invatat: "Cel ce va strica una din aceste porunci foarte mici, si va invata asa pe oameni, foarte mic se va chema in imparatia cerurilor" (Matei V, 19).

Iar Apostolul previne: "Cine va pazi toata legea, dar va gresi intr-o singura porunca, s-a facut vinovat fata de toate poruncile" (Iacob II, 10). Se intelege, ca e de ajuns gresirea sau calcarea uneia ca sa pierd curatia si intregimea adevarului.>>
(Parintele Constantin Galeriu, Cinstirea Sfintei Cruci)
http://www.crestinortodox.ro/sarbato...uci-70174.html


<<Inaltarea Sfintei Cruci

In fiecare an, pe data de 14 septembrie, praznuim Inaltarea Sfintei Cruci, cea mai veche sarbatoare in&not;chinata cinstirii lemnului sfant.

In aceasta zi sarbatorim amintirea a doua evenimente deosebite din istoria Sfintei Cruci: aflarea Sfintei Cruci pe care a fost rastignit Mantuitorul si Inaltarea ei solemna in fata poporului de catre episcopul Macarie al Ierusali&not;mului, in ziua de 14 septembrie din anul 335 si aducerea Sfintei Cruci de la persii pagani, in anul 629, in vremea imparatului bizantin Heraclius, care a depus-o cu mare cinste in Biserica Sfantului Mormant din Ierusa&not;lim - Biserica Sfintei Cruci

Aceasta sarbatoare a avut la inceput un caracter local si era celebrata numai la Ierusalim, unde se pastra lemnul Crucii Rastignirii. Cu timpul, sarbatoarea s-a extins si in Constantinopol (secolul V), unde ceremonialul ei a primit o noua stralucire si dezvoltare, mai ales din sec. VII, cand Sfantul Lemn a fost adus de la Ierusalim la Constantinopol.

Sarbatoarea Inaltarii Sfintei Cruci a fost introdusa in calendarul roman de papa Serghie I.
Inaltarea Sfintei Cruci se serbeaza cu post, pentru ca ea ne aduce aminte de patimile si moartea Mantuitorului.
http://www.crestinortodox.ro/sarbato...uci-72711.html

<<Pe 14 septembrie, in cursul fiecarui an bisericesc, praznuim Inaltarea Sfintei Cruci.

In aceasta zi, sarbatorim aflarea Crucii pe care S-a jertfit Hristos si inaltarea ei de catre episcopul Macarie al Ierusalimului in fata poporului, la 14 septembrie 335.

Un alt eveniment pe care il sarbatorim in aceasta zi este si aducerea Sfintei Cruci de la persi la Ierusalim, in anul 629, de catre imparatul Heraclius.

Potrivit Traditiei, in vremea imparatului Constantin au fost descoperite trei cruci. Nestiindu-se care este Crucea lui Hristos, acestea au fost atinse de trupul unei femei moarte. Aceasta a inviat, atunci cand a fost atinsa cu Sfanta Cruce.

La inceput, sarbatoarea Inaltarii Sfintei Cruci avea un caracter local, serbarea ei fiind limitata doar la Ierusalim.

Cu timpul, sarbatoarea s-a generalizat, incat in secolul al VI lea este intalnita in toata Biserica de Rasarit.>>
http://www.crestinortodox.ro/religie...ost-96801.html
Reply With Quote