Citat:
În prealabil postat de Decebal
"Sfântul Duh nu este Fiu al Tatălui, ci Duh al Tatălui, pentru că purcede din Tatăl — căci nu este mișcare fără duh — și Duh al Fiului, nu în sensul că este din El, ci în sensul că este purces din Tatăl prin El. Căci numai Tatăl este cauza."
|
Prima intrebare care ne apare citind acest text al marelui aparator al icoanelor este: cum ar putea acest mare sfant catolic din sec al VIII-lea sa contrazica ceea ce au spus alti mari sfinti catolici, apuseni si rasariteni dinaintea lui, de exemplu parintii capadocieni, care cu totii au sustinut Filioque ? Problema se clarifica imediat citind ce intelege Sf Ioan Damaschin prin "numai Tatal este cauza". Incepem prin a citi propozitia imediat anterioara: Sf Duh este purces din Tatal prin Fiul. Asta este deja cu totul altceva decat a spune "numai din Tatal", "din Tatal singur", ori a sustine ca Fiul este lipsit de vreun rol in generarea Duhului. "Purces din Tatal prin Fiul", exprimare folosita si de alti Sfinti Parinti, mai este ea folosita de ortodocsii de azi ? Ma tem ca nu, ori eu nu am mai auzit, fiindca ortodocsii de azi au rupt cu traditia Sfintilor Parinti si credinta ortodocsilor de azi nu este credinta Sfintilor Parinti. Daca ortodocsii de azi ar spune, asa cum Sf Ioan Damaschin a spus in citatul de mai sus, ca "Sf Duh este purces din Tatal prin Fiul" ar fi cu totul altceva si aceasta controversa neghioaba ar fi imediat rezolvata.
In paragraful 1.8 din aceeasi lucrare, publicata in Patrologia Graeca 94:883 A, Sf Ioan Damaschinul clarifica inca si mai mult ceea ce vrea sa ne spuna prin comparatia, devenita de manual, cu soarele, razele si caldura.
Dar Sf Ioan Damaschin nu rezerva Fiului doar rol in "procesiunea energetica", ci rol in "procesiunea hipostatica", sustinand Filioque in intelesul pana azi pastrat in Sf Biserica Catolica. Fiindca, (in 1:13 din PG 94:848D) Sfantul scrie: "Fiul este imaginea Tatalui, iar Spiritul imaginea Fiului, prin care Cristos cuibarindu-se in om il face pe acela dupa imaginea Lui". Cum ar putea o persoana divina sa fie "imaginea" ("icoana") unei persoane din care nu provine ? Cu atat mai mult cu cat, mai departe (PG 94:856B), Sfantul spune: "Sfantul Spirit este Dumnezeu, aflat intre necreat si creat, si unit cu Tatal prin Fiul". Ei bine, cum ar putea El sa fie unit cu Tatal prin Fiul, altfel decat prin purcedere de la Tatal prin Fiul ?
Aceasta este invatatura Sf Ioan Damaschin. Aceasta este invatatura Sfintilor Parinti. Aceasta este invatatura catolica dintotdeauna. Inlantuit cu o mana in mana Tatalui si cu o mana in mana Fiului, Sf Spirit se misca intr-un Cerc Interior al Dumnezeirii, genial denumit de Sfintii rasariteni "impreuna dantuirea" (perichoresis).