
27.04.2013, 02:30:49
|
|
Citat:
În prealabil postat de catalin2
... din punct de vedere teologic Sfanta Fecioara a primit stergerea pacatului adamic in momentul cand a ramas insarcinata.
|
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Unde, in Biblie sau in Sfintii Parinti, ati gasit asemenea "punct de vedere teologic" ???
|
Am gasit acest punct de vedere, enuntat mai sus de Catalin, si cu explicatiile de rigoare in lucrarea Pr. Staniloae "Invatatura despre Maica Domnului la ortodocsi si catolici". Este o lucrare pertinenta, demna de luat in seama si de catolici. Oare ati citit-o? Sau o respingeti inainte de a-i deschide coperta?
Cele cateva pagini, care se parcurg repede... Iata:
Proclamarea recentă de către papa a dogmei înălțării Fecioarei Măria la cer cu trupul, ne dă prilej să facem unele considerații asupra deosebirilor dintre mariologia ortodoxă și cea catolică și asupra diferitelor semnificații ce stau la baza acestor deosebiri. Elementele comune ale dogmei mariologiei ortodoxe și catolice sunt: pururea fecioria Mariei (aeiparthenia), calitatea ei de Născătoare de Dumnezeu (theotochia) și cinstirea ei mai presus de toți Sfinții și îngerii (hyperdulia). Sunt cele trei elemente propovăduite de Apostoli și aflătoare în Scriptură cu ocazia descrierii evenimentului Buneivestiri. Dar catolicismul n'a rămas la aceste elemente comune, ci a adăugat la ele câteva elemente noui, datorită cărora mariologia lui a ajuns să se deosebească de mariologia ortodoxă. Acestea sunt: imaculata concepție a Fecioarei Măria, care are caracter de dogmă (dela 8 Decembrie 1854), calitatea ei de împreună răscumpărătoare a neamului omenesc; (corredemptrix), deocamdată numai în fază de doctrină teologică, dar cu perspectiva de-a deveni în curând dogmă și forma recentă de dogmă a învățăturii despre înălțarea Fecioarei cu trupul la cer, care ca credință neformulată dogmatic și cu o nuanță deosebită, e proprie și Bisericii Ortodoxe.
Prin aceste elemente noui mariologia catolică manifestă un spirit propriu, deosebit de spiritul mariologiei ortodoxe. El s'ar putea rezuma în următoarele trei tendințe:
1) tendința de-a paraleliza pe Fecioara Maria cu Iisus Hristos, de a-i atribui un rol oarecum coordonat cu al Lui în mântuirea lumii:
2) tendința de-a autonomiza pe Maica Domnului de dumnezeescul ei Fiu, de-a scoate evenimentele vieții ei din lumina Lui, sub care ea le-a voit acoperite;
3) tendința de-a scoate pe Maica Domnului din solidaritatea cu neamul omenesc și cu universul creat, de-a o ridica deasupra Lui. după chipul în care e ridicat Iisus Hristos.
Cele trei tendințe, și mai ales primele două sunt strâns înrudite și împletite. De aceea urmărindu-le în paginile următoare, nu vom semnala todeauna explicit pe fiecare.
Spre deosebire de tendințele acestea, tendințele mariologiei ortodoxe sunt de-a privi pe Maica Domnului ca primindu-și toată slava dela dumnezeeseul ei Fiu împreună cu ansamblul făpturilor din cosmos, deși ca cea dintâi dintre ele.
Tendințele mariologiei ortodoxe se acopere cu tendințele Evangheliilor și ale creștinătății primare. Cine n'a observat că Testamentul Nou acopere cu o discreție aproape totală viața Preacuratei Fecioare? Cauza nu poate fi alta decât că însăși Maica Domnului a înfrânat pornirea curată a sfinților scriitori de-a da vre-o știre despre ea, mai ales după înălțarea Fiului ei la cer. Nu fără sens Ev. Ioan notează un cuvânt, singurul cuvânt al Maicii Domnului, adresat chiar la începutul activității Lui, la nunta dela Cana, apostolilor și, după ei, tuturor credincioșilor din toate timpurile: Faceți ceeace vă va spune; (2,5). E singura ei propovăduire indicată în Testamentul Nou și arată voința Maicii Domnului de-a îndrepta atențiunea credincioșilor în modprincipal spre Fiul ei. Faptele Apost. ne spun că ea era cu apostolii (1, 14) dar nici un alt amănunt nu ne dau despre ea, cu siguranță pentru că așa era voia ei.
Tot așa de semmricativ este faptul că nici din primele veacuri următoare nu avem știri despre viața, activitatea, moartea și înălțarea Maicii Domnului, decât în scrierile apocrife, neacceptate de Biserică. Deabea dela sinodul din Efes, care a proclamat solemn theotochia Maicii Domnului, preocuparea de ea a luat o mare desvoltare. Era, se vede, un consemn moștenit de pe vremea apostolilor, care au cunoscut că aceasta este voința Maicii Domnului. Până la sinodul dela Efes se afirma doar simplu că Maria este Maica Cuvântului făcut trup și că ea a fost Fecioară și se venera într'un cult embrionar. E ceeace datează dela apostoli, e ceeace au propovăduit ei despre Fecioara ca partea ei la mântuirea lumii. Acestea erau elementele prin cari nu se făcea decât să se pună în lumină dumnezeirea Celui născut din ea deci siguranța mântuirii noastre. După Efes Biserica n'a făcut decât să precizeze aceste elemente și la ele a rămas Biserica Orodoxă până azi.
Dar să urmărim tendințele amintite ale mariologiei catolice în fiecare din învățăturile prin care s'a depărtat de fondul vechiu și comun al mariologiei creștine, arătând totodată netemeinicia acestei învățături sau tendințe.
|