![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
In primul rand Sfantul Prooroc Elisei ii cere Sfantului Ilie: IV Regi, cap. 2: "9. Duhul care este în tine să fie îndoit în mine!" Si am mai gasit un pasaj: Cartea Esterei, cap.5 "2. "Stăpânul meu, eu am văzut în tine parcă pe îngerul lui Dumnezeu și s-a tulburat inima mea de frică în fața slavei tale, că minunat ești stăpâne și fața ta este plină de har". Asta legat doar de acel citat, pentru ca din punct de vedere teologic Sfanta Fecioara a primit stergerea pacatului adamic in momentul cand a ramas insarcinata. Dogma catolica a Neprihanitei zamisliri e considerata de ortodoxie o mare eroare dogmatica, ce schimba aproape toata invatatura, reducand practic insemnatatea intruparii Mantuitorului. O analiza mai ampla a acestei dogme si urmarilor sale in articolul acesta: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...iri-68913.html |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citez din articol: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...iri-68913.html
"Dogma introduce teze discutabile sau de-a dreptul false, pe primul plan aflandu-se negarea neconditionata a pacatului originar si a urmarilor sale la Maica Domnului. Acest "privilegiu" de care numai Sfanta Fecioara s-a bucurat in istorie, conduce la o serie de consecinte, care altereaza adevarata invatatura despre Maica Domnului. 1.In primul rand ea devine separata de Hristos, pentru ca nu El este Cel ce o curateste de pacatul stramosesc prin actul intru*parii Sale. 2. In al doilea rand, Sfanta Fecioara este separata artificial de intreg neamul omenesc, avand parte de o nas*tere cu totul speciala, desi naturala, iesind de sub legea adamica a transmiterii pacatului originar. 3. In al treilea rand, daca ea primeste curatirea de pacatul stramosesc si de urmarile lui nu se mai explica efortul ei personal de a sepregati pentru a deveni "vas ales" ai intruparii Domnului. In acest caz "ar insemna ca sfintenia Fecioarei Maria nu se datoreaza starii personale de neprihanire, mostenirii acu*mulate de omenirea veterotestamentara, ca nu persoana sa a atras asupra-i daruri exceptionale ale Duhului Sfant, ci ca ea vine dintr-un act unilateral de selectie divina. Prin aceasta, insa, sunt subestimate libertatea si demnitatea omului, care in conceptia Bisericii ortodoxe sunt de neclin*tit", conchide parintele S. Bulgakov, in opera sa consa*crata cinstirii Maicii Domnului. Acelasi autor considera ca teoria mariala catolica este impregnata de mecanicism maniheic, fiindca fuziunea divinului si umanului in om ignora libertatea umana. In ace*lasi timp mariologia catolica poate fi suspectata si de semi-pelagianism, adica de erezia potrivit careia omul pune inceput mantuirii sale inca din starea sa naturala, fara ajutorul harului. Documentele oficiale ale Bisericii Romano-Catolice afirma in modul cel mai clar predestinarea Fecioarei Maria, desi, pe de alta parte, resping conceptia despre predesti*nare sustinuta de Reformatorii secolului al XVI-lea. "Preafericita Fecioa*ra Maria, inca din primul moment al zamislirii ei, printr-un har si un privilegiu unic al lui Dumnezeu Atotputernicul, in vederea meritelor lui Isus Cristos, Mantuitorul neamului omenesc, a fost ferita de orice prihana a pacatului origi*nar". Chiar daca in Catehismul oficial al Bisericii Catolice (Vatican, 1992) se precizeaza, in comentariul la aceasta dogma, ca "aceasta stralucire a unei sfintenii unice cu care este impodobita din primul moment al zamislirii sale ii vine in intregime de la Cristos, deoarece ea a fost rascumpara*ta in mod eminent in vederea meritelor Fiului ei", este greu de inteles ca se mai poate stabili o viziune hristocentrica in invatatura mariologica romano-catolica. Daca vom adauga la aceasta tendinta evident antropocen*trica si dimensiunea juridica a soteriologiei catolice (merite*le lui Isus Cristos) intreaga doctrina mariologica devine expresia unui juridism exteriorist si determinist, care distorsioneaza in mod fatal imaginea Maicii Domnului. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Unde, in Biblie sau in Sfintii Parinti, ati gasit asemenea "punct de vedere teologic" ???
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 26.04.2013 at 18:13:10. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
"Iar în a șasea lună a fost trimis îngerul Gavriil de la Dumnezeu, într-o cetate din Galileea, al cărei nume era Nazaret, către o fecioară logodită cu un bărbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria. Și intrând îngerul la ea, a zis: Bucură-te, ceea ce ești plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată ești tu între femei. Iar ea, văzându-l, s-a tulburat de cuvântul lui și cugeta în sine: Ce fel de închinăciune poate să fie aceasta ? Și îngerul i-a zis: Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu. Și iată vei lua în pântece și vei naște fiu și vei chema numele lui Iisus. Acesta va fi mare și Fiul Celui Preaînalt se va chema și Domnul Dumnezeu Îi va da Lui tronul lui David, părintele Său. Și va împărăți peste casa lui Iacov în veci și împărăția Lui nu va avea sfârșit. Și a zis Maria către înger: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu știu de bărbat ? Și răspunzând, îngerul i-a zis: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea și Sfântul care Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. Și iată Elisabeta, rudenia ta, a zămislit și ea fiu la bătrânețea ei și aceasta este a șasea lună pentru ea, cea numită stearpă. Că la Dumnezeu nimic nu este cu neputință. Și a zis Maria: Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău ! Și îngerul a plecat de la ea." (Luca 1, 26-38) Din textul evangheliei se vede foarte clar că interpretarea cuvântului har aici are un cu totul alt sens decât acela de har sfințitor. Este vorba de har în accepțiunea de dar de la Dumnezeu sau de favoare sau onoare înaintea lui Dumnezeu, și nicidecum de altă accepțiune. Acel kecharitomene (tradus cu "ceea ce ești plină de har") de la 1, 28 poate fi tradus în multe feluri, și ca mult dăruită, mult favorizată, mult sau special onorată și din contextul pericopei reiese evident că nu se referă la starea de a fi fără de păcat. Textul are în vedere cu totul altceva. Este vorba despre marea onoare, marea binecuvântare până la urmă a Mariei de primi în pântec și de a naște pe Iisus care se va chema Fiul Celui Preaînalt și a cărui împărăție nu va avea sfârșit. "Deci după asentimentul sfintei Fecioare, Duhul cel Sfânt s-a pogorât peste ea potrivit cuvântului Domnului, pe care l-a spus îngerul, curățind-o și dându-i în același timp și puterea de a primi Dumnezeirea Cuvântului și puterea de a naște. Atunci a umbrit-o înțelepciunea enipostatică și puterea prea înaltului Dumnezeu, adică Fiul lui Dumnezeu, cel deofiintă cu Tatăl, ca o sămânță dumnezeiască și și-a alcătuit Lui din sângiurile ei sfinte și prea curate, trup însuflețit cu suflet rațional și cugetător, pârga frământăturii noastre. Nu și-a alcătuit corpul pe cale seminală, ci pe cale creaționistă, prin Duhul Sfânt. Nu și-a alcătuit forma trupului treptat prin adăugiri, ci a fost desăvârșit dintr-o dată. Însuși Cuvântul lui Dumnezeu s-a făcut ipostasă trupului. Căci Cuvântul dumnezeiesc nu s-a unit cu un trup care exista aparte mai dinainte, ci locuind în pântecele Sfintei Fecioare, și-a construit, fără ca să fie circumscris în ipostasa lui, din sângiurile curate ale pururea Fecioarei, trup însuflețit cu suflet rațional și cugetător, luând pârga frământăturii omenești, și însuși Cuvântul s-a făcut ipostasă trupului. În chipul acesta este simultan și trup: trup al Cuvântului lui Dumnezeu și trup însuflețit, rațional și cugetător. Pentru aceea nu vorbim de om îndumnezeit, ci de Dumnezeu întrupat. Căci fiind prin fire Dumnezeu desăvârșit, același s-a făcut prin fire om desăvârșit. Nu și-a schimbat firea, nici nu avem o iluzie de întrupare, ci s-a unit după ipostasă în chip neamestecat, neschimbat și neîmpărțit cu trup însuflețit, rațional și cugetător, care are în el însuși existența, pe care l-a luat din Sfânta Fecioară, fără ca să se schimbe firea Dumnezeirii Lui în ființa trupului și fără ca să se schimbe ființa trupului în firea Dumnezeirii Lui și fără ca să rezulte o singură fire compusă din firea Lui dumnezeiască și din firea omenească pe care a luat-o." (Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica, Editura IBMBOR, 2005, p. 116-117) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
Iata, spre exemplu, frumoasele cuvinte ale acestui sfant din "plamanul rasaritean al Bisericii" despre neprihanita zamislire: "Domnul nostru a pazit sufletul, impreuna cu trupul Sfintei Fecioare, in acea puritate care sa o faca capabila sa il primeasca pe Dumnezeu in pantecele ei: intrucat El este sfant, se odihneste doar in loc sfant" (De Fide Orth. L. 4, c. 15) Atent la detalii, Sf Ioan Damaschin nu ar fi avut cum sa sutina aiureala ca Sf Maria a fost curatita de pacat abia la momentul Buneivestiri. Nu e nevoie sa fii mare teolog sau sfant parinte ca sa vezi ca ingerul Gabriel ii spune Sfintei Fecioare ca este plina de har INAINTE ca ea sa accepte dumnezeiasca fecundare. Deci, cand Duhul Sfant "a umbrit-o", ea era mai dinainte "plina de har". Scrie in Biblie.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Ce facem de fapt, căutăm urme de nedeplinătate în Preasfânta Născătoare?... Cred că topicul "Născătoarea de Dumnezeu" ar putea să fie folositor, fie și ca reper complementar, dezbaterii de față. Last edited by cezar_ioan; 27.04.2013 at 02:53:43. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Cu alte cuvinte eu nu tăgăduiesc că catolicii cred în ceea ce cred ci tăgăduiesc că interpretarea acelui text biblic este aceea pe care ei o dau. Și spre deosebire de ei (mă refer în special la cei de pe forum, că altfel nu cunosc literatură pe această temă) eu aduc și argumente, nu doar pretenții "dogmatice" nejustificate și care au ca temei, din ce am înțeles până acum, doar evlavia populară și impresiile unor exaltați care pretind că ar fi văzut și auzit ceva de la Maica Domnului. Faptul că dumneavoastră vi se pare ceva potrivnic fără să aduceți argumente nu are propriu-zis valoare pentru mine; aici este vorba despre interpretări obiective ale textelor revelate și despre dogme, nu despre niște păreri subiective, care țin tot de o evlavie populară. Eu am adus agumente din Sfânta Scriptură și din sf Ioan Damaschinul, iar dumneavoastră veniți cu părerile, citez "îmi pare". Așa și mie mi se par multe lucruri, dar asta nu înseamnă că părerile mele nejustificate, nefundamentate ar avea vreo valoare în ceea ce privește adevărul obiectiv. Și nu este vorba doar despre (un anume) har, ci de harul mântuitor; încercați să vă adaptați la problema care se discută, nu la a inventa alte și noi și false probleme. Despre care nedeplinătate vorbiți, domnule Cezar? Cine la ce nedeplinătate s-a referit? |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
"Iar în a șasea lună a fost trimis îngerul Gavriil de la Dumnezeu, într-o cetate din Galileea, al cărei nume era Nazaret, către o fecioară logodită cu un bărbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria. Și intrând îngerul la ea, a zis: Bucură-te, ceea ce ești plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată ești tu între femei. Iar ea, văzându-l, s-a tulburat de cuvântul lui și cugeta în sine: Ce fel de închinăciune poate să fie aceasta ? Și îngerul i-a zis: Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu. Și iată vei lua în pântece și vei naște fiu și vei chema numele lui Iisus. Acesta va fi mare și Fiul Celui Preaînalt se va chema și Domnul Dumnezeu Îi va da Lui tronul lui David, părintele Său. Și va împărăți peste casa lui Iacov în veci și împărăția Lui nu va avea sfârșit. Și a zis Maria către înger: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu știu de bărbat ? Și răspunzând, îngerul i-a zis: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea și Sfântul care Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. Și iată Elisabeta, rudenia ta, a zămislit și ea fiu la bătrânețea ei și aceasta este a șasea lună pentru ea, cea numită stearpă. Că la Dumnezeu nimic nu este cu neputință. Și a zis Maria: Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău ! Și îngerul a plecat de la ea." (Luca 1, 26-38) Din textul evangheliei se vede foarte clar că interpretarea cuvântului har aici are un cu totul alt sens decât acela de har sfințitor. Este vorba de har în accepțiunea de dar de la Dumnezeu sau de favoare sau onoare înaintea lui Dumnezeu, și nicidecum de altă accepțiune. Acel kecharitomene (tradus cu "ceea ce ești plină de har") de la 1, 28 poate fi tradus în multe feluri, și ca mult dăruită, mult favorizată, mult sau special onorată și din contextul pericopei reiese evident că nu se referă la starea de a fi fără de păcat. Textul are în vedere cu totul altceva. Este vorba despre marea onoare, marea binecuvântare până la urmă a Mariei de primi în pântec și de a naște pe Iisus care se va chema Fiul Celui Preaînalt și a cărui împărăție nu va avea sfârșit. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Citat:
Cele cateva pagini, care se parcurg repede... Iata: Proclamarea recentă de către papa a dogmei înălțării Fecioarei Măria la cer cu trupul, ne dă prilej să facem unele considerații asupra deosebirilor dintre mariologia ortodoxă și cea catolică și asupra diferitelor semnificații ce stau la baza acestor deosebiri. Elementele comune ale dogmei mariologiei ortodoxe și catolice sunt: pururea fecioria Mariei (aeiparthenia), calitatea ei de Născătoare de Dumnezeu (theotochia) și cinstirea ei mai presus de toți Sfinții și îngerii (hyperdulia). Sunt cele trei elemente propovăduite de Apostoli și aflătoare în Scriptură cu ocazia descrierii evenimentului Buneivestiri. Dar catolicismul n'a rămas la aceste elemente comune, ci a adăugat la ele câteva elemente noui, datorită cărora mariologia lui a ajuns să se deosebească de mariologia ortodoxă. Acestea sunt: imaculata concepție a Fecioarei Măria, care are caracter de dogmă (dela 8 Decembrie 1854), calitatea ei de împreună răscumpărătoare a neamului omenesc; (corredemptrix), deocamdată numai în fază de doctrină teologică, dar cu perspectiva de-a deveni în curând dogmă și forma recentă de dogmă a învățăturii despre înălțarea Fecioarei cu trupul la cer, care ca credință neformulată dogmatic și cu o nuanță deosebită, e proprie și Bisericii Ortodoxe. Prin aceste elemente noui mariologia catolică manifestă un spirit propriu, deosebit de spiritul mariologiei ortodoxe. El s'ar putea rezuma în următoarele trei tendințe: 1) tendința de-a paraleliza pe Fecioara Maria cu Iisus Hristos, de a-i atribui un rol oarecum coordonat cu al Lui în mântuirea lumii: 2) tendința de-a autonomiza pe Maica Domnului de dumnezeescul ei Fiu, de-a scoate evenimentele vieții ei din lumina Lui, sub care ea le-a voit acoperite; 3) tendința de-a scoate pe Maica Domnului din solidaritatea cu neamul omenesc și cu universul creat, de-a o ridica deasupra Lui. după chipul în care e ridicat Iisus Hristos. Cele trei tendințe, și mai ales primele două sunt strâns înrudite și împletite. De aceea urmărindu-le în paginile următoare, nu vom semnala todeauna explicit pe fiecare. Spre deosebire de tendințele acestea, tendințele mariologiei ortodoxe sunt de-a privi pe Maica Domnului ca primindu-și toată slava dela dumnezeeseul ei Fiu împreună cu ansamblul făpturilor din cosmos, deși ca cea dintâi dintre ele. Tendințele mariologiei ortodoxe se acopere cu tendințele Evangheliilor și ale creștinătății primare. Cine n'a observat că Testamentul Nou acopere cu o discreție aproape totală viața Preacuratei Fecioare? Cauza nu poate fi alta decât că însăși Maica Domnului a înfrânat pornirea curată a sfinților scriitori de-a da vre-o știre despre ea, mai ales după înălțarea Fiului ei la cer. Nu fără sens Ev. Ioan notează un cuvânt, singurul cuvânt al Maicii Domnului, adresat chiar la începutul activității Lui, la nunta dela Cana, apostolilor și, după ei, tuturor credincioșilor din toate timpurile: Faceți ceeace vă va spune; (2,5). E singura ei propovăduire indicată în Testamentul Nou și arată voința Maicii Domnului de-a îndrepta atențiunea credincioșilor în modprincipal spre Fiul ei. Faptele Apost. ne spun că ea era cu apostolii (1, 14) dar nici un alt amănunt nu ne dau despre ea, cu siguranță pentru că așa era voia ei. Tot așa de semmricativ este faptul că nici din primele veacuri următoare nu avem știri despre viața, activitatea, moartea și înălțarea Maicii Domnului, decât în scrierile apocrife, neacceptate de Biserică. Deabea dela sinodul din Efes, care a proclamat solemn theotochia Maicii Domnului, preocuparea de ea a luat o mare desvoltare. Era, se vede, un consemn moștenit de pe vremea apostolilor, care au cunoscut că aceasta este voința Maicii Domnului. Până la sinodul dela Efes se afirma doar simplu că Maria este Maica Cuvântului făcut trup și că ea a fost Fecioară și se venera într'un cult embrionar. E ceeace datează dela apostoli, e ceeace au propovăduit ei despre Fecioara ca partea ei la mântuirea lumii. Acestea erau elementele prin cari nu se făcea decât să se pună în lumină dumnezeirea Celui născut din ea deci siguranța mântuirii noastre. După Efes Biserica n'a făcut decât să precizeze aceste elemente și la ele a rămas Biserica Orodoxă până azi. Dar să urmărim tendințele amintite ale mariologiei catolice în fiecare din învățăturile prin care s'a depărtat de fondul vechiu și comun al mariologiei creștine, arătând totodată netemeinicia acestei învățături sau tendințe. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
I. Imaculata concepție. I). Preliminarii. Prin dogma despre imaculata concepție a Fecioarei Maria, catolicismul vrea să pună dela începutul existenței ei pe Fecioara într'o paralelă, într'o egalitate cu Iisus. Precum Iisus s'a Conceput și s'a născut fără de păcatul strămoșesc, tot așa s'a conceput și s'a născut fără de păcatul străimoșesc și Maria. Prin aceasta Fecioara Maria este oarecum autonomizată față de Iisus. Și în același timp e scoasă din ordinea omenească, de sub legea universala umană; un om se concepe și se naște nu sub legea inflexibilă sub care se nasc toți oamenii, ci se naște ca Dumnezeu-Omul, fără să fie Dumnezeu-Om. Învățătura genuină a creștinismului, bazată pe cuvintele Sf. Scripturi, e că toți oamenii se nasc cu păcatul strâmoșesc, că niciunul nu poate veni pe lume, după căderea protopărinților, fară acest păcat (Rom. 5, 12; Ev. Ioan 3, 6). Deci toți au lipsă de mântuire și mântuirea a venit pentru toți, exclusiv prinHristos. Precum printr’un singur om s'a introdus păcatul in toți, așa prin unul Iisus Hristos; a venit mântuirea tuturor (Rom. 5, 15, 16). Catolicii scoțând pe Măria de sub legea nașterii cu păcătul strămoșesc, o scot și de sub necesitatea de a se mântui prin Iisus Hristos. Pentru ea nu mai este Iisus Hristos unicul Mijlocitor și Mântuitor. Ea s'a mântuit înainte de a veni pe lume Fiul lui Dumnezeu. Ea nu se mântuiește prin harul adus de Domnul Iisus Hristos. E drept că bula Ineffabilis Deus din 8 Decembrie 1854declară ca Fecioara Măria a fost preservată de orice pată a păcatului originar din prima clipă a conceperii, în virtutea meritelor lui Iisus Hristos. Dar prin aceasta, catolicismul săvârșește două abateri dela ordinea generală a lucrării harului mântuitor al lui Iisus Hristos, abateri cari nu fac decât să reliefeze concepția lui că Măria s'a mântuit în afară de Hristos: a) admite în cazul Mariei o lucrare mântuitoare a harului lui Hristos, înainte de a fi existat Hristos însuși, adică Dumnezeu-Omul; b) admite în cazul Mariei că harul lui Hristos însușiizbăvește pe om de păcatul strămoșesc după ce s-a născut cu el, ei îl ferește chiar de a se naște cu el. De aceea, recunoaște și dogma Ineffabilis Deus că grația care a ferit-o pe Maria de ase concepe cu, păcatul strămoșesc e o grație specială, nu grația mântuitoare ordinară. În orice caz, grația aceasta n-a mai venit în Maria prin Hristos și n-a fost aceeași grație pe care o primesc toți când se izbăvesc de păcatul strămoșesc. Dar în această învățătură e ascunsă o concepție caracteristică a catolicismului despre păcat, mântuire și grație, concepție cu totul deosebită de cea patriotică și ortodoxă. După concepția catolică, păcatul nu e decât culpă în fața lui Dumnezeu și pedeapsă pentru culpă. El nu e și o slăbire a naturii umane în adâncurile ei ontice. Căderea în păcat a primilor oameni a lăsat natura umană în starea ei pură (status naturae purae), privând-o doar de etajul suprapus al darurilor supranaturale. Deci, păcatul are un caracter pur juridic, nu ontologic, și deaceea poate fi înlăturat tot printr'o procedură juridică. Dumnezeu iartă culpa provenită din neascultarea oamenilor, prin primirea echivalentului sau supraechivalentului ascultării lui Hristos. Dumnezeu reîntoarce, prin aceasta, oamenilor, grația pierdută de aceia prin neascultare. Dacă-i așa, Tatăl Ceresc poate acorda Fiului Său un avans din grația ce o va dobândi pentru oameni după întrupare, iar acest avans, un fel de primă de pregătire a întrupării Sale, de pregătire a locașului în care se va coborî pentru întrupare, să-l trimită cu anticipare Mariei. Pe de altă parte păcatul, conceput ca simplă vină și pedeapsă, nu și ca modificare a firii în adâncurile ei, se 'transmite, după teologii catolici, printr'o imputare externă din partea lui Dumnezeu, în baza unui contract încheiat de El cu Adam, ca reprezentant al tuturor oamenilor, nu printr'o împărtășire reală, tainică, a tuturor, de păcatul lui Adam. Dacă-i așa, Dumnezeu a putut excepta chiar dela încheierea contractului cu Adam, pe Maria, de sub vina lui Adam, care în baza contractului avea să fie imputată întregei lui posterități, în cazul când el va călca porunca ascultării de Dumnezeu. Dar această concepție, pe lângă faptul ca reduce păcatul urmașilor lui Adam, la un decret arbitrar al lui Dumnezeu, scoate pe Fecioara Măria din solidaritatea cu întreaga omenire, atât în ce privește păcatul, cât și mântuirea. Ea nu suportă păcatul cu întreaga omenire și nu se mântuiește cu ceilalți oameni. Concepția aceasta juridică sparge unitatea dintre oameni în păcat și sparge unitatea dintre ei și Hristos, în mântuire. Dogma imaculatei concepții nu e decât o ilustrare particulară a acestui fenomen general. În concepția ortodoxă, însă, păcatul nefiind numai culpă și pedeapsă, ci și o slăbire a naturii umane, scăparea de păcat înseamnă, pe lângă satisfacerea lui Dumnezeu de către Iisus Hristos prin ascultare și moarte, o întărire a acestei firi, prin ridicarea ei într'o unire intimă cu dumnezeirea. Aceasta a făcut-o Fiul lui Dumnezeu devenind și ipostas al firii omenești, devenind și om între oameni, ipostas omenesc între ipostasele omenești, și ca atare, fiind și unul din Treime, revărsând în semeni energia necreiată a dumnezeirii Sale, harul dumnezeiesc. Numai prin umanitatea lui Hristos curge iarăși harul în omenire. Desigur, moartea și învierea Lui ca om are un rol special în deschiderea umanității Sale pentru toată energia dumnezeiască, pentru tot Duhul pe care să-l transmită apoi oamenilor cari îl primesc. Astfel harul nu e un ajutor creiat, pe care îl dă Dumnezeu pentru Hristos, clar nu numaidecât prin Hristos, ca în catolicism, ci energia dumnezeiască necreată, care a trebuit întâi să se reverse în umanitatea luată de Fiul lui Dumnezeu, pentru ca prin ea să treacă la toți cei ce vreau să o primească. De aceea, eliberarea de păcatul strămoșesc nu o poate obține nici un om decât prin unirea lui cu Hristos, Dumnezeu-0mul. Numai așa a obținut-o și Fecioara Maria. Desigur, n'a fost necesar ca umanitatea Fiului lui Dumnezeu să fie deplin formată ca să transmită Maicii Sale libertatea de păcatul strămoșesc. Din prima clipă a zămislirii Sale ca om, curățenia de păcat a firii Sale umane, începută a se forma, a trecut asupra Maicii Sale. Mai precis vorbind, prin același act prin care s'a atins de ea, pe de o parte a curățit-o, pe de alta a început formarea firii Sale, așa cum lumina, în același moment în care se aprinde, și luminează și alungă întunericul. Desigur, nedespărțit de Fiul, a lucrat Duhul Sfânt. Sau Fiul lucra prin Duhul Sfânt în această atingere, căci Dumnezeu lucrează totdeauna asupra oamenilor prin Duhul. De aceea, Duhul pe deoparte a curățit-o, pe de alta i-a dat puterea de a naște fără de sămânță pe Fiul ca om. Dar exact în momentul în care se curățea și primea puterea de a naște fără de sămânță se și zămislea Fiul lui Dumnezeu ca om. Când se zămislea Fiul lui Dumnezeu din ea, Duhul lucra asupra ei curățind-o și dându-i putere să-L zămislească. Lucrarea Duhului de curățire a Mariei și zămislirea Fiului lui Dumnezeu în ea nu se pot despărți temporal una de alta. Iată cum înfățișează această simultaneitate, sau mai precis faptul, că Fiu lui Dumnezeu umple pe Maica Sa de plinătatea harului abia din momentul în care umple umanitatea Sa. Teofan al Niceii, care ne-a dat cea mai frumoasă, mai adâncă, mai sistematică și mai desvoltată laudă a Maicii Domnului: «Dar privește legătura negrăită a Mângâietorului cu Fecioara. Căci Dumnezeu Cuvântul și Fiul ei nu numai o curăță pe ea mai dinainte și o sfințește prin Duhul propriu, care e puterea curățitoare și sfințitoare, spre a o face aptă spre sălășluirea Lui negrăită, ci și la întrupare se atinge de carnea ei nemijlocit prin Acesta, ca printr'un deget propriu, și așa o face pe aceasta să subsiste în El. Dar trupul (πρόσλημμα)Mântuitorului este și primul recep-tacol și izvor al însăși plenitudinii dumnezeiești, din care primesc toți credincioșii, care e harul și energia naturală a Sf. Treimi și al cărei procurator și distribuitor pe seama zidirii e Mângâietorul. Iar locașul Maicii lui Dumnezeu al doilea, nemijlocit după acela. Căci Dumnezeu Cuvântul fiind prin fire procuratorul Duhului propriu după energie, întâi umple locașul și templul propriu de întreg Acesta, apoi de acolo iese Acesta ca dintr'un izvor în al doilea locaș și templu al Său. A se observa că, deși Teofan recunoaște o curățire și sfințire a Fecioarei înainte de conceperea Cuvântului, totuși harul din care primesc toți credincioșii, adică harul curățirii de păcatul strămoșesc, nu-l primește nici ea decât prin umanitatea Fiului ei, mai precis, în momentul în care începe conceperea umanității. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Slujba de Adormirea Maicii Domnului intrerupta de DNA | Laura19 | Stiri, actualitati, anunturi | 51 | 21.08.2012 17:03:50 |
| Adormirea Maicii Domnului | dan73 | Generalitati | 3 | 05.07.2012 17:22:32 |
| Adormirea Maicii Domnului | partenie | Diverse Sarbatori | 20 | 15.08.2009 22:19:08 |
| Adormirea Maicii Domnului | Laurentiu | Diverse Sarbatori | 1 | 15.08.2008 21:25:15 |
| adormirea maicii domnului | Pupi | Generalitati | 1 | 12.08.2008 14:13:16 |
|
|