Citat:
În prealabil postat de adam000
Atata timp cat cel credincios isi pastreaza crediinta (practic, cat timp are crediinta cat pt doi).
Ce te faci daca lupta asta este prea grea pt acela, daca in loc ca ispitele sa-l inatreasca (la o intensitate pe care o poate birui), il zdrobesc (fiind mai mult decat poate el biruii), il indeparteaza de Dumnezeu?
|
Aceasta remarca eu o vad justa si adevarata. In general oamenii care ajung la divort se scalda in nestiinta si pacate de tot felul care ii fac slabi si neputinciosi. Incearca sa reziste, insa fiind ei insisi bolnavi sufleteste cedeaza. Aceasta este realitatea. Putem astfel sa punem la zid pe acesti oameni? sa spunem ca nu au fost puternici si sa ii criticam ca au divortat? Unde mai este iubirea de oameni ce o fluturam peste tot? Fiecare persoana care a trecut printr-un divort , a trecut printr-o experienta - experienta sa proprie, a avut de indurat multe dar a si facut pe altii sa indure. Un om plin de pacate , bolnav el insusi nu are cum sa lupte pentru doi. Asta se intampla cand doi oameni divorteaza. Amandoi poarta pacate si nici unul nu poate sa lupte pentru el insusi si pentru celalalt. Nu putem condamna oamenii luand ad litteram ceea ce citim in Biblie. De aceea Biserica ingaduie si casatoria de a doua. Toate se fac cu discernamant si la sfatul duhovnicului care decide cand si cum se face casatoria de a doua.
Daca am iubi oamenii cu adevarat atunci am fi ingaduitori cu fiecare om indiferent de cat de pacatos este si am darui fiecaruia intelegerea de care are nevoie.
Pentru initiatoarea topicului: dupa varsta de 42 ani nu mai este ingaduita casatoria. Casatoria de a doua este ingaduita de Biserica insa conditiile le decide duhovnicul dupa spovedanie.
"128. Cate casatorii ingaduie Biserica ?
Biserica Ortodoxa ingaduie cu pogoramant trei casatorii, insa in anumite conditii. Sfantul Vasile cel Mare, in canonul 87, spune despre a doua nunta : " Casatoria a doua este ingaduita de Biserica, numai celor ce au ramas vaduvi de tineri prin deces si n-au copii " . Iar Sfantul Apostol Pavel, sfatuieste la vaduvie in castitate, dar cine nu poate " mai poate sa se casatoreasca, decat sa arda " ( I Corinteni 7, 39 ) . " Casatoria a doua nu se binecuvanteaza cu cununie, ci se canoniseste doi ani sa a nu se impartasi, iar a treia casatorie trei ani " , zice Sfantul Nichifor in canonul 2. Daca cei ce se casatoresc a doua oara sunt batrani, " unii ca aceia manie pe Dumnezeu, sa aiba pocanie trei ani si metanii cate 24 pe zi " ', zice Pravila Bisericeasca de la Govara, cap. 109. " Cel casatorit a doua oara nu mai poate fi hirotonit " ( Apostolic 17; VI Ecumenic, 3; Sfantul Vasile, 12 ) . Slujba cununiei a doua se face simpla si fara fast, iar preotul nu are voie sa ia parte la masa lor ( Neocezareea, 7 ) . Preotul, daca ramane vaduv, nu are voie sa se casatoreasca a doua oara. Daca totusi indrazneste la a doua casatorie, pierde preotia si nu mai are voie sa savarseasca nimic din cele ale preotiei ( Sfantul Vasile, 6 ) .
Casatoria a treia se ingaduie de Biserica " numai de mare nevoie, acelora care nu au copii, pana ls varsta de 40 de ani " . Sfantul Vasile zice ca " la trigami sa se aplice afiurisire ( oprim de la Sfanta Impartasanie ) cinci ani, fara a-i opri cu totul de la Biserica. " ( Canon 4 ) .
" Nunta cea dintai este lege, a doua iertare, iar cea de-a treia este calcare de lege " , zice Indreptarea Legii de la Targoviste, cap. 205. Casatoria a patra este oprita cu desavarsire de Biserica. Cel vinovat este " afurisit si lipsit de toata slujba Bisericii " pana se desparte de acea persoana si se pocaieste opt ani." Par. Cleopa
http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/convorbiri6.htm