Subiect: Atenția
View Single Post
  #4  
Vechi 03.08.2013, 22:20:19
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Ca și "Personalitatea" ori, bunăoară, "Mântuirea", termenul "Atenție" ridică din capul locului o dilemă: cum vom vorbi în mod obiectiv, generalizînd și abstractizînd (sau mai degrabă în ordine inversă), despre un fenomen al cărui sens e roditor doar ca act concret, subiectiv, strict personal?
O dilemă asemănătoare avem de înfruntat și când vorbim despre "eu", "conștient", "subconștient", "păcat", "mândrie", "smerenie", "bucurie" ș.a.m.d.
Toți termenii prin care noi dorim să desemnăm o manifestare sau alta a vieții sufletești se lovesc de aceeași piedică: vorbim "despre" când, de fapt, deja suntem conținuți înlăuntrul fenomenului dezbătut. Și uneori, numindu-l, el își ia, spontan, zborul... Spre continua împrospătare a conștiinței noastre....

Acest frumos obstacol face parte, cred, din darurile lui Dumnezeu pentru om!

Am voit să propun acest subiect deoarece ieri, într-o discuție cu un bun prieten (Tudor), am fost întrebat: "Cum să fiu, concomitent, atent la: lumea din jur, lumea mea interioară și totodată la Dumnezeu? Că-mi e tare greu... Uneori sunt atent la lucruri dar nu mai sunt atent la mine și la Domnul, alteori sunt atent la un gând sau la o emoție însă dau cu capul în ușă, alteori sunt atent la Domnul, rugîndu-mă, dar mă împiedic de oameni pe stradă... Cum să fac, oare? Deși, îmi dau seama, am început să pun uneori întrebări prea grele pentru un singur om..." - Voi întreba, în acest caz, pe forum - am replicat eu.

Un monah, a continuat Tudor, e un om care, dacă înțeleg bine, a unit printre altele și orientările atenției într-o singură "poiană". Când șarpele vine să fure mărul de aur, a continuat el, imaginînd cu larga mea încurajare decorul, se oprește în ierburi; pentru că ele sunt dintr-odată săbii tăioase, prin harul atras de rugător. Dar dacă omul uită să se lege de Dumnezeu prin rugăciune, șarpele trece ușor printre gânduri și printre alte plante sufletești și pătrunde în lumina poieniței, iar noi credem atunci că e o floare de-a noastră, nu știu cum devine posibil asta, iar noi o primim bucuroși și ne tot minunăm de ea. Dar nu-i așa! Ci e doar o păcăleală, pentru că nu am fost atenți la toate câte ni se-întâmplă deodată. Alegem înainte să avem toate datele problemei, nu-i așa?
Un monah poate lucra toată viața unimea atențiilor (că sunt măcar trei) și dacă reușește să învețe ceva, atunci el devine gheron prin nevoință și har, nu-i așa?

Frumoasa (cred) și neașteptata dilemă pe care mi-a expus-o Tudor, iată o propun spre dezbatere aici: Avem nevoie să fim atenți la trei deodată? Dacă da, ce ne împiedică s-o facem? Și cum putem să aducem în comuniune, concomitent sau, mă rog, cât mai frecvent, atenția externă cu atenția internă și cu atenția la Dumnezeu?

Sau, poate, m-am pripit să dau prea multă atenție unor copilării?...

P.S. Am ales să propun subiectul la secțiunea "Pocăința" întrucât pocăință fără strunirea atenției nu prea văd să se poată desfășura. De fapt, în afara atenției toate merg strâmb (sau nu?) în planul conștient al omului, presupun.

“Precum in cer asa si pe pamant”

Unimea atentiilor: atentia la lume, la gandurile proprii si la Dumnezeu – intr-o singura simtire si lucrare sfanta - in adancul inimii – a fost invatata de catre Hristos in rugaciunea Tatal Nostru “precum in cer asa si pe pamant”.

Privirile noastre pacatoase percep un mediu contaminat, cu oameni contaminati de pacate.

Sfintii nu o vad astfel.

Aceasta perceptie gresita judeca instantaneu semenii. Este pacatul din noi care vede pacate. Si astfel ramanem sub pacat.

Voia Lui Dumnezeu este sa ne sfintim ochiul inimii.

Pana nu unim in simtirea noastra “pamantul si cerul” atentia noastra va fi impartita.

Ne asemanam cu cineva care are aripi dar, in acelasi timp, si pietroaie mari legate de picioare.

Aripile bat, dar pietroaiele perceptiilor si conceptiilor noastre despre lume ne trag cu putere spre pamant.

Inima se inalta cand este in rugaciune dar se raceste, mai repede sau mai incet, atunci cand este expusa lumii.

Ce insemna a uni “cerul si pamantul”?

Inseamna in primul rand sa corectam conceptia gresita despre modul in care exista cu adevat “pamantul” (toate fenomenele care ne inconjoara) iar in al doilea rand, pe baza adevarului, sa ne curatam perceptia si sa vedem ca toate purced din Dumnezeu, ca Dumnezeu este in toate, omniprezent.

Astfel iL avem pe Dumnezeu permanent in fata ochilor, indiferent ceea ce percepem. O astfel de minte se spune ca este “unitara” – simte acelasi gust in orice directie priveste, fie in afara, fie inlauntru.

Cele din launtru se regasesc in afara,
iar cele din afara se regasesc inlauntru.

Orice miscare a sa este rugaciune. Chiar si cand doarme.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 03.08.2013 at 22:25:39.
Reply With Quote