Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan
"Sinoadele din secolul al XIV-lea vor preciza într-un mod cât se poate de limpede existența în Dumnezeu a ființei, incognoscibilă și inaccesibilă și a energiilor cognoscibile și accesibile vederii creștinilor îmbunătățiți. Astfel, s-au pus bazele dogmatice ale cunoașterii și experierii lui Dumnezeu prin rugăciunea curată și s-a rezolvat contradicția doar aparent insolubilă, în sensul că Dumnezeu este și cognoscibil și incognoscibil, fără ca aceste două însușiri ale Sale să se excludă una pe cealaltă."
|
Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan
Această lumină divină se descoperă oamenilor curați duhovnicește și care ajung pe culmile cele mai înalte ale virtuții și duc o viață de sfințenie. În lumina divină omul îl vede pe Hristos, Îl cunoaște, comunică cu El și se bucură nespus de prezența Lui.
|
Cezar, nu stiu daca ai urmarit tot topicul, despre asta am scris de cateva zeci de pagini, numai aceste pasaje le-am comentat de vreo cinci ori, ultima data intr-un mesaj adresat lui Cristian in urma cu doua zile:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=299
Daca citim cu atentie despre cine e vorba acolo? Despre cei imbunatatatiti, cei care emana acea lumina, nu despre cei ce o vad, spectatori. Adica despre Sfantul Serafim de Sarov, Parintele Paisie Aghioriul si toti sfintii si traitorii imbunatatatiti. Cum sa fie iudeii si ucenicii care au vazut lumina crestini imbunatatiti, "ajunsi pe cele mai inalte culmi ale virtutii"? Si Decebal a crezut ca in acele pasaje din Sfantul Grigorie e vorba de cei ce privesc, citind gresind prin "cei ce au vazut lumina harului" pe privitori, cand e vorba de calugarii imbunatatiti.
E posibil sa nu se stie ce inseamna "imbunatatit". Acest termen se foloseste la cei ce au ajuns la despatimire, adica la sfintenie. Astfel au primit multi din ei si harisme.
Nici macar Moise nu este printre cei imbunatatiti care au primit harul (pentru ca nu se Pogorase harul), el avea lumina harului pe chip pentru ca fusese in apropierea lui Dumnezeu, adica statuse in har. E aceeasi situaite cu cei doi ucenici, ai Sfantului Serafim si Parintelui Paisie, care erau si ei in har dar nu pentru ca il aveau ei, ci pentru ca erau in harul emanat de cei doi sfinti.
In concluzie, harul acesta se poate vedea ca o lumina, lumineaza doar cei imbunatatiti, il pot vedea toti cei care il privesc pe acel parinte cand lumineaza. Poate sa fie un ateu, un ortodox, un chinez, etc. Dar trebuie si ca Domnul sa ingaduie sa fie vazuta lumina. Se poate intampla si ca unul sa vada si restul sa nu vada nimic, cum e cazul Sfantului Pavel si a insotitorilor lui.