View Single Post
  #8  
Vechi 17.08.2013, 15:07:10
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Bineinteles ca exista mai multe locasuri, la fel ca in Rai. In sensul ca si chinurile iadului sunt mai intense sau mai putin, in functie de ce a facut acel om. (...) Vezi in mesaj ca aceasta e invatatura ortodoxa.
Păi ia să îți aduc aminte ce spuneai într-o altă postare, cum că nu toți vor avea parte de chinuri în iad:

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Sau chiar Domnul nostru spune ca cine nu se va Boteza nu va mosteni Imparatia, la fel cine nu se va Impartasi. Pentru ca va avea pacatul stramosesc al firii cazute si nu se va impartasi de har. Dar vor fi judecati in functie de legea firii, astfel ca si in Iad nu toti vor avea parte de munci.
Asta este învățătura ta "ortodoxă", cum că în iad nu toți vor avea parte de munci. Dar asta să fie învățătura Bisericii? Eu cred că nu, dar până găsești tu vreun citat în catehism, îți dau eu niște trimiteri la Scriptură, la Noul Testament, cu care văd că nu ești prea familiar, ba dimpotrivă văd că îți e foarte străin, atât în formă cât și în conținut. Ce zice Hristos în Evanghelia după Matei la 25,41? "Plecați de la Mine, blestemaților, în focul cel veșnic, pregătit pentru diavolul și îngerii lui." Ai impresia că iadul, focul cel veșnic, are cumva lăcașuri în care nu sunt munci, chinuri, arderi, și veșnice? Dar ce zice la Matei 13,42? "Plânsul și scrâșnirea dinților"!! Ai cumva impresia că astea nu sunt munci, nu sunt chinuri? Matei 8,12 la fel! Dar la Apocalipsă 20,10, unde se vorbește de "iazul de foc" unde vor fi chinuiți în vecii vecilor? Asta este învățătura ortodoxă, Cătăline! A ta este greșită, nu se bazează pe Sfânta Scriptură, și cred că nici pe catehism, ci doar pe felul în care ai lipit tu laolaltă diferite citate, potrivindu-le cum ți s-a părut după mintea ta mai corect; vedem deci că marele ascultător de învățătura revelată ascunde un mare compilator de citate, de unde extrage învățătura după cum i se pare lui că ar fi mai logică.

Învățătura aceasta a ta este greșită. Acum ți-am demonstrat, și pentru toți, că ești în eroare. Ăsta este unul dintre lucrurile pe care ți le-a spus și Daniel_Ortodox, dar atunci ai trecut peste ca și cum n-ar fi spus nimic, și greșeala lui este că n-a insistat, deși avea dreptate.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Sfantul Iov si ceilati drepti din Vechiul Testament care nu au cunoscut legea data lui Moise au cunoscut adevarul fara sa il citeasca de uneva. Fiecare om care afla adevarul este luminat de harul acela exterior, chemator. Poate sa fie si intr-o tara ortodoxa si sa aiba biserica la doi pasi, ca tot asa vede adevarul, daca nu era credincios. De aceea se si numeste har chemator, cheama la credinta. La fel, poti discuta cu un ateu ani in sir si nu devine credincios doar pe baza informatiilor, sau cu un adventist, doar cand se si lumineaza sa vada adevarul.
Aici iar faci greșeala să nu ții seama de context! Contextul lui Iov ori al drepților din Vechiul Testament era că ei făceau parte dintr-un popor ales de Dumnezeu, la care lucra Duhul Sfânt, așa cum lucra în perioada respectivă. Însă ceilalți oameni erau în alt context, nu aveau parte de așa ceva, și nu știu dacă era atât de mult vina lor, ci era de vină să zic așa contextul, faptul că ei nu primiseră revelațiile pe care le primise poporul lui Israel. Prin urmare, chiar dacă bâjbâiau și ei și poate unii încercau să afle deplinătatea adevărului, așa cum era ea la vremea respectivă, faptul că nu făceau parte din poporul lui Israel, reține deci contextul, practic constituia o piedică pentru ca ei să afle de Dumnezeul lui Israel. Prin urmare obiecția ta nu se susține.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Dreptii din Vechiul Testament nu se puteau mantui pentru ca nu aveau botezul si deci stergerea pacatului stramosesc. Asta a adus in primul rand Mantuitorul, Sfintele Taine, nu o noua credinta.
Nu a adus Hristos și o nouă credință, ceva mai mult decât era înainte? Păi înseamnă că nu ai citit Noul Testament, și probabil nici pe Vechiul, și nici nu cred că ai avea vreo competență reală în a face comparație de învățături între cele două. Cine știe, poate nu ai observat chestia asta în catehism, poate n-ai găsit paragraful corespunzător.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Invatatura aceasta despre pelagianism este inclusa si in catehism
Încă o dată îți spun și îți repet că eu nu vorbesc de niciun pelagianism; ți-am spus că este doar interpretarea ta greșită. Și nu vorbesc nici de umanism, ateu sau neateu. Ai înțeles, Cătăline? Sau vrei să îți repet de o sută de ori?

Pelagianismul era o învățătură în contextul Bisericii. Ceea ce eu am afirmat este sau poate fi valabil pentru cei din afara Bisericii, și care din motive obiective nu au putut să beneficieze de Biserică, însă au fost în același timp exemplari, cu mult mai exemplari decât noi "creștinii", noi "ortodocșii", în faptele și conștiința lor. Ăsta nu este pelagianism. Poate fi considerat cazul pe care "catolicii" îl denumesc ignoranță invincibilă, adică în cazurile în care în mod obiectiv cineva nu a putut să cunoască adevărul și să primească harul în Biserică; nu este vorba despre cei care resping Biserica, care resping harul lui Hristos, dar se încred în faptele lor, eu nu despre aceste cazuri am vorbit, de aceea ceea ce am spus nu are în fapt nicio legătură cu pelagianismul.

Și încă o diferență față de pelagianism, sau față de creștinism în general, este că eu nu am afirmat că acei oameni primesc harul așa cum este primit în Biserică, ci la ei se aplică judecata lui Dumnezeu, care cântărește dumnezeiește lucrurile, nu ca tine la modul sectar și eretic. Nu am afirmat deci o concurență între fapte și har, așa cum face pelagianismul, ci este vorba despre cei care în mod obiectiv nu au fost cuprinși sub acoperământul Bisericii lui Hristos sau nu au primit suficient har și călăuzire pentru a înțelege profunzimea creștinismului.
Reply With Quote