View Single Post
  #174  
Vechi 22.08.2013, 12:38:48
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Pelagianismul nega transmiterea pacatului original sau a urmarilor sale si de aceea botezul nu mai e necesar, omul poate face fapte bune si sa se mantuiasca si fara ajutorul harului primit la botez. Asadar nu se refera doar la cei din Biserica, ci si la cei nebotezati (adica din afara Bisericii). Astfel intruparea Mantuitorului a fost mai mult pentru a avea oamenii un exemplu de urmat, nu pentru Botez si Sfintele Taine.

Vedem ca si catehismul spune ca nimeni nu se poate mantui fara har, si ca harul nu poate fi primit in urma faptelor fara a fi botezat, se primeste la Botez. La fel spun si sfintii, faptele bune nu sunt mantuitoare daca mai inaitne omul nu vine in Biserica sa primesca harul. De aceea spune si Iisus ca cine nu se boteaza nu ajunge in Imparatie.
Eu nu am negat natura căzută în care se află omul după căderea adamică. Ceea ce eu am spus este că, în anumite contexte, în care oamenii sunt privați de Biserică și de har într-un mod obiectiv, adică nu prin alegerea lor personală, ci prin conjuncturi care nu au ținut de alegerea, voința lor, iar ei sunt niște oameni de bună credință, care trăiesc o viață după o lege compatibilă cu legea lui Dumnezeu și a lui Hristos, ei sunt judecați, iar noi știm că Dumnezeu nu judecă într-un mod sectar și eretic așa cum faci dumneata, ci o face în modul cel mai obiectiv și dumnezeiesc, și în funcție de judecată pot sau nu să fie condamnați; unii deși nu au fost botezați sau nu au avut o viață corespunzătoare, pot fi salvați de la condamnare veșnică, ba chiar pot primi mari răsplăți de la Dumnezeu, pentru gândurile și faptele lor meritorii, chiar dacă această salvare nu o pun pe același plan cu mântuirea prin har. Aceasta este învățătură conformă cu Sfânta Scriptură, chiar dacă regula de mântuire propovăduită și practicată de Biserică presupune credință (dreaptă) în Hristos și în Dumnezeu în general, pocăință, viața în harul Sfintelor Mistere și în Duhul Sfânt în general, fapte corespunzătoare cu această viață de mântuire, cerute sau chiar impulsionate de Sfântul Duh; dacă asta este regula, asta nu înseamnă că excepția sau excepțiile de care vorbeam ar ajunge în Iad, la muncile sau "nemuncile" veșnice ale Iadului, așa cum înveți tu în mod evident și absolut eretic. De altfel, speculațiile tale sectare și eretice nu au fost niciodată propovăduite ca dogme de către Biserica lui Hristos, nu există dogme în acest sens, și pe de altă parte, în catehism nu scrie ceea ce spui dumneata, învățăturile dumitale fiind efectiv niște "concluzii", speculații pe care Biserica nu le-a afirmat niciodată, nu le-a dogmatizat vreodată și pe care eu le consider efectiv smintite, smintitoare, sectare și eretice.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Doar faptele sunt in conceptia filozofilor atei, care neavand si credinta au spsu ca omul trebuie sa faca binele si sa fie moral. In invatatura ortodoxa pentru mantuire sunt necesare harul, credinta drepta si faptele credintei.
Faptul că Biserica ar accepta sau acceptă că unii oameni, din motive obiective pot fi salvați, chiar dacă nu au primit harul Duhului Sfânt în această viață, nu înseamnă că ar susține învățăturile umanismului ateu, ale iluminiștilor, ori ale comuniștilor. Biserica nu a propovăduit și nici nu o face că doar faptele contează pentru mântuire; de fapt naturaliștii, atât materialiștii enciclopediști sau alți materialiști și umaniști, cât și comuniștii, nici nu vorbesc despre conceptul de mântuire, de viață de după moarte, în cel mai bun caz ei vorbind despre emancipare umană, socială, perfecționare morală, evoluție și așa mai departe, și doar între hotarele acestei vieți. Faptul că Biserica acceptă sau poate accepta salvarea ori necondamnarea veșnică și a unora din afara Bisericii, în anumite condiții, nu înseamnă că Biserica lui Hristos a adoptat învățăturile naturalismului și umanismului ateist.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
E adevarat, pot fi si exceptii, de exemplu unii pagani s-au mantuit dupa ce au ajuns in Iad, dar la rugaciunea unor sfinti. Doar atat cunoastem din revelatie.
Asta spun și eu că pot exista și excepții, și mai mult că aceste excepții, câte or fi, multe sau puține, ne-au făcut și ne vor face de rușine și acum și în împărăția lui Dumnezeu, în cerul și pământul nou care vor veni.

Restul nu știu din ce "revelații" cunoști tu că cele de mai sus ar fi adevărate. Eu nu am auzit de astfel de revelații, pentru mine ca și creștin revelațiile se află în Sfânta Scriptură și în Sfânta Tradiție; dacă tu ai alte surse de revelații dumnezeiești, cu valoare în mântuire, cred că ești în afara canonului creștinesc, să-i zic așa, și este problema ta și a surselor acelor "revelații". Și de altfel, nu știam, cred că tot prin revelații ei fi auzit, că rugăciunea unor sfinți poate să țină loc de Sfântul Botez; trebuie să recunosc că până acum nu am auzit nici în vreun catehism, nici la vreun sfânt părinte, nici prin Biblie, nici prin vreun manual de dogmatică aceste zvonuri, reale sau nu, nu știu, pe care tu le numești revelație (divină).
Reply With Quote