View Single Post
  #8  
Vechi 11.06.2014, 01:06:12
AlbertX AlbertX is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.05.2014
Locație: Sibiu
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.066
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Uite ce zice psalmistul:
"Că o mie de ani înaintea ochilor Tăi sunt ca ziua de ieri, care a trecut și ca straja nopții." Ps. 89:4
Toți credincioșii știm că Dumnezeu nu este circumscris nici în timp, nici în spațiu, se mai zice că este (cu totul) mai presus de ele.
Altă vorbă care încearcă oarecum să lămurească cele aproape cu neputință de nelămurit, este aceea că, la Dumnezeu există timpul "veșnic prezent" sau eventual "prezent continuu" (a nu se confunda desigur cu timpul acela din gramatica engleză!)

Acum, revenind la citatele scripturistice invocate de "ortodocșii" contemporani pentru a demola ideea zilelor facerii de 24 de ore:

„Și una ca aceasta să nu vă amăgească pre voi, iubiților, că o zi lângă Domnul este 1000 de ani, și 1000 de ani, ca o zi.” 2 Petru, III, 8.

De aici ar rezulta că, cel puțin ipotetic, o zi a creației a durat (ar fi putut dura) o mie de ani. Dacă încadrăm citatul de mai sus în contextul său, vom observa cu ușurință imposibilitatea și absurditatea acestei presupuneri, ce nu poate fi primită nici măcar ca simplă „părere teologică”:

„Căci o mie de ani înaintea ochilor Tăi Doamne, ca ziua de ieri, care a trecut. Și straja în noapte; învinuirile lor ani vor fi, dimineața ca pajiștea va trece. Dimineața înflori-va și va trece, seara va cădea, se va întări și se va usca.” (Psalm 89, 4-6)

Tâlcuirea Fericitului Teodoret al Cirului:
„Și zice că viața oamenilor este puțină și dureroasă foarte, iar la Tine, Cel de-a pururi vecuitor și veșnic, și numărul cel de o mie de ani se aseamănă cu o zi, iar mai vârtos cu cea mai mică parte a nopții. Că «strajă de noapte» a numit a patra parte a nopții, cei ce li se încredința a străjui despărțind-o pe aceasta în patru. Și întru a patra strajă a venit și Domnul către Apostoli.”

„Iară cele de acum ceruri și pământul, cu același cuvânt câștigate sunt, focului păzindu-se la ziua judecății și a pierzării oamenilor celor necurați. Și una ca aceasta să nu vă amăgească pre voi, iubiților, că o zi lângă Domnul este ca 1000 de ani, și 1000 de ani, ca o zi. Nu zăbovește Domnul făgăduinței, precum unii zăbavă socotesc, ci mult îngăduiește la noi, nevrând ca să piară unii, ci toți la pocăință să vie. Și va veni ziua Domnului ca furul noaptea, întru care cerurile cu sunet se vor trece și stihiile arzându-se se vor topi și pământul și cele dintru el lucruri vor arde de tot … Așteptând și sârguind venirea zilei lui Dumnezeu, pentru care cerurile arzându-se se vor topi și stihiile, fiind arse, topi-se-vor.” (2 Petru, III, 7-12)

Proorocul David vorbește ca o comparație: „o mie de ani ca ziua de ieri”.
Sfântul Petru le vorbește creștinilor de atunci despre ziua judecății. Cine ar putea să echivaleze această „zi” cu 1000 de ani? Sau ziua Domnului „care va veni ca un fur noaptea”, adică va veni pe neașteptate, brusc, prin surprindere, cum va putea fi aceea 1000 de ani? De aici și până la hiliasm nu este decât un pas.

Versetul făcea parte din îndemnul făcut de către Sfântul Apostol credincioșilor de a lua în serios posibilitatea venirii judecății, în ciuda faptului că trecuseră atâtea mii de ani de la facerea lumii, sau chiar de la potop. Comparația, este de data aceasta luată la modul literal! „Ca” un fur, „ca” o mie de ani, sunt figuri de stil: comparații, limbaj metaforic. Și tocmai aceia acuzau pe tradiționaliști de citire în cheie „fundamentalistă neoprotestantă, sectantă, literală, ruptă din context, etc.” a capitolului I!