În prealabil postat de Ioan_Cezar
Ești cumva orb, omule? Nu vezi ce scrie Părintele mai departe? Nu sesizezi că Părintele face o analiză completă? Nu integrezi în conștiință întregul ansamblu al afirmațiilor Părintelui Arsenie? Ești atât de incapabil să citești și să înțelegi o frază întreagă?
Reiese limpede din citat că Părintele caută, pe de o parte, să evidențieze un oarecare merit sau avantaj al metodei respective (pe care însă nu o recomandă!), iar pe de altă parte evidențiază critic lipsurile metodei. Nu vezi? Nu conștientizezi ce citești? Nu știi să citești o analiză evaluativă a unui expert? Nu ești obișnuit cu procedeul unor astfel de acțiuni evaluative? Scuză-mă, ce nivel de școlaritate ai absolvit?
Părintele însuși precizează că stăruirea în imaginație poate aduce dilatarea în conștiință a unor fenomene subiective și menționează apoi că, din acest motiv al igienei psihice, Răsăritul ortodox a ținut ca în practica rugăciunii să fie evitată cultivarea imaginației.
Practica rugăciunii, pe care și Părintele o cunoștea foarte bine, a dus la concluzia că rugătorul e în mai multă siguranță dacă își ține în frâu imaginația - deși ea e utilă până la un punct (dar nu e necesară).
Când spune că e ceva de folos în această metodă, Părintele precizează și ce anume. Ca bun cunoscător al psihologiei rugătorului, enumeră câteva fenomene firești care însoțesc imaginația - în special asociațiile emoționale, cu rol în încălzirea psihică a atmosferei sufletești.
Astfel de fenomene nu au nimic negativ în sine, sunt firești, însă tocmai caracterul lor firesc poate împiedica pe rugător să avanseze în stadiile mai înalte ale rugăciunii. Pe măsură ce rugătorul avansează în rugăciune, caracterul subiectiv al fenomenelor crește în intensitate și, pe acest fond, pot apărea la unii oameni diverse interpretări care deviază, opresc sau falsifică rugăciunea, făcînd-o sterilă. Din aceste motive care țin strict de practică, Răsăritenii recomandă un plus de acrivie/acuratețe. Din prudență, ca măsură profilactică - nu pentru că ar fi ceva cu totul lipsit de orice folos.
În concluzie, comentînd metoda lui Francisc, Părintele distinge foarte frumos între latura psihologică (specifică treptei începătorilor) unde are loc o anumită încălzire prealabilă a sufletului prin mijloace psihologice banale, la îndemâna oricui
și latura duhovnicească mai înaltă, care nu poate fi atinsă dacă omul rămâne în limitele firești. Mai mult, evidențiază și posibilele riscuri.
Din modul îngrijit în care Părintele își expune cunoștințele despre treptele și felurile rugăciunii, comentînd de pe o poziție superioară metoda de rugăciune a apuseanului (pe care probabil că Francisc o mânuia fără probleme, controlînd riscurile - dar nu oricine e Francisc ca să generalizăm recomandarea acestei metode), tu ai tras concluzia că Părintele lăuda sau recomanda metoda franciscanului? Păi nu vezi că o critică finuț?
Atât de prost înțelegi un text, omule?
Te întreb încă o dată? Ce nivel de școlaritate ai reușit să absolvi?
|