Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #591  
Vechi 04.10.2014, 03:06:48
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Apusul care apus de mult de la dreapta credință se izbește în mintea lui de zidurile înțelepciunii acestei lumi și nemaiputând trece dincolo s-a oprit ca înțelegere a Tainei doar la milostenia socială, la faptele de caritate (șoșoni, galoși, tricouri și hrană pentru trup). Au uitat cu desăvârșire ce zice mântuitorul: „Căutați mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și dreptatea Lui și toate celelalte se vor adăuga vouă” (Matei 6,33).
Punându-l pe Papă în locul Mântuitorului putem zice „la așa cap, așa căciulă” sau „la așa cap, așa gândire”. Cât despre roadele duhovnicești, aceste se văd dacă ai ochi duhovnicești și vrei să le vezi. Că zice Sfântul Apostol Petru: „Pe preoții cei dintre voi îi rog ca unul ce sunt împreună-preot și martor al patimilor lui Hristos și părtaș al slavei celei ce va să se descopere; Păstoriți turma lui Dumnezeu, dată în paza voastră, cercetând-o, nu cu silnicie, ci din dragoste; nu ca și când ați fi stăpâni peste Biserici, ci pilde făcându-vă turmei...”

Eu cred că e destul de clar care a fost poziția părintelui față de catolici.
-nu e chiar clar,eu cred ca avea o viziune ecumenista adica credea ca papistasii au greseli,dar nu-i considera eretici,ci doar o alta confesiune cu care sa ne unim,sunt si celelalte marturii,pictarea celor 2 biserici,a lui Francisc..
-in perioada interbelica si cea comunista era o influenta a greco-catolicismului,nu se tinea cont de dogmele ortodoxe
-eu stiu ca si in temnitele comuniste se faceau rugaciuni in comun cu catolicii
-parintele Iustin la Petru Voda ii pomenea pe fosti detinuti catolici,pana i-a zis parintele Matei Vulcanescu ca greseste dpdv dogmatic,si dupa aceea p Iustin a fost impotriva ecumenismului.
  #592  
Vechi 04.10.2014, 03:10:32
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Iată și un citat în care părintele pomenește de Sf Francisc de Assisi:

”Evanghelia aceasta (Luca 8, 1-3) ni-L reprezintă pe Iisus în misiune prin orașe și sate, propovăduind și binevestind Împărăția lui Dumnezeu. Era însoțit de cei 12 ucenici și de niște femei cărora le făcuse bine și de aceea se țineau după El și-i aveau grijă din averile lor. Este un tablou simplu și impresionant.
Ingnațiu de Loyola, un militar ambițios și creator, Assisi , are o metodă duhovnicească care se bazează pe imaginație. Îți reprezinți cu mintea pe Iisus, într-o împrejurare oarecare, și te închipui și pe tine amestecat printre auzitorii de atunci ai lui Iisus. Stărui în această închipuire și în toate sentimentele ce le trezește această transpunere. E ceva de folos, dar riscurile imaginației sunt ocolite în duhovnicia Răsăritului (apar nălucile, vederile false, etc.).
De aceea Răsăritul meditează fără imagini, chiar contra imaginilor, chiar vedeniile reale le refuză – nu din rea credință sau din împotrivire, ci din grija de a nu greși primind orice. Și se știe că Dumnezeu nu se mânie, nu se supără când se stă pe acest punct de vedere.
Singură Ortodoxia este cea care pomenește noțiunile fără a pune nici un tipar pe minte care ar stârni vreo imagine, refuzând categoric orice nălucire. De exemplu: Adevăr, Dragoste, Duh.”
-pai cum sa fie ceva de folos sa starui in inchipuire, imaginatie?
-pai de asta au cazut in ratacirea mintii si Francisc si ceilalti,asa cum zice Sfantul Ignatie
-nu e clar ceea ce zice p Boca,sunt multe amestecate,ortodoxia cu gandirea lui proprie
-si in "Cararea" apar destule elemente new-age-iste
  #593  
Vechi 04.10.2014, 03:41:18
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Citește ceea ce a scris părintele ("Cărarea Impărăției" și "Cuvinte Vii")
-eu sunt tare curios
-deci "Cărarea Impărăției" și "Cuvinte Vii" sunt scrise cam intre anii 1946-1950, si dupa aceea ce alte scrieri exista?
-as fi curios sa vad si eu manuscrise parintelui,ar fi bine ca maicile de la Prislop sa scaneze tot ceea ce a scris p Boca...
  #594  
Vechi 04.10.2014, 06:58:46
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristirg Vezi mesajul
-da si totusi nimeni nu zice nimic de aceste aspecte foarte importante:

-P Arsenie Boca l-a pictat pe ereticul Ulfila si pe ereticul Francisc din Assisi in biserica de la Draganescu,picturile exista si sunt reale
Am găsit explicatia dată de Laurentiu acum 2 ani, tot aici pe forum :

http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=217
  #595  
Vechi 04.10.2014, 08:16:51
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristirg Vezi mesajul
-pai cum sa fie ceva de folos sa starui in inchipuire, imaginatie?
-pai de asta au cazut in ratacirea mintii si Francisc si ceilalti,asa cum zice Sfantul Ignatie
-nu e clar ceea ce zice p Boca,sunt multe amestecate,ortodoxia cu gandirea lui proprie
-si in "Cararea" apar destule elemente new-age-iste
Ești cumva orb, omule? Nu vezi ce scrie Părintele mai departe? Nu sesizezi că Părintele face o analiză completă? Nu integrezi în conștiință întregul ansamblu al afirmațiilor Părintelui Arsenie? Ești atât de incapabil să citești și să înțelegi o frază întreagă?
Reiese limpede din citat că Părintele caută, pe de o parte, să evidențieze un oarecare merit sau avantaj al metodei respective (pe care însă nu o recomandă!), iar pe de altă parte evidențiază critic lipsurile metodei. Nu vezi? Nu conștientizezi ce citești? Nu știi să citești o analiză evaluativă a unui expert? Nu ești obișnuit cu procedeul unor astfel de acțiuni evaluative? Scuză-mă, ce nivel de școlaritate ai absolvit?

Părintele însuși precizează că stăruirea în imaginație poate aduce dilatarea în conștiință a unor fenomene subiective și menționează apoi că, din acest motiv al igienei psihice, Răsăritul ortodox a ținut ca în practica rugăciunii să fie evitată cultivarea imaginației.

Practica rugăciunii, pe care și Părintele o cunoștea foarte bine, a dus la concluzia că rugătorul e în mai multă siguranță dacă își ține în frâu imaginația - deși ea e utilă până la un punct (dar nu e necesară).

Când spune că e ceva de folos în această metodă, Părintele precizează și ce anume. Ca bun cunoscător al psihologiei rugătorului, enumeră câteva fenomene firești care însoțesc imaginația - în special asociațiile emoționale, cu rol în încălzirea psihică a atmosferei sufletești.
Astfel de fenomene nu au nimic negativ în sine, sunt firești, însă tocmai caracterul lor firesc poate împiedica pe rugător să avanseze în stadiile mai înalte ale rugăciunii. Pe măsură ce rugătorul avansează în rugăciune, caracterul subiectiv al fenomenelor crește în intensitate și, pe acest fond, pot apărea la unii oameni diverse interpretări care deviază, opresc sau falsifică rugăciunea, făcînd-o sterilă. Din aceste motive care țin strict de practică, Răsăritenii recomandă un plus de acrivie/acuratețe. Din prudență, ca măsură profilactică - nu pentru că ar fi ceva cu totul lipsit de orice folos.

În concluzie, comentînd metoda lui Francisc, Părintele distinge foarte frumos între latura psihologică (specifică treptei începătorilor) unde are loc o anumită încălzire prealabilă a sufletului prin mijloace psihologice banale, la îndemâna oricui
și latura duhovnicească mai înaltă, care nu poate fi atinsă dacă omul rămâne în limitele firești. Mai mult, evidențiază și posibilele riscuri.

Din modul îngrijit în care Părintele își expune cunoștințele despre treptele și felurile rugăciunii, comentînd de pe o poziție superioară metoda de rugăciune a apuseanului (pe care probabil că Francisc o mânuia fără probleme, controlînd riscurile - dar nu oricine e Francisc ca să generalizăm recomandarea acestei metode), tu ai tras concluzia că Părintele lăuda sau recomanda metoda franciscanului? Păi nu vezi că o critică finuț?
Atât de prost înțelegi un text, omule?
Te întreb încă o dată? Ce nivel de școlaritate ai reușit să absolvi?

Last edited by Ioan_Cezar; 04.10.2014 at 08:22:27.
  #596  
Vechi 04.10.2014, 08:38:53
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Iată și un citat în care părintele pomenește de Sf Francisc de Assisi:

”Evanghelia aceasta (Luca 8, 1-3) ni-L reprezintă pe Iisus în misiune prin orașe și sate, propovăduind și binevestind Împărăția lui Dumnezeu. Era însoțit de cei 12 ucenici și de niște femei cărora le făcuse bine și de aceea se țineau după El și-i aveau grijă din averile lor. Este un tablou simplu și impresionant.
Ingnațiu de Loyola, un militar ambițios și creator, Assisi , are o metodă duhovnicească care se bazează pe imaginație. Îți reprezinți cu mintea pe Iisus, într-o împrejurare oarecare, și te închipui și pe tine amestecat printre auzitorii de atunci ai lui Iisus. Stărui în această închipuire și în toate sentimentele ce le trezește această transpunere. E ceva de folos, dar riscurile imaginației sunt ocolite în duhovnicia Răsăritului (apar nălucile, vederile false, etc.).
De aceea Răsăritul meditează fără imagini, chiar contra imaginilor, chiar vedeniile reale le refuză – nu din rea credință sau din împotrivire, ci din grija de a nu greși primind orice. Și se știe că Dumnezeu nu se mânie, nu se supără când se stă pe acest punct de vedere.
Singură Ortodoxia este cea care pomenește noțiunile fără a pune nici un tipar pe minte care ar stârni vreo imagine, refuzând categoric orice nălucire. De exemplu: Adevăr, Dragoste, Duh.”
Când Părintele se referă la riscuri, pomenește în treacăt două fenomene - năluci și vederi false. Pentru un psiholog, cunoscător în detaliu al acestor fenomene psihice ce însoțesc sfera imaginației, Părintele doar punctează, doar sugerează cam despre ce ar fi vorba. În realitate, dincolo de grija deosebită a Părintelui de a face doar o trimitere spre anumite lucruri, fenomenologia imaginației la rugăciune este extrem, extrem de complexă.
Doar forumistul care nu practică absolut de loc rugăciunea nu înțelege la ce se referă Părintele.
Nu voi detalia nici eu, deși aș putea scrie chiar acum câteva pagini despre aceste fenomene benigne (până la un punct). S-au scris o mulțime de cărți și articole pe tema asta (nu e nimic secret, cine voiește poate consulta noianul de titluri românești) iar unele le cunosc din practică, precum și din împărtășirile unor prieteni care se îndeletnicesc constant cu lucrarea rugăciunii.

Nu detaliez din același motiv pentru care însuși Părintele poate că s-a oprit: nu ajută nimănui să afle ce poate experimenta omul la rugăciune atunci când permite imaginației să prindă aripi. Dimpotrivă, e mai de folos să o cenzureze.
Curioșilor nu le dăm apă la moară pentru că s-a întâmplat că așa au înnebunit unii: neavînd credință și umilință, s-au apucat de curiozitate să vadă și ei care-i șpilu și, nepregătiți fiind duhovnicește și neavînd un îndrumător, au început să vadă cai verzi pe pereți și au sfârșit în balamuc. Nu voim să fim co-responsabili de asemenea neplăceri (tratabile, din fericire).
Există oameni care, din pricina lipsei de discernământ, din lipsă de experiență și mai ales pe fondul unor tulburări psiho-emoționale au trăit experiențe delirante la rugăciune. Așa încât e înțelept să nu dăm apă la moară în această direcție.
Asta-i tot. Psihologie banală. Doar ignoranții și înfierbântații fanatici pot face din acestea un capăt de țară... Anumite lucruri rămân rezervate inițiaților și se desfășoară, cel mai bine, sub supraveghere.
  #597  
Vechi 04.10.2014, 10:49:33
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Ești cumva orb, omule? Nu vezi ce scrie Părintele mai departe? Nu sesizezi că Părintele face o analiză completă? Nu integrezi în conștiință întregul ansamblu al afirmațiilor Părintelui Arsenie? Ești atât de incapabil să citești și să înțelegi o frază întreagă?
Reiese limpede din citat că Părintele caută, pe de o parte, să evidențieze un oarecare merit sau avantaj al metodei respective (pe care însă nu o recomandă!), iar pe de altă parte evidențiază critic lipsurile metodei. Nu vezi? Nu conștientizezi ce citești? Nu știi să citești o analiză evaluativă a unui expert? Nu ești obișnuit cu procedeul unor astfel de acțiuni evaluative? Scuză-mă, ce nivel de școlaritate ai absolvit?

Părintele însuși precizează că stăruirea în imaginație poate aduce dilatarea în conștiință a unor fenomene subiective și menționează apoi că, din acest motiv al igienei psihice, Răsăritul ortodox a ținut ca în practica rugăciunii să fie evitată cultivarea imaginației.

Practica rugăciunii, pe care și Părintele o cunoștea foarte bine, a dus la concluzia că rugătorul e în mai multă siguranță dacă își ține în frâu imaginația - deși ea e utilă până la un punct (dar nu e necesară).

Când spune că e ceva de folos în această metodă, Părintele precizează și ce anume. Ca bun cunoscător al psihologiei rugătorului, enumeră câteva fenomene firești care însoțesc imaginația - în special asociațiile emoționale, cu rol în încălzirea psihică a atmosferei sufletești.
Astfel de fenomene nu au nimic negativ în sine, sunt firești, însă tocmai caracterul lor firesc poate împiedica pe rugător să avanseze în stadiile mai înalte ale rugăciunii. Pe măsură ce rugătorul avansează în rugăciune, caracterul subiectiv al fenomenelor crește în intensitate și, pe acest fond, pot apărea la unii oameni diverse interpretări care deviază, opresc sau falsifică rugăciunea, făcînd-o sterilă. Din aceste motive care țin strict de practică, Răsăritenii recomandă un plus de acrivie/acuratețe. Din prudență, ca măsură profilactică - nu pentru că ar fi ceva cu totul lipsit de orice folos.

În concluzie, comentînd metoda lui Francisc, Părintele distinge foarte frumos între latura psihologică (specifică treptei începătorilor) unde are loc o anumită încălzire prealabilă a sufletului prin mijloace psihologice banale, la îndemâna oricui
și latura duhovnicească mai înaltă, care nu poate fi atinsă dacă omul rămâne în limitele firești. Mai mult, evidențiază și posibilele riscuri.

Din modul îngrijit în care Părintele își expune cunoștințele despre treptele și felurile rugăciunii, comentînd de pe o poziție superioară metoda de rugăciune a apuseanului (pe care probabil că Francisc o mânuia fără probleme, controlînd riscurile - dar nu oricine e Francisc ca să generalizăm recomandarea acestei metode), tu ai tras concluzia că Părintele lăuda sau recomanda metoda franciscanului? Păi nu vezi că o critică finuț?
Atât de prost înțelegi un text, omule?
Te întreb încă o dată? Ce nivel de școlaritate ai reușit să absolvi?
-pai asta e problema ca nu trebuia sa zica ca metoda respectiva are vreun merit,trebuia sa zica doar ca nu e recomandata de Biserica ortodoxa si ca duce la ratacirea mintii,deci nu trebuie apreciata deloc astfel de metoda,si trebuia sa zica clar ca papistasii sunt eretici,si ca Francisc a ajuns la cea mai mare inselare demonica-asa cum clar zice Sfantul Ignatie
-vad foarte clar textul,trebuia sa lase doar partea a doua a textului fara aprecierea metodei
  #598  
Vechi 04.10.2014, 10:52:51
forever... forever... is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.09.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 286
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristirg Vezi mesajul
-pai asta e problema ca nu trebuia sa zica ca metoda respectiva are vreun merit,trebuia sa zica doar ca nu e recomandata de Biserica ortodoxa si ca duce la ratacirea mintii,deci nu trebuie apreciata deloc astfel de metoda,si trebuia sa zica clar ca papistasii sunt eretici,si ca Francisc a ajuns la cea mai mare inselare demonica-asa cum clar zice Sfantul Ignatie
-vad foarte clar textul,trebuia sa lase doar partea a doua a textului fara aprecierea metodei
Ești exagerat. Cum știi tu ce trebuie și ce nu?
În fond tu ești liber să crezi și să spui ce vrei, ce consideri.
Fiecare e responsabil, sau în orice caz va răspunde pentru ale sale.
  #599  
Vechi 04.10.2014, 10:58:25
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Am găsit explicatia dată de Laurentiu acum 2 ani, tot aici pe forum :

http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=217
-eu nu cred in povestea asta cu convertirea unei femei la ortodoxie,eu cred ceea ce a zis Sfantul Ignatie :"In pustnicie, au ajuns, asemenea lui Malpas, la cea mai vartoasa inselare demonica Francisc de Assisi, Ignatiu de Loyola si alii nevoitori ai latinilor (dupa caderea Bisericii de Apus de la cea din Rasarit), recunoscuti de ei ca sfinti. "

-deci un om ( Francisc de Assisi), care a ajuns la cea mai vartoasa inselare demonica,nu e sfant,deci nu trebuie pictat in Biserici
-adica femeia poate s-a convertit la ortodoxie,dar Francisc de Assisi tot in inselare demonica a ramas,si deci clar nu trebuia pictat in Biserica.
  #600  
Vechi 04.10.2014, 11:38:50
Theodore_of_Mopsuestia
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

cristirg, tot cu subiectivistul acela fanatic de Ignatie Briancianinov o tii si toot cu "inselarea demonica" in sus si in jos. Poate nu stii, dar oameni ca Anton de Padova sau Padre Pio au avut asa credinta, incat pentru rugaciunile lor Dumnezeu a inviat morti. Poate nu stii faza cu copilul inecat in Padova. Asa ca e logic ca Cuviosul Arsenie aprecia asa ceva.
Esti fanatic de-a binelea!
Subiect închis



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
ma poate ajuta cineva sa cumpar o rasa("vesmant"pt. Protopsalti)? inclusiveu Generalitati 9 02.07.2012 15:08:55
Ceva frumos..."invata" ioana30 Generalitati 1 29.11.2010 17:23:12
Cum pot "aduce" pe cineva drag la credinta? lourdes19 Generalitati 2 19.10.2010 12:06:29
"imoralitatea" lui Dumnezeu din Biblie? Nu exista asa ceva! flying Despre Sfanta Scriptura 203 18.05.2010 20:31:10