View Single Post
  #405  
Vechi 24.02.2015, 22:38:15
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Igor_Paslusnik Vezi mesajul
Pelerin spre apus, să fiu puțin mai destins, că o smintim iar pe Corinușa, cu tot respectul pentru munca ta, dar pentru mine, acolo nu-i cuvântul lui Dumnezeu. Pentru mine-i zero. Niște... gânduri... Ale tale și-a unuia... De undeva... Necreștin. Ți-ai pierdut timpul ca să scrii și mi-ai pierdut și mie timpul, ca să citesc. Și îți pierd și alții timpul, care mai citesc.

Nu știu cum ai reușit, cu siguranță l-ai fi citit pe Calvin, dar ești exact în același duh. Simt același duh ca al lui Calvin.
M-am pus și eu, întro zi, să citesc, fără binecuvântarea duhovnicului, din Calvin.
Am mers la bibliotecă, (că eu n-am avut așa ceva acasă) și din cele 10 volume mari și groase, verzi, țin minte, câte 900-1000 de pagini avea fiecare volum, scria Calvinelu cu zor. Și mă pun și citesc. Și citesc câteva pagini, prind o idee, zic în sinea mea: ce bine că înțeleg ceva. Eram în seminar. Căutam care-i credința adevărată. Și citesc o oră, și citesc două ore. Și Calvin al meu, dezvolta o idee, frumos de tot o dezvolta. Spuneam, mai puțin și vorbește ca Sfinții Părinți. Dar apoi, stupoare, venea cu idea a doua și demola la pământ tot ce a dezvoltat în prima idee. Ca și cum n-ar fi existat prima idee. Făcea praf din prima idee. Apoi venea cu a treia idee, și spunea de unde provine prima idee. Și cu ideea a patra, spunea de ce a demontat prima idee, cu ideea a treia, prin ideea a doua. Și cu idea a cincea, spunea de ce e nevoie de ideea a patra, să le explice pe primele trei idei.

Înțelegeți? Nici eu... :) Și ăsta era Calvin...

Măi fratele meu, am închis cartea după vreo 5 ore, de atenție încordată, ca să înțeleg, și după vreo 100 și ceva de pagini de citit, că n-am putut mai mult și n-am mai putut continua, aveam o durere de cap! Ferească Dumnezeu, îmi exploda capul de durere de cap.

Eram și mânios, nervos, îmi spuneam: cum Dumnezeule mare, să vorbești despre... nimic? Absolut asta am simțit că spune: nimic. Nu tu un verset scripturistic, nu tu o idee logică, montată frumos, pe alte idei, ale altor sfinți, dezvoltată în armonie cu ei, în ansamblu pe subiectul vorbit, nimic. Absolut nimic.

Am zis că nu mai pierd timpul în asemenea hal, în viața mea! :) Doamne, ai milă...

Și apoi, ultima jumate de oră, că se făcea ora 4, închidea biblioteca, m-am pus să citesc din Sfântul Ioan Gură de Aur!
Parcă deodată primeam apă. Să mă răcoresc. Parcă mi se parfuma creierul! Așa odihnă și miros al cuvintelor Sfântului Ioan Gură de Aur... și gingășie a sfințeniei... În fraze și-n alcătuire. Parcă el se făcea drumul de la Adam, la Hristos, pentru noi, creștinii. Doamne ce cuvinte rostea Sfântul Ioan, cât tot aurul din lume...

Parcă a stat lângă mine, Sfântul loan Gură de Aur, și a văzut cum mă chinui cu Calvin și parcă aștepta ca să termin chinul. Apoi parcă m-a luat de mână, și m-a îndreptat la una din cărțile lui. Am luat PSB 21, Omilii la Facere.
Doamne, cât adânc de înțelepciune al Duhului Sfânt, vorbește prin Sfântul Ioan, chiar și acum, că nu numai că la ora 4 am ieșit din bibliotecă fără durere de cap, dar eram vesel, voios, zâmbeam citind ultimele rânduri... Și n-am citit decât vreo 10 pagini...

Ei bine, ferească Sfântul, așa duh simt și la tine, ca al lui Calvin. Bine, mai moderat, dar parcă strigi după ajutorul lui Calvin, în cuvintele tale...

Pelerin, frate de suferință ! Versete ! Cuvântul lui Dumnezeu. Negru pe alb. Că nu mai citesc altfel. Tu vrei să mă chinui :) Nu că să vezi, c-o fi, c-o pății. Nu! Scurt pe doi. Asta și asta. E bine pentru că... Nu e bine pentru că...

Vrei Sola Scriptura? Poftim Sola Scriptura.
Eventual și Sfinții Părinți. Aș fi încântat să citez din Sfinții Părinți, despre Sfintele Icoane, Sfânta Cruce și închinare.
Deci dacă tu spui că ai citit tot ce am scris eu până acum și tu asta scrii, ca rezultat la ce ai citit, să-mi fie cu iertare, dar trebuie să ne repetăm. Dar mă repet, cu tot dragul. Jertfă. Nimic al meu.

Dar nu denigra cuvântul lui Dumnezeu. Am dat 9 exemple scripturistice, ți-am cerut demontează-le pe acelea. Și mai sunt. Deci, logica ta, gândirea ta, inima ta. De ce crezi că nu am dreptate în ce spun. Sau dacă am dreptate, ce anume te oprește ca să devii creștin. Să ieși din ereziile calvine.

Și gata. Te-ai scăpat de erezii.

Dar scrie viu. Nu vorbim vorbe, vorba ta. Nu pierdem timpul. Bine? Te rog frumos.

Pace :)
E amuzant cum ai povestit prima ta experiență de lectură din Calvin (eu nu l-am citit încă), îmi și imaginez elevul de seminar aflat în așa ipostază...:)
Pe de altă parte, experiența ta unică din adolescență nu poate fi, sper că ești de acord, un argument pentru evaluarea de un fel sau altul a unuia de calibrul lui Calvin. Nu știu ce scrie dar sunt sigur că nu scrie copilării sau nerozii, câtă vreme sunt sute de milioane de oameni care îl găsesc vrednic de crezare, de atât amar de vreme. Și nu sunt toți bătuți în cap, dacă răsfoim materialele scrise de ei. Ba încă, așa cum am aflat chiar la Teologie în București, azi le datorăm destule în materie de Istorie a Bisericii. Prinrte altele, modul cum să ne apropiem de textul biblic, în anumite privințe strict tehnice. Nu o spun ei, nu se laudă: o spunem noi, ortodocșii, cu smerenie - întrucât părinții profesori de la Facultatea de Teologie sunt, din fericire, oameni smeriți și recunoscători celor de la care au avut de învățat câte ceva. Că n-o fi chiar ce așteptăm noi, ortodocșii, nu-i de mirare. Noi avem altă alcătuire, alte preferințe, suntem sensibili la alt tip de discurs, asta ca să mă refer strict la întâlnirea cu un text, la actul de lectură. Că nu vorbesc acum de Evanghelia și de Adevăr ci doar de psihologia lecturii la care, dealtfel, te-ai referit și tu mai întâi fără să îți dai seama, poate.
Așadar, faptul că ai avut acea experiență la lectură nu e nici pe departe, pentru mine, un argument teologic sau duhovnicesc. Și pe mine mă durea capul când citeam chestii precum "psihicul e funcție a vieții de relație" sau, mai târziu, cărți duhovnicești. Începătorul are varii rezistențe la texte cu care nu e familiarizat. Să fim deci rezonabili în interpretarea unor astfel de întâmplări.

Rămâne totuși amuzant ce ai povestit.
Și o întrebare la final: nu crezi că uneori credința e purtată și de meditația la cele Dumnezeiești? Adică omul viu, credinciosul, nu își pune și el întrebări, nu își analizează critic cugetarea, nu caută să se asigure că nu e în înșelare etc.?
Uite, ca să ai o dovadă că de fapt așa și stau lucrurile, dincolo de trimiterea la Psalmul 1 mai întâi, îți transcriu dacă vrei câteva pagini despre aceste binecuvântate frământări ale conștiinței credinciosului chiar din sfinții noștri, de pildă din Sfântul Siluan sau Cuviosul Sofronie. Oho, mai am și din alții, e plină Ortodoxia noastră de oameni care și-au trăit credința inclusiv în frământările minții, până au ajuns la Limanul Liniștirii... Fără neliniște nici nu ar mai fi avut vreun rost Liniștea. Fără căutare, nu ar mai fi Liman.

În ce mă privește urmăresc cum își desfășoară Pelerinul eseul și îi doresc spor la cugetare, simțire și scris.
Apoi mai vorbim, poate reușim ceva dialog pe text.
Doamne ajută!

Last edited by Ioan_Cezar; 24.02.2015 at 22:40:47.
Reply With Quote