![]() |
![]() |
|
#33
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pe de altă parte, experiența ta unică din adolescență nu poate fi, sper că ești de acord, un argument pentru evaluarea de un fel sau altul a unuia de calibrul lui Calvin. Nu știu ce scrie dar sunt sigur că nu scrie copilării sau nerozii, câtă vreme sunt sute de milioane de oameni care îl găsesc vrednic de crezare, de atât amar de vreme. Și nu sunt toți bătuți în cap, dacă răsfoim materialele scrise de ei. Ba încă, așa cum am aflat chiar la Teologie în București, azi le datorăm destule în materie de Istorie a Bisericii. Prinrte altele, modul cum să ne apropiem de textul biblic, în anumite privințe strict tehnice. Nu o spun ei, nu se laudă: o spunem noi, ortodocșii, cu smerenie - întrucât părinții profesori de la Facultatea de Teologie sunt, din fericire, oameni smeriți și recunoscători celor de la care au avut de învățat câte ceva. Că n-o fi chiar ce așteptăm noi, ortodocșii, nu-i de mirare. Noi avem altă alcătuire, alte preferințe, suntem sensibili la alt tip de discurs, asta ca să mă refer strict la întâlnirea cu un text, la actul de lectură. Că nu vorbesc acum de Evanghelia și de Adevăr ci doar de psihologia lecturii la care, dealtfel, te-ai referit și tu mai întâi fără să îți dai seama, poate. Așadar, faptul că ai avut acea experiență la lectură nu e nici pe departe, pentru mine, un argument teologic sau duhovnicesc. Și pe mine mă durea capul când citeam chestii precum "psihicul e funcție a vieții de relație" sau, mai târziu, cărți duhovnicești. Începătorul are varii rezistențe la texte cu care nu e familiarizat. Să fim deci rezonabili în interpretarea unor astfel de întâmplări. Rămâne totuși amuzant ce ai povestit. Și o întrebare la final: nu crezi că uneori credința e purtată și de meditația la cele Dumnezeiești? Adică omul viu, credinciosul, nu își pune și el întrebări, nu își analizează critic cugetarea, nu caută să se asigure că nu e în înșelare etc.? Uite, ca să ai o dovadă că de fapt așa și stau lucrurile, dincolo de trimiterea la Psalmul 1 mai întâi, îți transcriu dacă vrei câteva pagini despre aceste binecuvântate frământări ale conștiinței credinciosului chiar din sfinții noștri, de pildă din Sfântul Siluan sau Cuviosul Sofronie. Oho, mai am și din alții, e plină Ortodoxia noastră de oameni care și-au trăit credința inclusiv în frământările minții, până au ajuns la Limanul Liniștirii... Fără neliniște nici nu ar mai fi avut vreun rost Liniștea. Fără căutare, nu ar mai fi Liman. În ce mă privește urmăresc cum își desfășoară Pelerinul eseul și îi doresc spor la cugetare, simțire și scris. Apoi mai vorbim, poate reușim ceva dialog pe text. Doamne ajută! Last edited by Ioan_Cezar; 24.02.2015 at 22:40:47. |
|