View Single Post
  #7  
Vechi 03.03.2015, 17:37:35
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
1. Delia, lucruri din astea nu se discuta la biserica, cel putin nu la slujbe. Ah, daca s-ar face ceva cateheza sau un cerc...
Revin cu intrebarea la care nu am primit raspuns: cui ii folosesc astfel de termeni si de exprimari si de ce nu se poate vorbi/scrie in limbaj accesibil tuturor?
Uite tu mi-a spus ceva despre ipostas, vad ca ceilalti spun altceva.
Nu se mai intelege chiar nimic din toata discutia si cu cat citesc mai mult ajung la concluzia ca de fapt parintele Staniloaie altceva spunea si anume...nu stiu ce.
Citeste te rog postarea lui Ioan_Cezar care pune niste intrebari. Este total altceva decat spui tu.
Ce rost are toata aceasta nebunie? Pentru ca la biserica nu ne trebuie asta.

2. As vrea sa mai in treb cui se adreseaza de fapt pastorale ca cea din discutie? Clerului sau poporului? Ca eu cred ca aici este cheia.

3. Imi este greu sa-ti raspund la intrebarea de mai sus.
Pentru ca El ca om de fapt nu mai este. A fost pe pamant, printre oameni, atunci cand a trebuit. In sensul ca i s-a dat aceasta fire umana.
Acum se afla in cer ca Dumnezeu.

Acum depinde si de cum simtim noi. De ex. eu pe mama o simt acolo sus in cer, dar cumva tot in forma omeneasca (spiritul ca imagine omeneasca), altfel n-am cum. Pe Dumnezeu l-am vazut din scripturi ca om, dar acum il simt in cer ca un...Dumnezeu.

4. Inca o data, sa rezumam ca sa intelegem cu totii:
- Iisus era o singura persoana, cu doua firi: umana si dumnezeiasca
- aici nu discutam despre Sf. Treime, ca intram pe alt teren

Citatul din pastorala ramane insa ciudat:

"Hristos a devenit o persoană omenească, una singură și reală, și rămâne așa în vecii vecilor, ca un frate între ceilalți oameni. El veghează la respectarea fraților Săi, pe care așa de mult i-a iubit, încât S-a făcut ca unul dintre ei"[9],spune Părintele Dumitru Stăniloae."

Ce anume inseamna in acest context - "persoana omeneasca, singura si reala"?
Ca daca se refera, asa cum am crezut si eu la inceput la fire, atunci nu este corect. Iisus a avut doua firi.
Daca se refera la persoana (adica fiinta omeneasca cu trup, cap, brate si picioare), atunci da, a fost unul singur.
Sophia, Pastorala se adresează tuturor credincioșilor, nu numai clerului sau doar celor care nu fac parte din cler. Ba încă, dacă toți oamenii ar voi să o primească, ea se adresează de fapt tuturor oamenilor. Pentru că prin cuvintele Pastoralei vorbește Dumnezeu tuturor.
Nu este nimic greșit, nimic care să se abată de la învățătura Bisericii, în Pastorală. Doar că noi receptăm în mod diferit, în funcție de unele diferențe subiective în cunoaștere și trăire. Nuanțăm diferit punînd anumite accente diferit și corelînd diferit. Avem și altă bază de cunoștințe între noi și alte măsuri. De aici oarece dispută, fiecare crezînd că el a înțeles bine iar altul nu. Ne e greu să comunicăm între noi pe tema asta... Cu acest prilej poate înțelegem mai bine cum lucrează Duhul Sfânt în comuniunea euharistică: aduce pe toți în același cuget, în același gând de adevăr. Dar duhul dezbinării ne centrifughează, ne face solitari risipiți în înțelesurile noastre, el subliniază diferențele și le exaltă la nesfârșit, puind mereu raporturi noi de contrarietate între afirmațiile noastre. Păstorul sufletesc însă adună toate oile laolaltă, atât oile dinlăuntrul nostru (nu lasă mintea risipită, împrăștiată, atrasă de impresii varii, dezbinată înlăuntrul ei și ruptă de inimă) cât și oile dintre noi, câți suntem.
*
Nu se poate vorbi în limbajul tuturor deoarece nu toți au deprins/învățat limbajul tuturor și nu toți stăruim în acest grai; ci ne-am fărâmițat în deprinderea unor limbaje noi, străine de trunchiul comun. Unii se țin la limbajul pestriț al celor lumești și din pricina asta nu înțeleg limbajul bisericesc, universal, accesibil oricărui creștin. Îți atrag atenția Sophia că nu limbajul bisericesc (fie el și cel al dogmaticii de manual, care nu e rupt de graiul liturgic obișnuit în conținutul slujbelor, ci este același) s-a depărtat de noi ci invers: noi, în așazisa evoluție a gândirii lumii, ne-am îndepărtat de sensurile originare ale cuvintelor și expresiilor. Nu limba este veche și perimată, nu cugetarea omului cu și întru Dumnezeu, ci noi suntem abătuți la drumuri lingvistice și semantice rătăcite. Înapoi la înaintași, așadar!
*
Hristos este în Cer ca Dumnezeu-Om. S-a înălțat cu trupul la Cer, cu toate rănile pe care i le-a arătat lui Toma și așa va judeca lumea: cu trup omenesc, deoarece nu S-a întrupat doar pentru câțiva ani ci pentru totdeauna, în vecii vecilor. Vezi pe topicul deschis de Igor în legătură cu icoanele - sunt acolo o serie de lămuriri în acest sens.
*
Un motiv pentru care Părintele vorbește despre Hristos întrupat ca o singură persoană este acela de a nu crede că a mai avut loc și o altă întrupare. Printre altele ca să nu avem impresia că ar fi mai mulți Hristos, mai mulți Dumnezeu-Întrupat. Este o singură întrupare a Dumnezeirii, anume în Persoana Fiului. Este Un Singur Domn Iisus Hristos.
În nici un caz nu e vorba de singurătate, solitutine și alte nuanțe emoționale pentru vreun suflet părăsit - dacă la asta ai înclinat, cumva...:)

P.S. Ceea ce a scris Delia este, după cunoașterea mea, absolut ortodox. Ba încă, recunosc, mai ortodox decât pot eu pricepe și formula. În ce mă privește am pus o serie de întrebări pentru că Delia a afirmat la un moment dat că nu înțelege ce anume nu înțelege partenerul de dialog, Capy, și a solicitat opinii de la noi. Iar eu am pus întrebările deoarece cred că o mai bună înțelegere a problemei ar avea nevoie de reluarea unor noțiuni de bază, de operarea unor distincții preliminare. Mi s-a părut că fiecare trebuie să distingem mai întâi noțiunile de bază și apoi să sintetizăm în formulări mai complexe. Iar Delia este, după opinia mea, cea mai în măsură să puncteze corect chestiunile fundamentale. Am făcut deci pe elevul necuminte din ultima bancă, pentru a prilejui noi precizări care ar limpezi fundamentul discuției. Pentru aceasta am pus unele întrebări - care să deschidă, nu să închidă. M-aș bucura ca Delia să le abordeze, întrucât cred că stăpânește cel mai bine dintre noi aceste chestiuni. Doar dacă le găsește binevenite și desigur dacă are timpul, energia și foarte multă răbdare pentru asemenea demers destul de complicat.

Last edited by Ioan_Cezar; 03.03.2015 at 17:47:23.
Reply With Quote